Hur bahandla skavsår hos hund?

Min hund har fått skavsår av sin klövjeväska (på "skuldran", strax över armbågen). Hur behandlar man sådant? Klart är att väskan måste ändras. Kanske en voilock? (Väskan är en lejka medium och hunden en korthårig collie). Väskan var inte så väldans fullpackat, ca 3 kg totalt och vi var ute på en tvådagars vandring.
Har ni några tips hur jag ska göra både med såret och med väskan?
 
tvätta med jodopax.. håll rent och torrt så läker det, hur du skall sy om din väska vet jag inte men regäla skumgummiskydd skall nog funka
 
-Patric-; sa:
tvätta med jodopax.. håll rent och torrt så läker det, hur du skall sy om din väska vet jag inte men regäla skumgummiskydd skall nog funka

OK. Tack för tipset. Skumgummi...ska fundera på det. I och med att skavet sitter så långt nere... önskade att det fanns någon i krokarna här som kunde tala om för mig hur en sådan väska ska sitta. Jag kanske hade lastat den fel? Jag var noga med att det skulle väga jämt på båda sidor, men det som var i väskorna var olika skrymmande. Det var kanske där felet låg också? Nåja, det ska nog lösas det också...:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Snöblindhet hos hundar? Hundsport 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.