Köpa Vapen

En ren gammal grisbössa är enklare att skjuta med. Har skjutit en del med klubbens Walter med ställbart kindstöd/kolvlängd, krok, mynningsvikt och ett 12x ovanpå. Sorten kan rekommenderas
 
hejsan
nuförtiden kallar man en bössa för att jaga vildsvin med för grisbössa,
förr kallade man en enkelskottad 22LR för grisbössa antingen att skjuta på korthållsbanan med eller för att avliva grisarna på gården med. ett annat namn var salongsgevär.

köp inte en enkelskottad 22LR - köp en med magg.
22LR med magg bör ingå i alla vapenskåp för mängdträning -skytte är en färskvara sas ;)

vänligen nils
 
Ska köpa mig ett bra övningsvapen inför älgjakten.
Tänkte stå och skjuta på löpande kortbana för vildsvin för ammon är billigare än 30-06.

Vad är det för bössor jag ska satsa på? Vill att den ska fungera bra på småvilt/fågeljakt.
är 22:an för klen? kanske skulle satsa på en 22MG eller en 222?
vad är det för skillnad på 22mg och 222?

En grisbössa som du frågar efter är en Anschutz eller en Walter .22LR.

En jaktbössa för fågen, rpjakt undantaget brukar vare lite meraa flackskjutande än en .22LR.

.22WRM är en jaktpatron med kantantändning, 222Remington är en höghastighets centralantändningspatron. Ofta brukad till jakt upp till rådjur. Med rätt kula ger den inte så höga hastigheter och inte lika mycket köttförstöring. Från början brukaswa patronen för skadedjursjakt där inget byte togs tillvara, t ex präriehundar.

Många tipps men få om det TS frågade ursprungligen.
 
Skall du jaga eller bara skjuta ? Vad skall du i så fall jaga ? En 22 magnum har iof lite mer krut bakom men är ganska lynnig och har ofta svårare att hålla ihop träffbilderna än en 22 lr. Jakt med en 22 lr ut till 100 m på tex ripa och andra smådjur (kl 4) går helt fint. Ammunitionen är dessutom mycket billiggare till 22 lr. Mycket och mycket men i alla fall märkbart om man köper 2500 eller 5000 skott. Själv har jag tur som har en fru som sysslat med skidskytte. Hon gav mig all den ammo hon hade kvar när hon slutade. Har så jag klarar mig en stund :) Ett kikarsikte med mildot-riktmedel gillar jag. På min bössa har jag inga problem att fort kompensera för kulbanan upp till 125 m meddet riktmedlet. På längre håll och i jakt på större djur måste man ha en bättre kaliber. Men, då blir det mycket dyrare att övningsskjuta.
 
hejsan
övningsskjuter gör man med 22LR.
allt annat blir för dyrt.
22LR brukar man kunna få tag på runt 50 öre/st i storpack.
22magnum kostar mycket mer.
222 är dyrare än 6.5X55 om du inte laddar själv.
laddar du själv så kan du lika gärna övningsskjuta med din 30-06, men det blir iallafall avsevärt mycket dyrare än 22LR

vänligen nils
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alexlp Vapen Licens för jakt Jakt 7
storfamiljen Vapen till Svalbard? Jakt 10
jagerving Vapen Jakt 2
adventure_transport Att jaga med primitiva vapen... Jakt 13
kenneth1 Vapen för isbjörn? Jakt 53
umevargen Modifiering av vapen Jakt 8
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
lester Vapen på skoter Jakt 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...