Handledsskydd eller inte?

Jag skall snart åka ner till Alperna och åka snowboard. När jag pratade med min researrangör (UCPA) kom diskussionen om handledsskydd upp.

Tydligen rekommenderar de franska läkarna att man INTE skall ha handledskydd på. För det blir då svårare brott. Detta argument hörde jag även när jag skulle börja åka snowboard, men efter min frus vurpa med brutan handled och läkarens rekomendation blev det handledsskydd på.

Så det finns tydligen flera åsikter om detta. Skulle vara kul att höra hur ni andra gör och tänker. Gärna läkares rekommendationer.

Jag tror det är bättre att anväda handledsskydd, då armen är starkare än handleden, samt att man har finmotorik i handleden.

MVH
Ove
 
Handledsskydd skyddar ju inte bara mot att man bryter handen utan även mot mindre stukning vilket är _mycket_ vanligare!

Visst skall man göra fetaste droppet på berget (dvs >10m) så kanske det är bättre att inte ha handledsskydd vad vet jag men till vardags så rekomenderar iaf jag att man använder det för att undvika stukningar och andra mindre skador.

/Erik - snowboardpremiär 6/nov 04
 
Andra skydd

Skaffa rejäla knäskydd (ev även rumpskydd), då vågar du sätta i knäna hårdare när du vurpar och sparar på handlederna.
 
Pott; sa:
till vardags så rekomenderar iaf jag att man använder det för att undvika stukningar och andra mindre skador.
/Erik - snowboardpremiär 6/nov 04

Det var ett bra argument!

Jag har trillat och känt en påkänning i handleden och
undrat hur det hade gått utan handledsskydd.

/Ove
 
OveS; sa:
När jag pratade med min researrangör (UCPA) kom diskussionen om handledsskydd upp.

Tydligen rekommenderar de franska läkarna att man INTE skall ha handledskydd på. För det blir då svårare brott. Detta argument hörde jag även när jag skulle börja åka snowboard, men efter min frus vurpa med brutan handled och läkarens rekomendation blev det handledsskydd på.

Det beror väl en del på hur man åker också. Jag åker alpint och vurpar oftast när jag redan så gott som ligger ner i jakten på det perfekta skäret. Mitt behov av något som hindrar mig att snöfylla jackan är större än mitt behov av handledssskydd...

Men om man är lite vinglig och fortfarande gör vurpor i rätt låg fart då man mest "sätter sig ner", då tror jag helt klart att handledsskydd kan vara på sin plats. Vad jag har hört om handledsskydd däremot är att det kan uppstå olyckliga kombinationer tillsammans med viss snökvalitet. Skydden håller ju oftast ut handflatan och fingrarna i vinkel, om snön då har en viss packningsgrad i förhållande till hur tungt man faller så kan man alltså "stansa" handflatan genom snön medan mellanhandsbenen/fingrarna bryts mot skyddets kant...

För några år sen var det ett företag som försökte råda bot på detta genom att lansera en handske med inbyggt rakt skydd, och en valk insydd i handflatan. Tanken var alltså att man skulle ta emot sig med knuten näve och rak handled. Teorin låter bra, men den försvann fort från marknaden.
 
Skydd gör det det ska skyddar

Det har diskuterats en del i literaturen. Men en skyddseffekt som är mycket tydlig finns och speciellt skadebenägna är nybörjare.

Det här verkar vara en bra studie. Norska författare engelsk sammanfattning:

Am J Sports Med. 2001 Sep-Oct;29(5):581-5.

The efficacy of wrist protectors in preventing snowboarding injuries.

Ronning R, Ronning I, Gerner T, Engebretsen L.

Department of Surgery, Lillehammer Central Hospital, Norway.

Injuries of the wrist are common among snowboarders and in-line skaters. Wrist protectors have been developed to protect against injury. Some studies support the use of such wrist protection, but others emphasize the fact that wrist protectors may transfer the injury to other locations in the forearm. We conducted a prospective, randomized, clinical study of 5,029 snowboarders, 2,515 in a braced group and 2,514 in a control group. The primary endpoint was fracture or sprain of the wrist with loss of range of motion and pain of at least a 3-day duration. Concomitant injuries were also recorded. Eight wrist injuries occurred in the braced group and 29 occurred in the control group. This was a significant difference. Beginners (first 5 days on a snowboard) and snowboarders with rented equipment were more prone to injury than others. No injuries could be related to the use of the wrist brace. We conclude that wrist braces are effective in protecting snowboarders against wrist injury. Beginners are a high-risk group.

Publication Types:
Clinical Trial
Randomized Controlled Trial

Thure
 
Svensk rekommendation handledsskydd och hjälm

Scand J Med Sci Sports. 2004 Apr;14(2):128-33. Related Articles, Links


A 10-year study of snowboard injuries in Lapland Sweden.

Made C, Elmqvist LG.

The Tarnaby Health Center, Tarnaby, Sweden. curt.made@vll.se

Snowboard injuries in a Swedish ski area were evaluated from 1989 to 1999. All injured skiers (alpine, telemark, snowboarders) who sought medical attention at the local Medical Center within 48 h of the accident, were asked to answer an injury form. Physicians assessed and treated the injured skiers. There were a total of 1775 injured skiers; 568 injured snowboarders mean age 19 years. The female/male ratio was 34/66%, the injury rate 3/1000 skier days, three times higher than that of alpine skiers. The skill level of the injured snowboard riders improved during the period. The fall/run ratio of the beginners was higher (1.0) and their risk behavior lower (3.9 on visual analogue scale 1-10) in comparison to the advanced riders (0.4 and 6.6, respectively). Injuries were in 54% located to the upper extremity, 35% were wrist/lower arm injuries. Beginners had significantly higher frequency of lower arm/wrist injuries (46%), than average (32%) and advanced riders (20%). The most frequent single diagnosis was wrist/lower arm fracture (20%). Advanced riders tend to have more head/neck injuries than beginners, 17% vs. 13% (NS). Thus, with elevated skill level the injury pattern changed. For injury prevention, wrist guards and helmets are recommended for snowboard riders.

