komprimera dunsovsäck

Hejsan!

Jag håller på och kikar runt lite efter en dunsovsäck som ska ersätta min gamla syntetsäck för vinterbruk.
Dessa finns ju i olika prisklasser med olika kvalitet på dunet,
och ett argument för högre kvalitet brukar vara att det komprimerar bättre.
Men det jag inte förstår är om dun av högre kvalitet kan komprimeras mer pga kvaliten eller pga att man behöver använda mindre dun?

Tex, två identiska sovsäckar med 1000 gram dun i båda.
Den ena med 650 cuin, den andra med 850 cuin.
Kommer sovsäcken med 850 cuin bli mindre än den med 650 cuin, eller blir dom lika stora/små komprimerade.

Hoppas någon vet svaret på det här.
 
Pga högre fillpower (kvalitet)

Dun med högre kvalitet fluffar upp sig mer än dun med av lägre kvalitet och därför behövs det mindre dun av högre kvalitet för att fylla upp samma volym.

En sovsäck med 1000g 850 FP och 1000g 650 FP dun är två helt olika sovsäckar, den med 850 dun är en sovsäck för -30 grader (herr), den med 650 dun skulle jag gissa på ligger runt -15 (herr). De borde ha ungefär samma packvolym, dock så är designen av säckarna relativt annorlunda.

En 850 FP dunsovsäck för -15 grader (herr) skulle ha runt 550-600g dun och ha mindre packvolym än motsvarande 650 FP säck.
 
Tack för svar.
Jo jag förstår att det är två helt olika säckar, det är mer en teoretisk fråga för att bilda mig en uppfattning om hur stora/små olika säckar kommer bli komprimerade.
Om samma vikt av dun i olika kvalitet blir lika stort/litet komprimerat även fast dun av högre kvalitet blir mer voluminös okomprimerad.
 
min Mountain Hardwear Phantom 32 med 850fillpower är ok för 0 grader och blir liten som en grapefrukt komprimerad och 620g.

min Marmot NeverSummer -18c säck med 650fillpower väger nog 1.5kg och blir säkert 4ggr så stor komprimerad.

"uppfluffade" är bägge ungefär lika stora. Skulle dock inte ta MH säcken vid -10 grader...
 
Båda dunkvaliteterna innehåller en viss mängd fjäder för att så att säga stärka upp volymen så den inte komprimeras allt för lätt. Utöver detta innehåller 650 FP mer delar som inte är fluffigt eller fluff av lägre kvalitet, så teoretisk sett borde 650 FP ha större volym i komprimerat tillstånd.
Har dock ingen aning om hur stor skillnaden är i verkligheten.

Om du verkligen vill veta så kontakta någon av tillverkarna, ex Marmot de brukar vara mycket hjälpsamma med att svara på konstiga frågor.
 
Jag tittar på fillpower, ev impregnering (lyfter loftet) (Marmots siffror är innan impregnering). Denier kan också vara av intresse om du vill ha en lätt säck.
 
Lite kortfattat.

Två säckar med samma temperaturområde, en har 850fp och en 650fp. Den med 850fp kommer att både väga mindre och blir mindre när den är komprimerad. Det är dock ganska liten skillnad på komprimeringen, iaf inte så att det blir en klart avgörande fördel. Vikt är det främsta argumentet för högre fp.

Jämfört med en syntetsäck med samma temperaturområde kommer dock båda säckarna blir avsevärt mindre komprimerade, har inte mätt det men gissar ca 1/2-1/3 av den volym motsvarande syntetsäck har.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tomas J Hur mycket kan/bör man komprimera sin dunsovsäck? Bo och sova 6
Tomas J Komprimera dunsäck, hur länge? Bo och sova 4
MrZog Komprimera packvolymen på Nammatj 3 GT Bo och sova 5
Still Alive Minskat loft i dunsovsäck? Bo och sova 17
patbos Dunsovsäck för i-vändare? Bo och sova 14
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
hästtjejen Laga dunsovsäck? Bo och sova 5
Brankenfnatt 3säsongers dunsovsäck Bo och sova 17
bockastyre Tips på prisvärd dunsovsäck önskas Bo och sova 7
Jojosurf Compression utan att skada dunsovsäck? Bo och sova 5
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
jonkandonkan Dunsovsäck, 750 vs. 850 fill power Bo och sova 1
gusbo Caravan 1000 dunsovsäck 1kg Bo och sova 7
mikael.lundberg.777 Dunsovsäck Whiteduck 1500 från friluftsvaror Bo och sova 5
Mrtowle Billig dunsovsäck + liggunderlag Bo och sova 27
Friskus1 Tvätta dunsovsäck... Bo och sova 8
aventyrare69 Söker rymlig Dunsovsäck Bo och sova 3
Damberg Impregnera dunsovsäck med down proof? Bo och sova 1
Polarnatt Tips på dunsovsäck Bo och sova 12
flindra Eped downmat + dunsovsäck = jättevarmt? Bo och sova 43
tholi75 Sy din egen dunsovsäck? Bo och sova 6
dojjan77 Billingedalens dunsovsäck Bo och sova 5
nature4you.nu Dunsovsäck för män dvs. över medel längd Bo och sova 7
515442 Tvätta eller inte tvätta dunsovsäck Bo och sova 8
cotterskog Dunsovsäck? Bo och sova 6
rasja Membran i dunsovsäck? Bo och sova 5
mothesta Dunsovsäck? Bo och sova 5
duvillno Dunsovsäck(Mountain Equipment??) Bo och sova 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.