Kromfria/ej kromgarvade kängor?

Tjena, fick konstaterat kromallergi efter jag fick eksem på ena handen. Det är till 98% läderkopplet till hunden som ställt till det. Har gjort s.k. lapptest och reagerade starkt på krom och inget på 29 övriga preparat. Har sen dess läst till mig att det finns kromfria handskar för de som jobbar med handskar dagligdags. Allt läder i princip garvas sedan länge med krom pga att det är en snabb process. Har åkt på utslag på fötternas ovansida när jag gått med lätt fuktiga kängor i flera dagar och tror nu att jag vet vad det beror på.

Jag fick svar av Lundhags att de har kängor på gång som är ekogarvade, tror jag han skrev, alternativt ekgarvade. Nåja, inget krom och kromsalter i dem. Dock finns de inte på marknaden än.

Fråga: Någon som känner till kängor som inte är garvade mha krom? Tills nu existerade bara Lundhags och Jörnkängan på kängkartan. Lyckas inte se om Jörnkängan kör ekogarvning.
 
Eventuellt kan du försöka få kontakt med någon ("riktig") sameslöjdare eftersom den traditionsenliga garvningen inte görs med krom/nickel. Ajtte i Jokkmokk kanske kan tipsa. Eventuellt faller det hela på att traditionsenliga slöjdare endast tillverkar traditionella skodon. Kanske funkar de betydligt bättre än kängor..?

Kanske kan något astma och allergiförbund / organisation tipsa? Det måste ju finnas massor av friluftsmänniskor som har metallkontaktallergier...
 
Måste du ha kängor av typen "bondeförbundare", som Lundhags och Jörnkängan? Tittar man på vandringskängor av kontinental modell finns ett antal som är helt eller delvis i syntet, och kollar man på lättare halvhöga skor så är syntet ännu vanligare. Men om du prompt vill ha läderkängor är det nog enklast att kontakta tillverkarna direkt och fråga.
 
Sådärja. Det tog några år men nu står de här! Efter illröda ovansidor på fötterna och kliande samt flagnande hud i 2-3 veckor efter premiärripjakten (myrmark hela dagarna och tält på nätterna) blev det en gång för mycket.

Lundhags/Mats-Håkan Lundhag var väldigt tillmötesgående. Skickade först upp mina 10 år gamla Syncro för bedömning om man ev kunde byta endast skaften. De var lite för slitna främst invändigt för att jag skulle lägga pengar på dem så det blev nya.

Jag mätte och ritade av fötter, vrist/pådrag och vader så de här känns verkligen perfekta. De har inte någon känga i sortimentet med vegetabiliskt garvat läder nu men han var till fabriken i Portugal och letade fram bitar enligt mitt färgönskemål (var helt sekundärt för mig). Riktigt fin kundservice som jag kommer att komma ihåg!

Nu ska det bli roligt även att dra iväg på flerdagarsturer och de gamla kan jag använda hemmavid.
 

Bilagor

  • 8572F124-AD4D-40EB-90F6-4D9EDF614DEB.jpg
    8572F124-AD4D-40EB-90F6-4D9EDF614DEB.jpg
    36.4 KB · Visningar: 653
  • BA35103E-8F11-4523-91D2-970A70DF1396.jpg
    BA35103E-8F11-4523-91D2-970A70DF1396.jpg
    35.7 KB · Visningar: 526
Skråmträskskon gör kängor i naturgarvat läder. De är mycket trevliga så ring och prata med dem om vad du behöver, eller kolla in deras hemsida. Det går att måttbeställa och få anpassat efter dig.
 
Tack för tipset, min syster tipsade också om dem nyligen. Nu borde jag dock klara mig närmsta 10 åren eller så. Har aldrig haft problem med vanliga skor och på torrare vandringsturer. Det är på höstjakten då jag klafsar runt i mycket blöta marker hela dagarna och dessutom bor i tält som det blir lite för fuktigt och kromsalter når huden som det blir problem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ann-Cathrine Kängor med stabilitet och komfort som en löparsko? Utrustning allmänt 44
Henriko Hanwag kängor - dålig kvalitet? Utrustning allmänt 3
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
Vandrare Riktigt låga kängor av "Mid" modell. Användbart vid regn? Utrustning allmänt 1
krakelz Gå in kängor Utrustning allmänt 8
fotografiskt Vem kan sula om M90-kängor? Utrustning allmänt 12
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
Valpish Hur snöra kängor? Utrustning allmänt 9
Johan123 Erfarenhet av kängor Viking Myrdrag GTX? Utrustning allmänt 0
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
andy69 Lätta "kängor" Utrustning allmänt 8
fritzov Nya kängor som skaver Utrustning allmänt 13
greenfish Köpt nya kängor, klämmer bredden Utrustning allmänt 9
Egiz M90 Kängor Utrustning allmänt 34
sparken Hur tar jag hand om mina kängor? Utrustning allmänt 11
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
Snubblaren Sula om meindl kängor? Utrustning allmänt 2
baffinguarapo Meindl kängor Utrustning allmänt 10
Redlinefoto Impregnera Patton kängor? Utrustning allmänt 7
MultiS Student kängor Utrustning allmänt 9
majkiiz Kängor Utrustning allmänt 3
saft-teo Kängor för luffning Utrustning allmänt 18
typera Lundhags kängor! Utrustning allmänt 179
thureinature Varma kängor i praktiken Utrustning allmänt 36
desireman Har köpt nya kängor! Hur sköter man dom? Utrustning allmänt 13
elka9110 Amerikanska kängor Utrustning allmänt 6
timlaine Rengöra kängor Utrustning allmänt 2
ornithoptera Rätt kängor för mig? Utrustning allmänt 6
Herr Nilsson Större kängor? Utrustning allmänt 5
yakman Köpa kängor på nätet? Utrustning allmänt 2
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
janne_b Nyårslöftet (fråga om kängor) Utrustning allmänt 1
såg kängor Utrustning allmänt 1
Maskinisten Vårda kängor. Utrustning allmänt 16
storskogen Svart fett som färgar kängor Utrustning allmänt 8
Lord Thermoss Köpa kängor Utrustning allmänt 6
JohanBergman. Korkers kängor! Utrustning allmänt 2
Maxlind Kängor. Meindl vs. Lundhags. Utrustning allmänt 39
jojjas Kängor Utrustning allmänt 3
MasterJ Tips köpa Meindl kängor Utrustning allmänt 2
Knix Bra Militära kängor? Utrustning allmänt 19
Jarno Kängor för små fötter (strl 35) Utrustning allmänt 6
andreaze problem med kängor Utrustning allmänt 13
Patriksg Kängor Utrustning allmänt 4
Solkatt Torkning av kängor i fjällen Utrustning allmänt 46
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8
guardian LOWA kängor. Utrustning allmänt 1
jell_mcd Nya kängor Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...