PMID: 15043635 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Thure
 
Översiktsartikel

Lite mera för och emot finns i den översiktsartikel vars abstract jag lägger in nedan.

Det finns en studie från 1996 som påvisar att axelskador är vanligare hos de som har handledsskydd.

En läskig fatal skada är snödrunkning där snowboardåkaren fastnar med huvudet nedåt i närhetn av träd och kvävs utan möjlighet att rädda sig själv.

Sports Med. 2004;34(2):133-9.
Snowboarding injuries : current trends and future directions.

Bladin C, McCrory P, Pogorzelski A.

Eastern Melbourne Neurosciences, Monash University, Melbourne, Victoria, Australia. chris@bladin.com

Snowboarding has become one of the premier alpine sports. The past decade has seen the popularity of snowboarding increase dramatically and the recent Winter Olympic Games at Salt Lake City, USA, showcased the strong visual appeal of the sport and the youth-oriented lifestyle and culture that accompanies it. The injury profile of the sport has also undergone change along with technological advances in boot and binding systems and the changing demographics of the sports participants. Central to the development of injury-prevention strategies is knowledge of the profile of injuries that occur, understanding those who are at particular risk and, if possible, the biomechanical factors involved in each injury type. Snowboarding was initially considered a dangerous, uncontrolled, alpine sport - an opinion based on little or no scientific evidence. That evidence has rapidly grown over the past decade and we now know that snowboard injury rates are no different to those in skiing; however, the injury profile is different. The purpose of this review is to give some perspective to the current snowboard injury literature. It discusses not only the demographic profile of those injured and the type of injuries that occur, but also gives some insight into the progress that has occurred in determining the impact of specific prevention strategies, such as splints to prevent injuries to the wrist/forearm. The next decade will also see a greater understanding of the biomechanical forces involved in snowboard injuries, which may well impact on future technological advances. As the literature indicates, however, some things will not change, e.g. injuries are more likely to occur in beginners and lessons need to be reinforced as a fundamental aspect of any injury-prevention strategy.

PMID: 14965191 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Thure
 
Handledsskydd

Såg för något år sedan om en idrottsläkare som berättade om just detta fenomen, vilket var intressant att höra.

Jag var själv upp i sälen före jul och testade Tandådalens Big Air (med skidor) så här i början av säsongen vågar man mycket men lyckas med mindre resulterade i en vurpa modell specktakulär, men dock inga brott eller stukningar. Åket efter gjorde en resekamrat samma vurpa (bakvikt) i samma hopp fast på snowboard vilket slutade med en kort tur på skoter till sjukstugan för gipsning.

Vad har vi då lärt oss av detta?

Ge fan i plankan och åk skidor!!! Nja alla kanske inte nöjer sig med det svaret utan promt skall hasa på dessa satyg nedförbacken :) Då är tipset som idrottsläkaren (för att återkoppla till inledningen) mycket intressant. Hans uppfattning var att man skall sy in en liten bit rundstav i handsken så att man på ett naturligt sätt gör att man åker med knuten hand. Den knutna haden medför då att hela handleden stärks upp med hjälp av kringliggnade muskelatur (vilket även skedde när jag vurpade på skidor och höll i stavarna). Detta kan vara lite svårt de första dagarna, men naturligt efter en vecka och klart värt besväret för att slippa handledsbrott.

Ha en trevlig resa med UCPA

/Nike
 
Min teori är att när man är nybörjare har man inga höga farter = inga stora krafter på handlederna, men där emot massor av små krafter, som lätt botas med handledskydd. När man börjar åka lite fortare, droppar, hoppar och dylikt är krafterna så stora att handledskyddet "räcker" inte, vilket betyder brott på armen eller axeln.

Då är det bara att fråga sig..vill jag bryta handleden som innehåller en massa små delar, eller bryter jag armen som bara består av två delar?

Jag har många vänner som har brutit handlederna och ingen av dem har fått tillbaka rörligheten i handleden...

Välj själv!

Jag brukar ha handledskydd när jag ska hoppa. Men när jag åker "som vanligt" tycker jag att de bara är besvärliga och onödigt varma, speciellt då man går på tur.

Men jag rekomenderar alltid mina elever att bära handledskydd.
 
Ömtåliga handleder

Problemet är att handlederna är svåra att reparera. Armar och andra större leder både tål mer stryk samt är lättare att rekonstruera och/eller reparera. Handlederna (som är känsliga i sig) är dessutom inbakade i senor och muskler som försvårar kirurgin vid svåra ledbrott, vilket alltså inte bara kan leda till dåliga leder, utan även förlamade tummar och fingrar.

Använd alltid handledsskydd!
 
Lyssna på Thure som är fackman inom området (läs hans profil)
Mina 25 öre som lekman är att jag hellre bryter armen (i princip 2 raka skelettben) än handen/handleden (massor av småben) och därför har jag handledsskydd.

Oavsett skydd eller inte så lärde jag mig att när man ramlar ska man knyta nävarna och boxa i snön i landningen - inte landa med platt hand.

/Patrik
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...