Storlek på backpackerryggsäck?

Hejsan gott folk, jag har sökt på forumet och hittat ett par trådar om storlek på ryggsäckar, men när det gäller vandring.

Jag hade tänkt att köpa en ryggsäck som lämpas till allt från öluff på några veckor till jorden runt-resa på några månader.

Jag har läst att man ska inte ha för stor ryggsäck, eftersom det ökar vikten. Men samtidigt ska den inte vara för lite för att man vill ju kunna ha med det som behövs.

Hur tänker ni?

Hemskt gärna tips på modeller som ligger någonstans mellan bra pris och bra prestanda....
 
Ju längre resa, desto mindre rygga.

Börja inte med att fråga dig hur stor ryggan ska vara, utan vilka grejer du verkligen måste ha med dig.

Eftersom du ändå inte kan ha med dig alla de ombyten som behövs och alltså måste tvätta, så räcker det ju med en minimal mängd kläder.
Och du kan inte ha med dig skidor, tre par skor, dykprylar, klättergrejer, finkläder och allt annat som du "behöver", så det kan du skippa.
Sovsäck, tält och kök behövs antagligen inte heller.
Mat är inte att tala om.

Alltså: börja nånstans vid 30 liter och öka sakta om du måste.

(Med allt detta sagt skulle jag antagligen ändå ha med min Vulcan :))
 
Alltså det här med vikten... Om man ska vandra/trekka finns det en vits med gramjakt. Ska du ha ryggan fullastad på ryggen en tredjedel eller mer av dygnet är det förnuftigt eller t o m nödvändigt att slimma utrustningen.
Inför din öluff o eventuella jorden-runtresor ska du nog unna dig extralitrarna. För handen på hjärtat, hur mycket väger 30 liter extra? Ett kilo? Femhundra gram?
 
Alla som backpackar vet att man inte bär den stora ryggan så värst mycket det är mest till taxin, bussen, flyget, båten och sen in på närmaste hostel och där får den ligga. Sen vill man kanske köpa grejor att ha med sig hem så det ska åxå få plats om man inte postar hem dem dvs. Själv brukar jag ha en gammal Karrimor säck som är ställbar mellan 60-80 liter.

/mattias
 
För en backpackingresa tycker jag inte det finns anledning att ha större än 65 liter HÖGST. Du kommer att fylla väskan hur stor den än är, därför är det bättre med en mindre väska mellan 40 - 65 liter. Du reser med mycket större frihet och upplevelsen av resan kommer att bli mycket bättre, verkligen! Den här artikeln förklarar bra hur man bör tänka när man ska köpa en backpacker ryggsäck:

https://travelhacker.se/backpacking/hur-du-valjer-backpacker-ryggsack-2018-storleksguide/
 
Beror så mycket på hur bra man är på att minimera packningen. Har stött på folk som klarade 5-6 veckor på en gammal skolrygga modell mindre, alltså så liten att man skulle få med dubbelt så stor som handbagage.

Själv hade jag en 80 liters (70+10 med topplocket) när jag var på väg något år, men det var inklusive komplett dykutrustning.

För de allra flesta lär det räcka med en 40-60 liters rygga om man inte ska ha med sig hammock/tält, sportutrustning etc.

Det smartaste är förstås som någon redan skrev ovan att först bestämma vad man ska ha med sig och sedan skaffa rygga därefter. Men i praktiken kan det ju vara skönt att ha någon sorts riktmärke.
 
Jag har ingen egen erfarenhet av jorden runt backpacker resor, på min tid var det tåg och interrail i Europa som gällde. Däremot gjorde min dotter en jorden runt resa på 6 mån för några år sedan, och hon reste med samma ryggsäck som hon fjällvandrar i, dvs en Deuter Aircontact 55+10 så det är tipset om storlek. Nu hade hon en del extra i ryggsäcken som eget cyklop mm då hon dök både i Australien som i Latinamerika (hyrde tuber, simfötter etc). men även vandring som inkaleden mm. Skippar man lite av dessa extraprylar, kanske man kan klara sig med några liter mindre. Tansporterna var med flyg och buss under resan, boende på hostels.

I vilket fall kräver den storleken på ryggsäck incheckning på flygresan så en flight bag bör finnas med i packningen. Dessutom en mindre komprimerbar dagstur säck för utflykter och som handbagage på flyget.

Vill du satsa på helt säkert kort och slippa checka in ryggsäcken på flyget krävs mindre ryggsäck och packning.
 
