Packlista för en helgtur (BoB)

Förberedelser, träning och kunskap är oftast gratis och lätt att bära! Konditionen är jätteviktig. Jag har ingenting emot feta människor då jag själv är något av en julgris men det hela blir lite komiskt då folk med 20 kg fläsk kan spekulera i om de ska välja ficklampa A som väger 50 g eller ficklampa B som väger 75 g för att varje gram räknas... hur tränad man är har stor betydelse för hur trevligt och säkert det blir ute i skogen.


ett av dom klockrenaste inläggen jag har läst här inne!! 10poäng till dig!


ungefär som dom som använder längdskidor för att i huvudsak träna upp sin kondition och sen köper fluorvallor för flera tusen.
 
Billiga finns på Biltema
Archive%5CProduct_images%5C26%5CLarge%5C26-491_l.jpg

Art.nr 26-491, 199 kronor

Duger fullgott till de flesta vår/höst/sommarförhållanden.
//Peter

Skulle vilja lägga till att köket funkar även i kyla, är den extrem kan man ställa ett värmeljus under brännaren så kommer det igång. ett tänt värmeljus alltså....;)

Är man nogorlunda försiktig så håller köket många år.
 
Lägg till en BoB tag på tråden, och på alla liknande tråder, så blir det lätt att hitta senare eller för någon med liknande frågeställningar.
 
jag vet inte om ni såg programmet om samerna, igår. visst fanns det goore tex jackor där också, men det var ganska kul att se att flertalet av dom, som har sin arbetsplast och 24-7 vistas ute i det fria gled omkring i adidas brallor, urtvättade täckjackor och gamla 100% bomull sweatshirts...:)
 
Vandrade i fjällen med min far varje år med endast något undantag fram tills jag fick egna barn, 1984-2005. De första tio åren var det ramryggsäckar, jeans, bomullskläder och stövlar som utgjorde grunden i packningen. Ett hederligt gammalt fjällräven ryggåstält och ett trangia på rödsprit.

Enda stora utvecklingen för oss var väl när T-bränsle kom istället och sedan blev det även bättre byxor och kängor. Men några gore-tex kläder blev det aldrig förrän patentet gick ut och priserna började falla. Men det gick alldeles utmärkt ändå :cool:
 
Vandrade i fjällen med min far varje år med endast något undantag fram tills jag fick egna barn, 1984-2005. De första tio åren var det ramryggsäckar, jeans, bomullskläder och stövlar som utgjorde grunden i packningen. Ett hederligt gammalt fjällräven ryggåstält och ett trangia på rödsprit.

Enda stora utvecklingen för oss var väl när T-bränsle kom istället och sedan blev det även bättre byxor och kängor. Men några gore-tex kläder blev det aldrig förrän patentet gick ut och priserna började falla. Men det gick alldeles utmärkt ändå :cool:
Jag delar din uppfattning, men vill lägga till att då som nu är det j...ligt svårt att torka ett par blöta jeans på en tälttur.
Ryggåstält, stövlar, ramryggsäckar och Trangiakök funkar alldeles utmärkt fortfarande!
 
Vi bor i ett grönt land, d v s regn är normalt. Istället för att köpa ett regnskydd till ryggsäcken Börja med att fodra ryggsäcken med en rejäl plastsäck. Trädgårdsavfallssäck från trädgårdsbutiken har jag ännu några rullar från. Nattutrustningen och torra kläder packar du i två vattentäta säckar till.
Givetvis packar du maten i en torr säck.

Lätta byxor som kan torka på dig om de blir våta är en given sak, T&Ps Allroundbyxa i 35/65 är vindtät och har två hyfsade benfickor.

Märkesgrejor är kanske bra men leta funktion, funktion och funktion. Det du inte brukar men släpar på, varför gör du det?

En mindre ryggsäck kan innebära nya utmaningar, men även lättare vandring.
I FM började jag med en 3,8 kg ryggsäck som våt kunde väga 5 kg, innan all packning och mat var i den. Min nuvarande packning med tält, liggunderlag, sommarsovsäck, kök och ryggsäck väger under 5kg. Men mina dagsmatpåsar väger straxt under kilot fortfarande. Fryspåsar är utmärkt att packa maten i.

Våga skriva upp och väga allt. Under turen bokför vad du brukar och efter turen gå igenom vad som var för mycket och vad som kunde förbättras. Våg och Excelark är utmärkta.

go tur
 
Inget av det jag nämner nedan behöver vara speciellt dyrt. Det viktiga är funktion.

Förutom tre lager kläder ( skaljacka som är vattenavvisande och vindtät, varm fleecetröja, vattenavvisande brallor och ett underställ ), en halsduk, en yllefilt, två par tjocka strumpor ett par bra kängor eller gummistövlar, en säck, ett par tunna handskar och en riktig bra mössa, så skulle jag rekommendera följande:

1. En PET flaska kranvatten
2. Ett litet mysigt tält och/eller en stor bra tarp samt myggnät.

Sen är det bara att dra ut och leka i den nära naturen.

