hundens apotek och myggmedel - tips?

Hej! Jag är ny här på utsidan och ganska grön även när det gäller friluftsliv. Jag ska ge mig ut på en liten tur i sommar med hunden (en korthårig collie) och undrar vad ni som har mer vana tar med som "första hjälpen-kit" åt hunden? Och jag kan tänka mig att en korthårshund kan behöva lite skydd mot mygg och knott. Har ni några tips på preparat till hund?
Hälsningar
chris
 
Det kan vara bra att ha cortisontabletter om hunden blir ormbiten. Prata med veterinärer, dom skriver ut recept.
Myggmedel och tass-salva, kanske sockar om det är stenigt.

/Ulf (och Embla)
 
tjärsalva (fyrklövern?)för tassar och mygg, smörj under buken och i ljumskarna. Klotång och snabblim, limmet för snabblagning av spruckna klor (dock ej vid blodvite), bandage och annat som du även har till dig själv. Cortison är redan nämnt om du skall vara i ormtrakter.
 
Fem bra saker att ta med är:

Myggmedel, samman som till dig själv, men undvik att smörja in runt ögonen och nos. Annars fungerar pressad vitlök och matolja hyggligt.

Tassockor, gör hunden sig illa är det troligtvis på tassarna.

Elastisk lina, är skönt när hunden vill dea iväg. rycken dämpas och vandringen blir skönare.

Midjebälte, ibland det är skönt att slippa hålla i kopplet. Ryggsäckens midjebälte får ofta tjäna som detta.

Karbinhake, är bra att ha med till kopplet så att du kan fästa hunden i midjebältet eller i ett träd när du tar rast.
 
Tack!

Tack! Det var bra tips! Speciellt cortison hade jag inte tänk på. Karbinhaken var också en sån där aha-grej!
 
X-spot

X-spot er løsningen

noen dråper på hundens nakke og mygg- knott og flått er borte i en mnd! I Norge trenger man resept fra vetrinær. I finnmark er dette forskjellen mellom å ha det bra og et helvete. (Virkestoffet er permetrin)

Lykke til!

JEP

PS: Vanlig myggmiddel kan også brukes, men det må smøres på mange ganger daglig og er ikke så effektivt. Dersom du skal i områder med mye insekter fortjener hunden din X-spot!
 

avslutad210712

Gäst
Skall upp till abisko området och undrar om det finns någon risk för ormar där?
 
Troligen ormfritt

avslutad210712; sa:
Skall upp till abisko området och undrar om det finns någon risk för ormar där?
Skulle inte tro det...
Jag har en gång sett en överkörd huggorm på en skogsbilväg ca 15 km öster om Jukkasjärvi, men det måste vara extremt! Det kryllade också av grodor i den stora gölen uppe på bergsknabben.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Troligen ormfritt

IslandTraveller; sa:
avslutad210712; sa:
Skall upp till abisko området och undrar om det finns någon risk för ormar där?
Skulle inte tro det...
Jag har en gång sett en överkörd huggorm på en skogsbilväg ca 15 km öster om Jukkasjärvi, men det måste vara extremt! Det kryllade också av grodor i den stora gölen uppe på bergsknabben.

Gissade nästan att det var lite för kallt där uppe för de små krypen :)
 
Var ute med min vovve i skogen häromdan och det var grymt mycket mygg. Efter cirka 40 minuter hade hon svällt igen kring ögonen, nosen var dubbelt så stor och även kring läpparna var hon svullen. Blev ju ilfart hem och ge henne lite acetylsalecylsyra!

Som tur var gick det över rätt fort....

Går X-spot att få tag på i Sverige? Har googlat men hittar inget...
 
Går X-spot att få tag på i Sverige? Har googlat men hittar inget...

Min hund fick x-spot utskrivet för 2 år sedan, fast jag hämtade aldrig ut dem. Inte omöjligt att de har utgått ur apotekets sortiment, jag vill minnas att det var ganska mycket kritik kring dem. Frontline finns i alla fall ännu och dominerar väl den marknaden.

Jag rekommenderar annars halsbandet scalibur som preventivt fästingmedel. Kortison är alltid absolut nödvändigt att ha med sig. Här tas inga risker... :)

Får vovven hudinfektioner med svamp, som ju är vanligt i dessa fuktiga tider, så tvättas han med schampot Malaseb och gnids torr med en fluffig handduk :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bisen75 Hundens urfader! Hundsport 6
Baylis Jag tycker aldrig det är hundens fel! Hundsport 34
Davva2 Sjö&Hav myggmedel till hunden? Hundsport 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.