Naturklyftan STF

Utsidan har en intressant rapport beställd av STF kallad Naturklyftan att läsa här på forumet. Hitills har ingen kommenterat den men den är väl så aktuell som den aktuella tråden med genusaspekten i friluftslivet om inte viktigare.

Att det är just STF som beställt rapporten och engagerar sig i de socioekonomiska aspekterna av friluftsliv är också intressant mot bakgrund av den STF kritiska diskussion som förts här beträffande STFs satsningar på betalstarkare besökare.

Att man ser frågan och benämner den Naturklyftan visar att man ser klassklyftan i friluftslivet och det hedrar STF att man lyfter frågan anser jag, trots att även jag riktar kritik mot deras vägval i andra sammanhang.

Nu när friluftsliv blivit inne och en lönsam industri med prylar och kläder finns risk att insteget för nybörjaren känns för stort. De välvilliga kommentarer som brukar följa är att lösa det med att låna eller köpa begagnat och det är ju en bra början. Trots de välvilliga råden så ökar klyftan mellan de som utövar friluftsliv och de som inte gör det och enligt rapporten kan man se tydliga skillnader utifrån ekonomi och social bakgrund.

Det organiserade friluftslivet har här en stor uppgift att åter igen få bredare grupper av speciellt barn och ungdom ut i naturen. Precis som i rörelsernas barndom. Låt inte det bli till en pryl och modefråga trots marknadens och reklamens kraftiga insteg i det som traditionellt varit det enkla och anspråkslösa livet i mötet med naturen.

Det finns inget dåligt väder - bara dåliga kläder brukar det heta.
Det finns inget dåligt väder - bara en tunn plånbok ska inte vara hindret.
 
Egentligen tror jag inte friluftsliv blivit dyrare, snarare tvärtom. Kunskapen är fri och oändlig på internet. Ett tält med motsvarande prestanda har nog kraftigt minskat i kostnader osv.

Däremot har nog många höjt ribban på vad som räknas och om man inte kommer upp i det känns det som många helt stannar hemma då det inte är en "prestation". Jag kan själv gå i den fällan ibland och glömma bort att det är rätt trevligt med en tur hemmavid.

Det är ju inte helt ovanligt att en nybörjare ger sig på fjällvandring mellan stugor istället för att ta bussen till Tyresta och bo i vindskydd en natt. Då bli tröskeln såklart stor med prylar, resekostnader och stugavgifter.

Rent krasst har nog 90% av Sveriges befolkning mindre än 50kr till närmsta vindskydd.

Nu menar jag inte att vi ska segregera vildmarken och att mindre bemedlade ska hållas utanför "elitens" vildmark, jag menar bara att alla borde börja lite enklare och ta till vara på det som finns runt hörnet. För att efter det fortsätta med lite vildare äventyr om det är ett stort intresse och då köpa på sig alla "måste" prylar. Här kanske samhället och skolan bättre kan ge en knuff ut i rätt riktning.

Jag tror tröskeln är mycket mindre än vad många tror men att påminna om det är knappast ekonomisk lönsamt. Frågar man okritiskt i en friluftsbutik vad som behövs för en övernattning i vindskydd rekommenderas man nog prylar för flera tusen trots att du i bra väder kan gå dit i jeans med ditt vanliga täcke och en gammal kastrull från köket för brasan. Visst är det kanske enklare med "riktiga" grejor men som start helt ok.

Jag tror nog tyvärr STF faller in i att höja tröskeln väl ofta så det hedrar dem att de beställt undersökningen. Men om lösningen är att de ska fiska in mer pengar istället för att sänka ambitionsnivån i stugorna så det blir lägre kostnader återstår att se. Jag förstår att de måste gå runt men det kan åstadkommas på fler sätt.

Om någon måste exkluderas tycker jag det kan vara de som vill flytta civilisationens bekvämligheter och teknik med sig ut i vildmarken snarare än de som inte har råd till det.

/Gustav
 
här på forumet.


Det finns inget dåligt väder - bara dåliga kläder brukar det heta.
Det finns inget dåligt väder - bara en tunn plånbok ska inte vara hindret.

Det råder just nu dåligt väder. Tåg inställda. Flyg inställda. Färjor inställda. Strömavbrott.

Jag höll för ett antal år sedan på ta hem en segelbåt (betalande besättning) från Medelhavet till Stockholm.

Styv kuling rakt i nosen från Travemünde till Södertälje. Storseglet gick sönder.
Ett antal personer ombord blev sjösjuka och kunde inte sköta sina uppgifter ombord.
En person gav upp i Simrishamn och tog tåget hem.
En person gav upp i Kalmar och tog tåget hem.

Från Kalmar till Södertälje regnade det även och 7 grader i luften. 2 minuter vid ratten och man var genomblöt trots seglingskläder för en smärre förmögenhet. Möjligen hade torrdräkt för dykning vart bra.

Hastighet med motor 0,8 knop (ca 1,5 km/h) motvind och motström. Normalt med samma motorvarvtal ca 6-6,5 knop.

Nu ska jag hålla föredrag på den lokal STF-kretsen om den resan 5 november.

https://www.svenskaturistforeningen...ll-kanalresan-fran-medelhavet-till-ostersjon/

Det är ingen tillfällighet att rubriken är "Det dj….gaste jag varit med om."

Hade det varit på betald arbetstid hade det nog blivit strejk. Men hade jag gett mig på detta frivilligt och dessutom betalat för det.


Per
 
Herregud Per, det lät illa.

Men som det heter, det kunde varit värre.

Som gammal seglare hade jag en kompis på den tiden det begav sig som var fallen för kärlekssjukan. Han mönstrade på kärleken för att göra en av hans många överhavsseglingar till värmen på andra sidan pölen.

Tyvärr var kärleken ovan och spydde i stort sätt under hela överfarten vilket givetvis är mycket allvarligt. Som tur gick det bra.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...