Men om du ska vara ute mer än ett dygn så rekommenderar jag även följande:
3. Ett kokkärl som du kan koka vatten i.(fördelaktigt med ett stormkök och/eller billig enkel tvigstove, dessa kan man tillverka själv annars. En helt vanlig eldstad räcker långt dock. )
4. Två sätt att göra upp eld på. ( exempelvis ett tändstål och en tändare ).
5. En kniv. (som behövs för tändstålet och för att göra tändved).
6. Liggunderlag
7. Pannlampa/ficklampa med extra batterier.

Är det dessutom under 10 grader på nätterna så rekommenderar jag följande:
7. En bra sovsäck som klarar den kallaste natten (ex. Urberg
3-season Sleeping Bag G4, 800kr
)
8. En såg som klarar att såga 15 cm tjocka döda stående träd.
9. En yxa du kan hantera men gärna ej för liten.
10. Paracord. (Så att du kan binda ihop buntar med ved och bära hem enkelt samt göra alla möjliga upphängningar och knyten. Dessutom rolig underhållning att göra egna paracord bracelets och egna improvisationer typ Atlatlanordningar, bågsträng, musik instrument etc)
11. Extra mat (för äta bör man).
12. Liten Första hjälpen pack.
13. Stora arbetshandskar för att hantera sträva ytor, stark kyla och stark värme. (Kan kombineras med dina tunna handskar för bättre isolering).

Ska du vara ute längre än en vecka lägger jag även till:
14. Regnkläder eller regnponcho och möjligtvis vattentäta gaiters (om du har kängor).
15. Kompass
16. Karta över ditt område med bra information om vattendrag och din lokala Coop butik.
17. Fiskeutrustning och/eller jaktutrustning.
18. Överlevnadshandbok (typ försvarets)
 
Senast ändrad:
Fast... det får man inte göra. Bara döda träd och grenar på marken.

Jag håller faktiskt med dig här.
https://www.slu.se/globalassets/ew/ew-centrala/forskn/popvet-dok/faktaskog/faktaskog95/4s95-06.pdf

Ingen skog är mer "död" än den som inte har några döda träd kvar.

Nu var det ju mera fenomenet med att trädet skulle börja nypa sågen som var tanken med min text, så jag slängde in stående.
Rent tekniskt så är det också så att döda stammar som fortfarande är i upprätt ställning är den ved som är torrast, då den inte ligger an mot den blöta marken och har haft minst exponering för regn rakt uppifrån.

Ska du använda fallen ved och grenar så bör du åtminstone torka den i ett par veckor.

Hursomhelst informera markägaren vad du planerar göra och denne får bestämma om du får hjälpa honom ta bort döda träd eller inte. Ska du tälta och elda på hans mark måste du vara överens med markägaren. Ska du göra upp eld (alltså idka aktivitet som ger rök ifrån sig) så skall du även anmäla det till kommunen, så brandflyg slipper rapportera din rök som skogsbrand.

Har du inget avtal med markägaren eller vet du inte hur man ser om ett träd eller mindre sly är dött eller inte (vilket kan vara svårt vintertid) så skall du inte försöka såga ned något alls. Träd är någons egendom och är värdefullt, både levande och dött.

En död stam som står upp som saknar grenar och verkar allmänt jättedött kan vara superviktigt för vissa fågelarter, insekter och svampar. Låt skogen vara orörd och ta hellre med dig färdighuggen ved hemifrån i så fall.

Har du ingen torr ved så går torra småkvistar utmärkt till twigstoves. Dessa ger minimal åverkan på skog och mark och rekommenderas. (Går att bygga själv, superenkelt, är dock bara till för att laga lite mat, inte att värma sig med).

Det går exempelvis, förutom att göra upp eld, att göra rep av granrötter och vidjor av björksly, men som regel skall man inte göra det då det påverkar skogen negativt. Rep av brännässlor eller gamla plastpåsar tror jag däremot ingen säger något om. Men: Ta med dig paracord istället ( men glöm inte att ta med dig allt hem igen, lämna inget kvar i naturen, absolut inte plast och paracord).

I nödläge där du fryser kraftigt och riskerar hypertermi så skall du ta den lagliga smällen och göra upp eld oavsett, eftersom du dör annars. Men detta är endast i nödfall.

Jag håller med talaren i nästa inlägg också: Håll koll på väder och vind först och främst. Undvik dåligt väder så fungerar bra kläder utmärkt i skog och mark, det behövs då ingen eld.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
md7dani Packlista för expedition Allmänt om friluftsliv 9
consono Bra och billigt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 52

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...