Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Lite nytt från Spyderco.
Gillar en del attribut och ogillar en del andra.

På plussidan:
  • Bladets profil/geometri
  • Materialen
  • Flippern

På minussidan:
  • Avsaknad av fånglinehål
  • Hålet i greppet som samstämmer med hålet i bladet (nyttan??)
  • Glipan i eggslutet
  • Tillverkningslandet
  • Glipan mellan bladet och greppet på bladryggen i utfällt läge
  • Nyttan av hålet i bladet?? För litet för manuell utfällning

~Paul~
 
Ropade häromdagen in en liten Normark mini-Mora med ett blad i Sandvik 12C27 och ett överdimensionerat grepp i ask. Den har en protruderande sticktånge.

Den tillslutningsbara slidan är av det enklare slaget, dvs i ganska tunt läder med plastinsats och tryckknapp.
 

Bilagor

  • IMG_0001 (2).jpg
    IMG_0001 (2).jpg
    25.7 KB · Visningar: 523
  • IMG_0002 (2).jpg
    IMG_0002 (2).jpg
    29.9 KB · Visningar: 526
  • IMG_0004 (2).jpg
    IMG_0004 (2).jpg
    30 KB · Visningar: 536
  • IMG_0006 (2).jpg
    IMG_0006 (2).jpg
    28 KB · Visningar: 524
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 524
Gillar en del attribut och ogillar en del andra.
[*]Hålet i greppet som samstämmer med hålet i bladet (nyttan??)

Såg någon video från en BHQ-mässa där en representant för Spyderco menade att det där hålet skulle ge en intuitiv känsla för handtagets läge i handen. Lite oklart för mig också om detta gör skillnad i realiteten, det är ju inget man saknat direkt...
 
Såg någon video från en BHQ-mässa där en representant för Spyderco menade att det där hålet skulle ge en intuitiv känsla för handtagets läge i handen. Lite oklart för mig också om detta gör skillnad i realiteten, det är ju inget man saknat direkt...

Precis, låter som en så kallad gimmick.
 
Såg någon video från en BHQ-mässa där en representant för Spyderco menade att det där hålet skulle ge en intuitiv känsla för handtagets läge i handen. Lite oklart för mig också om detta gör skillnad i realiteten, det är ju inget man saknat direkt...
Precis som MAW antyder så verkar det snarare handla om en gimmick eller efterkonstruktion ;).

~Paul~
 
Precis, låter som en så kallad gimmick.

Exakt, någon typ av påhittat behov för att försöka sticka ut. Hålet i bladet är ju en rent varumärkesupprätthållande "feature" och inte menat att uppfylla någon funktion. Som gammal marknadsförare kan jag någonstans köpa, eller åtminstone förstå, det sistnämnda. Det vore närmast osmart att inte på något sätt upprätthålla det där mytomspunna hålet även när dess ursprungliga funktion daterats. Om detta sätt, då det rent hygienmässigt kanske inte är så funktionellt, är det bästa låter jag vara osagt.
 
Övar och provar lite nya tekniker inför nytt projekt, tema Sverige och familj. Skär bl.a. in tre kronor (knapp från farsans gamla polisrock) i handtagets baksida. Mycket rogivande.
 

Bilagor

  • C6FE1A55-8916-415E-B288-93F54FC1A0F8.jpg
    C6FE1A55-8916-415E-B288-93F54FC1A0F8.jpg
    42.6 KB · Visningar: 404
  • 5A208D0E-DC95-4539-9B50-0835D57F255C.jpg
    5A208D0E-DC95-4539-9B50-0835D57F255C.jpg
    54.7 KB · Visningar: 407

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.