hundens apotek och myggmedel - tips?

isaflisa; sa:
angaaende x-spot:

http://debatt.passagen.se/show.fcgi...ce=9500000000000091&posting=19500000001646842
(googla med x-spot och myggor)

en disskusion om x-spot och liknande som gaar att koepa i sverige paa apotek med recept.

/isa

Intressant länk... det är tydligen inte bara min hund som sett ut som en svullen råbiff i nacken efter att ha fått fästingmedel duttat där. Verkar allmänt svårt med fästingmedel för många hundar. Fungerar frontline så ska man nog vara glad. Fast på min skulle det inte funka även om han tålde det - han badar alldeles för ofta :)
 
Ang fästingmedel och fästinghalsband. Det är inte alltid det är bra för hundarna. Fästinghalsband har gett bölder och det har förekommit biverkningar på X-spot och liknande preperat. Var själv inne på att använde något sådant för ett tag sedan men blev övertalad av kennelägaren att inte göra det. Det är rätt så kraftiga kemikalier det handlar om.

Nu är det vanlig visitering varje gång vi har varit i skogen som gäller. Och än så länge så är det bara en fästing som har bitit sig fast.
 
Använder själv Exspot på min hund och det är absolut det bästa fästingmedlet. Självklart kan hunden få biverkningar, och det av alla fästingmedel - även fästinghalsbanden. Hade fästinghalsbandet scalibor förra sommarn, men i år fick min hund sår på halsen av det, så vi kör exspot i år. Funkar utmärkt :)

Exspot köps receptfritt på apotek. Fästinghalsbandet Scalibor är dock receptbelagt.
 
Jag började denna säsong med Frontline vilket var första gången och det funkade inte alls på min hund, och det ska väl tyvärr vara kännt för att inte fungera så bra på fästingar. Men det beror nog på vad man har för hund för jag har pratat med folk där det har funkat. Sedan hade jag halsbandet Scalibur (som är receptbelagt) och det fungerade perfekt mot fästingar inte en enda och det gäller också alla jag pratat med. Sedan var jag dum och gick på ett rykte om att halsbandet kortfattat skulle påverka hundenshjärna. Men så pratade jag med en veterinär (efter att jag hade slängt halsbandet) och hon sa att det var det svärsta sk*t snacket hon hade hört eftersom giftet bara sitter i själva "ytfettet" på hunden så det går inte ens in i huden. Men hunden kan ju utveckla eksem osv men det brukar märkas då hunden börjar klia sig. Nu har jag dock Ex-spot (som är receptfritt) pga jag köpte det före jag pratat med veterinären. detta funkar också bra, har dock haft två fästingar men det vet jag inte beror på effektiviteten eller om jag var dålig när jag tog på dropparna, har en malamut som ju är ganska tjock pälsad. Men sen finns det ju nackdelar och det är ju att hunden inte ska bada med varken detta eller med halsbandet på. En annan nackdel är ju att hunden inte kan tåla det heller, men sedan så kan man ju räkna på hur många barn som blir sjuka av att äta lakrits...
 
Använder själv överlag bara Exspot på min hund. Det har hjälpt mot alla blodsugande insekter. Har en dalmatiner så han har ju i princip inget skydd alls av pälsen. Här i Finland köps Exspot receptfritt på apoteket. Har man liten hund räcker en pipett och för större hund ska det vara två. Pipetten innehåller några milliliter permetrin. Pipetten ska tömmas direkt på huden mellan skulderbladen och den andra pipetten direkt på huden vid svansroten. Då kan man räkna med att det sugs in mest effektivt. Permetrin lagras i underhudsfettet och endast där. Man ska undvika att bada eller tvätta hunden för då kan skyddet försämras märkbart just p g a att permetrin lagras i underhudsfettet. Verkningstiden är ca 4 veckor, sen får man förnya behandlingen. Exspot har som sagt skyddat min hund och man märker när det inte verkar längre. Myggen bits mer, jag hittar fästingar osv. Då är det dags för en ny sväng till apoteket!
Självklart finns det risk för biverkningar med dessa medel, permetrin får ju inte ges överhuvudtaget till katt och det dödar ju all fisk.... Men man får ju prova sig fram. Det som är bra för en hund kan ju vara jättedåligt för en annan.
Människors myggmedel är ju inte heller speciellt hälsosamma men så länge jag vistas i norra delarna av Finland och Sverige så tänker jag i alla fall använda dem! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bisen75 Hundens urfader! Hundsport 6
Baylis Jag tycker aldrig det är hundens fel! Hundsport 34
Davva2 Sjö&Hav myggmedel till hunden? Hundsport 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.