Löptik i fjällen?

Hej

Min lapska vallhundstik kommer att löpa under hela min semester och därmed spoliera mina planer på en fjälltur tillsammans med henne, eller? Jag är skeptisk till att ta med henne, men tänkte ändå höra vad andra tycker. Det finns säkert många aspekter att ta upp; fysiska påfrestningar för hunden, att vi stör andra vandrare med hanhund osv. Jag hade tänkt att gå stugtur så risken finns ju att vi kan behöva dela rum med hanhundar. Inte att tänka på under höglöp, men innan? Lägg gärna in era funderingar kring detta och hjälp mig att bestämma mig ! Jag vill väldigt gärna komma iväg, väldigt gärna med hunden men inte till vilket pris som helst!!

/Sara
 
Ett löp är inviduellt för tikarna, vissa får väldigt dåligt allmäntillstånd medans andra inte påverkas nämnbart.. Fysisk påfrestning skall avgöras beroende på tikens allmäntillstånd, psykiskpåfrestning bör väl undvikas under löpet, man för träna lite mjukare, men det e också inviduellt...

Skall du gå stugtur så lämna tiken hemma det kan kosta mer än du anar, vi får lämna bort vår hanhund under tiklöpet hemma för han äter sig igenom väggar och galvade grindar... (det e inte ens under höglöp) Vissa hanar får total härdsmälta och det kan bli jobbigt!!

Skall du gå lite mer enskilt och bor i tält så kan hon följa med om hon e kopplad hela tiden..
 
Min erfarenhet av löpande tikar är att det säkert går bra att genomföra vandringen av hänsyn till hundens kondition. Det är kanske svårare att genomföra vandring etc. under eventuell skendräktighet, men det hör väl egentligen inte hit.

Hanhundar kan ju onekligen reagera rätt starkt på löptikar. Även om det är individuellt hur olika hanar kan hantera det så riskerar du att hålla en hel fjällstation eller -stuga vaken pga ylande hanhund. Inte så roligt för någon kanske. Däremot är det väl inte mer än rätt att ta en tur på fjället med hunden kopplad och boende i tält. Fjället är så stort att hanhundsägarna också får plats med sina hundar.

Ha en bra tur i sommar!
 
Övernattade på Kebs fjällstation ifjol med min hanhund i samma stuga (det finns ju bara en hundstuga) som en löpande tik. Hon höglöpte visserligen inte men ändå. Första natten var min hund så slut efter att ha släpat på klövjeväskorna från Singistugan i 25 graders värme att han sket fullständigt i alla andra 3 hundar som bodde i stugan. Nästa dag var vi upp till Tarfala och samma sak, min hund var helt slut och sket fullständigt i löptiken som även hon var helt slut efter toppbestigning till Keb. Sista morgonen vaknade min kille till liv och då var det bara att stänga alla dörrar för att få äta frukost i fred! :) Väntade tills tiken hade gått rejält i förväg innan vi gick iväg (skulle åt samma håll). Hade vi gjort tvärtom hade jag fått släpa min hund efter mig... Ska väl tillägga att min hanhund inte ens är den värsta typen, dvs han ylar inte eller äter sig igenom väggar.
Rekommenderar kanske därför inte stugvarianten men tält går säkert bra. Min hanhund hittade faktiskt en tältande tik när vi var ute som inte jag såg. Han helt enkelt drog ner mig bakom en kulle där en dansk familj tältade med sin labradortik. Så du kanske ändå ska räkna med intresserade hanhundar vid ditt tält ;)
Lycka till!
Häls. Emma
 
Jag tycker nog att det är hanhundsägarnas ansvar att se till att deras hundar fungerar någorlunda normalt även i närvaro av löptikar. Så, far du till fjälls med din hund. Om någon gnäller kan du ju alltid rekommendera dem en kurs på brukshundklubben så de får lära sig att dressera till sin hund...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
-vickan- när kan man ta med valp till fjällen. Hundsport 5
LisaJ Lös hund i fjällen? Hundsport 90

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.