Tält utan absid, hur gör ni?

Här funderat en del. Köper jag en tarp är den både hyfsat stor och väger en del. Samt att jag gissar att materialet i den är hyfsat tjockt. Lägger jag den över tältduken för att få en absid utgår jag från att risken är hyfsat stor att tältduken blts något. Köper jag däremot en poncho så gissar jag att materialet är något tunnare och gör således mindre eller kanske tom ingen skada på tältduken om det skulle blåsa. Eller tänker jag fel?
 
Här funderat en del. Köper jag en tarp är den både hyfsat stor och väger en del. Samt att jag gissar att materialet i den är hyfsat tjockt. Lägger jag den över tältduken för att få en absid utgår jag från att risken är hyfsat stor att tältduken blts något. Köper jag däremot en poncho så gissar jag att materialet är något tunnare och gör således mindre eller kanske tom ingen skada på tältduken om det skulle blåsa. Eller tänker jag fel?
om du oroar dig för slitage genom att ponchon/tarpen gnider mot tältet är det nog främst slitagepunkter du ska leta efter. duk mot duk kommer göra minimal slitage om det är jämna ytor men en ögla eller någon kraftigare bit på ponchon/tarpen ökar på den risken och dessa finns både på poncho som tarp.
Nu vet jag inte vilket JW tält du har men om ovan oroar dig och du fortfarande vill ha en sådan lösning då får du nog fundera på att skapa ett mellanrum mellan dem, ex något litet rör som förlänger existerande eller att du höjer ponchon/tarpen med dina stavar, om du har stavar, eller sätt på långa linor så att ponchon/tarpen kan fästas mot t.ex. närliggande träd. sista fungerar inte ovanför trädgränsen så när du kommer så långt bör du hitta en annan lösning
 
Duk mot duk sliter i alla fall i redan i 10 m/s och regn. Det har jag varit med om att testa. Att bygga ut tältet med en tarp är en lösning för fint väder eller för resonemang från skrivbordet. Poncho eller tarp över, eller rullad runt, packning på avstånd från tältet är säkert en bättre idé!
 
Ta bort innertältet.

Använder enbart yttertältet vid middag och frukost. Innertältet uppe när jag ska sova. Är det dåligt väder på dan sätter jag upp yttertältet och lagar/äter i denna, man torkar bra i yttertältet samt slipper regnkläder.
 
För din tur nu skulle jag skaffa något billigt som skyddar den packning du inte har i tältet, kanske en sopsäck räcker. Gillar du och kommer fortsätta med friluftsliv skulle jag skaffa ett tält med absid. Instämmer med tidigare skribent att den lilla extra vikten är verkligen värd att ta.
 
Som sagt, ett tält med absid är en fullkomligt lysande idé...

Att bygga ihop en tarp med tältet är något jag gör många gånger när det är varma sommardagar för att få det svalare i tältet och skydda tältet mot blekning.

Det kan också vara en fördel vid regn trots jag har en absid på tältet. Däremot är det rejält blåsigt är mitt tält byggt för det men tarpen blir ett hyfsat vindfång likt ett segel, och skulle jag vara till havs så skulle jag reva, kanske bottenreva och i det här fallet ta ner tarpen och segla vidare på bara tältet. Om man säger så.

Har du ingen absid utan måste förvara ryggsäcken utanför så är en kraftig sopsäck en bra idé eller liknande som en pressening.

Ett tält utan absid är något som kommit tillbaka tack vare lättvikts hypen där många utan erfarenhet gått på minimalismens baksidor,

Vill du se den klara stjärnhimlen (som var ett önskemål), i ett tält med absid kan man ju alltid sticka ut snoken utanför och ligga kvar med resten av kroppen i tältet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lull Material för tältfönster? Utrustning allmänt 8
Gettan Liggunderlag längre än tält. Utrustning allmänt 13
Shas Tält Utrustning allmänt 29
eclipsetomte Snöre/lina till tält och hängmatta Utrustning allmänt 3
TommyX varför vattentätare jacka än tält? Utrustning allmänt 4
busnicke Vilket tält? Klättring, vandring etc Utrustning allmänt 9
7ones Packlista för fjällvandring med tält Utrustning allmänt 2
elektronmusikern Impregnera tält Utrustning allmänt 3
Koga Signature Taklampa för tält. Utrustning allmänt 85
vexing Komfort i tält Utrustning allmänt 27
rJohansson Packa tält smart? Utrustning allmänt 10
rJohansson Bra tält? Utrustning allmänt 36
Wirell92 Tält mount Everest open air Utrustning allmänt 4
Avslutat Medlemskap 201709 Renovera tält Utrustning allmänt 2
Skipper_ Göra en egen sektionerad stång (för tarp, tält och.. cykel) Utrustning allmänt 6
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
nicko_ Gasollykta i tält Utrustning allmänt 15
cpnamn Lätta tält till tropisk miljö (hawaii) Utrustning allmänt 24
desireman Brukar det vara någon nätrea på hösten på ex. tält, ryggsäckar etc.? Utrustning allmänt 2
snotra Dags för nytt tält, tältjämförelse gamla TNF VE-23, Exped Orion Extreme och Akka Dome Utrustning allmänt 9
flygare69 Extra lager PU på tält. Utrustning allmänt 10
hypnosaa Funkar luftbädd i tält? Utrustning allmänt 14
Foehammer117 Bo vintertid i tält utanför univerisitetet??? Utrustning allmänt 23
alexlandoni Begagnat 3 manna tält? Utrustning allmänt 6
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
rimn Tvätta tält? Utrustning allmänt 12
Jaurekaska Tält: Arctic Alpine/ Väska: För hund? Utrustning allmänt 2
lisayey Har ett tält men ingen användarmanual! Utrustning allmänt 4
hiko tält Utrustning allmänt 5
marsianmejler Malmö/Lund och dela frakt på utrustning?tält/sovsäck/skaljackor/ryggor Utrustning allmänt 0
Scorpionen Låna/Hyra tält! Utrustning allmänt 0
tovepersson Tält Utrustning allmänt 2
cyrX Packning av tält Utrustning allmänt 11
jamo Maximal värme i ofodrade kängor? + Torka kängor i tält Utrustning allmänt 13
Rodney Flagga + text till tält Utrustning allmänt 2
KillerKaninen Uthyrning av tält Utrustning allmänt 2
KillerKaninen Priser på tält Utrustning allmänt 5
Raskesven Tält i blåsväder Utrustning allmänt 17
mamawi Handla tält i Kosovo??? Utrustning allmänt 9
Kvarnträsk Tält-/vadarskor? Utrustning allmänt 31
cyklist86 Sovsäck/Tält Combo Utrustning allmänt 3
Kimkim Myggtabletter utan eld? Utrustning allmänt 2
bico Mellanhöga läderkängor utan cellgumminederdel? Utrustning allmänt 16
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
AnnaSigridJohansson För impregnering tvättprogram utan sköljning Utrustning allmänt 3
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
haiwa Tvätt av dunsäck utan torktumlare Utrustning allmänt 6
jubalviktor Rejäl känga utan läder? Utrustning allmänt 25
thex Primus Micron Lantern utan "strumpan" Utrustning allmänt 7
rothan Suunto med eller utan pulsfunktion? Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.