Hängflygning i Stockholm

Jag har länge funderat på att flyga hängglidare men plugget prioriterades. Nu är jag på g och kollar lite runt men det verkar som att hängflygning ställer höga krav. Jag har läst en del om utbildning på http://iof2.idrottonline.se/Svenska...renforbund/Hangflyg/SvenskaHangflygforbundet/ och undrade om det är någon som kan kommentera på det. Någon som kanske gått kurs? Tar det verkligen så lång tid att komma igång i denna flygsport? Är det mycket verksamhet runt Stockholm?
 
Jag kan varmt rekommendera att gå vidare med dina planer, men gå en kurs!.
Jag höll på med hängflyg under många år och känslan är verkligen obeskrivlig. Jag kommer nog att ta upp det igen när familjesituationen medger det igen.
En kurs för att komma igång tar ca en vecka. Då i regel med ett sätt att starta.
Men att på egen hand försöka lära sig kan sluta riktigt olyckligt.
Det är lite som att lära sig cykla, men i en dimension till, och evetuella pilotfel kan få så mycket mer dramatiska följder än att ramla av en cykel.
Om du inte är beredd att gå en kurs på en gång rekommenderar jag att ta kontakt med någon instruktör för att prova på genom att flyga tandem först.

Hoppas du kan hängflyga snart!
 
Tack för svaret massive, jag hade inte i tankarna att börja själv!!! Men vad menar du att en kurs ta en vecka, är man klar med utbildningen efter en vecka? Jag läste Svenska Hängflygförbundets hemsida och det står att det tar ett år innan man börjar flyga självständigt. Var det enklare när du började flyga? När gick du kurs?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...