Vattenskada vinterkängor

Finns många husmorsknep. Ättika är bra. Frysa skorna funkar temporärt men ättika har längre och ofta permanent effekt speciellt om du upprepar behandlingen.

Aktivt kol dödar knappast mikroorganismer.

Thure
 
Det är vinterkängor typ Grisport. Vet dock inte vad det är för material, läder eller fuskläder eller nått annat.

Jag tror de stod lite nära duschen i omklädningsrummet, eller så har nån spillt ut nån hink. Det är i varje fall inte avloppsvatten eller havsvatten.

Jag tror inte det känns när man går omkring men böjer jag mig ner och ska knyta skorna känns det. Allra värst om jag tar ur fötterna på buss/tåg å så.

Men nu är jag lite slarvig som inte har syntet på fötterna så blir väl blött och varmt.

Men skodoften känns ju även innan.
 
Mina Endurostövlar brukar kunna lukta riktigt illa då de ibland varit blöta under lång tid (flera dagar) och jag brukar då som någon tidigare tipsade om använda klorin.
Fyller upp dem med varmvatten och en skvätt klorin och låter dem stå så ett tag, sedan är det bara att skölja och skölja tills simhallsdoften avtar något...
 
Räcker och gå barfota i omklädningsrummet på jobbet för att föra in smitta i skor , hur enkelt som helst.

Klora lagom svagt så det inte bleker - en tesked per spann 10l vatten
 
Bakterier finns i riklig mängd på huden. De växer gärna i varm och fuktig miljö. Näring mm får de från t ex hudrester och svett.

Thure
 
Samma sak hände mig med mina 4000 kronors RM Williams-boots. Liten vattenläcka i källaren ledde till att de var ludna av mögel när jag plockade fram dom.

Finns nog en tråd om dom här nånstans.

Försökte allt som står här i tråden. Klorin, bikarbonat, ättika, ozon, aktivt kol, frysen olika mögelborttagningsmedel mm. Tillslut i obcent höga doser, blev nästan vita av klorinet. Blev något bättre men inte bra.

Fick göra mig av med dom. Tyvärr.
 
Här funkar bra med Klorin för mig, men då ganska direkt efter att de börjat stinka pga att jag gått ner i ett kärr eller liknande. Tror det blir svårt att få bort efter mögelangrepp.

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ThomasG Varma och lätta vinterkängor? Utrustning allmänt 2
markanthus Vinterkängor Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...