Halla Håle

Är det någon som känner till något om grottan "Halla Håle" på Listers Huvud, ett av Blekinges största och vackraste naturreservat. Grottsystemet lär vara ett av de största kända naturliga grottsystemen i Sverige. Jag har varit där ett antal gånger men aldrig hittat några grottöppningar. Är det någon som vet var de finns, och om det går att ta sig in där?

Göran
 
Hala håle

Hejsan!!

Har själv varit med och karterat hale håle!!
Att påstå att den tillhör en av Sveriges längsta grottor är nog att ta i (Ex. Korallgrottan ca 5km mot hale håles ca 200m ).

Skälet till att du inte har hittat den är att det inte finns någon naturlig ingång. Man går ner i en privat brunn och kommer på så vis in i grottan. Det är sandsten i hela grottan och därmed ganska stor rasrisk. Den är väldigt trång och därför inte lämplig för massbesök.

Om du ändå är intresserad så har jag en karta över grottan samt kontakt med en vän som är lite "tummis" med markägarna. Hon anordnade turer i grottan förut (vet inte om hon gör det fortfarande).
Mvh Per B
 
Tack för ditt svar Per
Men var mer exakt ligger denna brunnen, är det på en privat tomt eller är det på någon av betesmarken uppe på själva berget. Vet du om den sk "Snapphanegrottan" är en separat grotta eller...
Det hade varit intressant att få ta del av din karta.
Själv är jag ingen utpräglad "grottmänniska" jag har mer fastnat för naturen i allmänhet på Listers Huvud och besöker området så ofta jag är i Blekinge.

Göran
 
Hejsan!!

Har själv varit med och karterat hale håle!!
Att påstå att den tillhör en av Sveriges längsta grottor är nog att ta i (Ex. Korallgrottan ca 5km mot hale håles ca 200m ).

Skälet till att du inte har hittat den är att det inte finns någon naturlig ingång. Man går ner i en privat brunn och kommer på så vis in i grottan. Det är sandsten i hela grottan och därmed ganska stor rasrisk. Den är väldigt trång och därför inte lämplig för massbesök.

Om du ändå är intresserad så har jag en karta över grottan samt kontakt med en vän som är lite "tummis" med markägarna. Hon anordnade turer i grottan förut (vet inte om hon gör det fortfarande).
Mvh Per B

Var någonstans ligger den andra ingången? Inte brunnen
 
Var ett reportage i BLT (Bleinge läns tidning) för några helger sedan och på bilden såg det ut som de gick in via en anlagd brunn. Tyvärr finns inte artikeln sökbar på BLT.se, inte ens efter inloggning för prenumeranter - får bara två träffar på Halla håle och de är från maj 2008 då speleologförbundet hade årsmöte där. På bilderna då syns Emese Balint som driver just ursuals äventyr som nämdes ovan - kontakta dem så får du kanske bättre svar.

/Patrik, låter som en spännande utfärd - LIsters huvud är ju annars lite av Blekinges stenshuvud - väl värt en avstickare en klar dag, ovan jord
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...