Jag vill inte vara näsvis men detta måste ju variera rejält från person till person.
En som är bekväm och stadd vid kassa klarar sig helt utan bagage. Pass o kreditkort. Hyr/köper prylar vartefter. Slänger/postar hem det som inte längre behövs.
En som vill äventyra, men lite billigare, kanske behöver både klättergrejjer o dykgrejjer o kläder för värme o kläder för kyla.

/John
 
Jag säger också 55 liter. Nu är det många år sen jag var en fattig student som gjorde en lång backpackertur i sydostasien. Ryggsäcken var inte smockfull jämt, jag uppskattade den flexibiliteten. Det var inte dyrt (på den tiden iallafall) att skicka hem saker. När vi vandarde i Nepal tex lämnade vi mot en mycket blygsam avgift en massa strandsaker på hotellet som vi hämtade upp på vägen vidare.

Skulle jag backpacka utan att vandra så skulle jag idag packa i en duffel med ryggsäcksremmar + en dagstursryggsäck
 
.

Skulle jag backpacka utan att vandra så skulle jag idag packa i en duffel med ryggsäcksremmar + en dagstursryggsäck

Osprey Farpoint 40 / Farview 40 är ett intressant alternativ, lite mer bärvänligt än en duffel, och funkar som handbagage på de flesta flyg. Sneglar själv på en sådan som alternativ till rullväska på resor både i jobbet och privat.
 
Jag har 40L bara i topplocket i mitt system.Bergans Alpinist och topplocket Escape 2 - flyktryggsäck om man träffar taskiga mörtar typ.

Massa skit med mig
 

Bilagor

  • 20160617_130111-1.jpg
    20160617_130111-1.jpg
    81.5 KB · Visningar: 493
Osprey Farpoint 40 / Farview 40 är ett intressant alternativ, lite mer bärvänligt än en duffel, och funkar som handbagage på de flesta flyg. Sneglar själv på en sådan som alternativ till rullväska på resor både i jobbet och privat.

...ah, den där behövde jag inte se... Den verkar ju fantastiskt praktisk! Och jag behöver inte fler väskor. Eller ryggsäckar för den delen. Enligt min man iallafall...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
Katt87a Storlek på ryggsäck Transportera 23
tooomas Tips på backpacking-ryggsäck i handbagage storlek? Transportera 22
spajk Storlek på exos 58 Transportera 6
Aramidos Storlek på ryggsäck Transportera 15
erephus Storlek på Kajka 85l Transportera 0
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
klykan85 Storlek på Berghaus Vulcan Cyclops 2 Transportera 12
skellington Fråga om storlek på första säcken Transportera 5
maria s. Storlek på ryggsäck till kort tjej Transportera 1
md7dani Storlek på ryggsäck Transportera 1
sla Storlek på Actyrex Naos? Transportera 7
Filiop Rekommenderad storlek på Klättermusen Mjölner?? Transportera 8
brigas nödvändig packning och storlek på ryggsäck Transportera 37
marcusen storlek/hållbarhet på pacsafe Transportera 2
bigfoot Storlek på ryggsäck för löpning? Transportera 4
Pikeking Storlek och modell Transportera 4
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
Kimkim Lätt rygga i liten storlek 35-55L Transportera 15
Viktorious Resväska/duffel samt storlek handbagage. Transportera 8
bigfoot Söker en "resetrunk" i handbagage-storlek Transportera 10
JohnnyL Karrimor alpiniste storlek? Transportera 0
ChristianH Dagsryggsäck, storlek mm Transportera 10
snusmumriken83 haglöfs alaska angående storlek Transportera 26
thureb Fjällräven ramsäck förslag på remmar att komplettera med Transportera 5
Tomtenils Nya axelremmar på ramsäcken - Blev det rätt? Transportera 2
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Frippeflyer Tips på vandringsryggsäck Transportera 10
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
Moga Tips på RIKTIGT stabil kanotvagn? Transportera 26
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
Joell Konstigt blixtlås invändigt på Bergansryggsäck Transportera 11
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
Polar300 Alaska och Baltoro, dök upp på Tradera idag Transportera 0
lottizen Mäta volym på packningen Transportera 16
Erkan Tips på vandringsryggsäck för veckoturer Transportera 16
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
CFM Sätta midjerem på North face duffelväska Transportera 5
Swift Ryggsäck som handbagage på flyget Transportera 30
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
qy Aarn-säckar på XXL Transportera 4
robinlu Ryggsäck på ca 50 liter. Transportera 6
hijk vandringsryggsäck med innanpåliggande ram på flyget Transportera 5
såg Ryggsäck för tågluffa och vandring på samma gång Transportera 4
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
CimW Hur fästa tält på Nejd 65? Transportera 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...