När använda dragsele

Hej
Min dotter har en leonberger. Hunden är en riktig smitare och måste oftast gå i koppel. I vanliga fall skall hon alltid ha vanligt halsband alt. stryphalsband.
Frågan är när man kan använda dragsele? När hon skall dra någonting givetivs men skall man använda dragsele när man cyklar och när hon går i spårlina i skogen?
 
Så gör jag och några andra

Jag använder sele till min hund (Field Spaniel) vid viltspår och skidåkning. När jag (sällan) cyklar med hunden föredrar jag halsband eftersom jag vill ha kontroll på hunden. Jag låter den heller aldrig dra när jag cyklar.

Det är inte alla som använder sele vid viltspår. En del använder en bred typ av halsband istället och anser att det ska vara bättre. Det finns mer om det i en bok om spårning av klövvilt. Jag återkommer med titel och författare när jag rotat fram den.

/Tommy
 
Re: Så gör jag och några andra

Tommy E; sa:
Det är inte alla som använder sele vid viltspår. En del använder en bred typ av halsband istället och anser att det ska vara bättre. Det finns mer om det i en bok om spårning av klövvilt. Jag återkommer med titel och författare när jag rotat fram den.

/Tommy

oavsett hur brett halsbandet är så känns det inte riktigt funkis med halsband vid spår..huh, tänk dig själv att med bra fart fastna och får all kraften på halsen..

det finns flera typer av dragselar och vissa av dom fungerar ypperligt till spår oxå.. drar hunden mycket så är det framförallt utbildning hunden behöver.. Vid aktiviteter där det finns risk att hunden kan fastna i hög fart och få traumatiskt våld mot halsen så är väl sele att föredra så att rycket fördelas jämt..
 
Hej!

Vad jag vet om rasen Leonbergen är att den är en brukshund med en framgång inom sök. Leonbergen är en "lätt" dresserad hund så mitt tips är att hon går på en dressyr kurs med hunden, man kan börja redan som liten valp med lättare dressyr. Så slipper hon en smitare som drar ;) Själv ang sele så använder jag endast den när min hund ska utföra en viltspårning, när jag tar fram selen så vet hunden vad som komma skall. Det är ngt som jag har tränat in att sele=spårning. Därför brukar jag inte selen vid ngt annat sammanhang! Men det är ju tycke och smak. Sele är en bra uppfinning som kan användas inom många områden. Hälsa din dotter att lycka till med smitaren..

Mvh
Camilla
 
Millanbong; sa:
Hej!

Därför brukar jag inte selen vid ngt annat sammanhang! Men det är ju tycke och smak. Sele är en bra uppfinning som kan användas inom många områden. Hälsa din dotter att lycka till med smitaren..

Mvh
Camilla

På många hundar funkar det jättebra att hunden förknippar viss utrustning med arbete, men vissa hundar som har en tendens att skruva upp sig mår bättre om utrustningen inte för starkt förknippas med någon specifik uppgift.. Det är på något sätt inga problem för en hund med normal intressenivå att klara flera uppgifter på en sele.
 
walk_alone; sa:
Frågan är när man kan använda dragsele? När hon skall dra någonting givetivs men skall man använda dragsele när man cyklar och när hon går i spårlina i skogen?

Som Patric skrev så finns det flera typer av dragselar, men jag utgår från att det rör sig om en Nomesele (X-back). Själv så brukar jag använda Nomeselar på mina hundar när jag cycklar med dom. Visserligen så sitter dom då kopplade på draglina framför cyckeln men det borde fungera bra med sån där fjäderanordning också (eller vad det nu är som säljs i djurbutikerna). Har man tänkt att hålla koppel/lina i handen så fungerar nog Nomeselen även då men här skulle nog även en spårsele kunna fungera bra.

När det gäller spårning så har jag ingen egen erfarenhet av det men en tanke som slog mig är det att det kanske skulle vara lättare med en spårsele där då fästpunkten i selen ligger mera centrerat över hunden istället som hos Nomeselen, längst bak. Hursom hellst så kan jag inte se någon anledning till att det inte skulle gå att spåra med en dragsele (även om det kanske skulle vara lättare med en spårsele).

/Jesper
 
Jag använder diverse olika selar och tycker att den som är mest "allround" är Nomeselen.
Vid drag är den perfekt då min modell har två olika infästningspunkter för skakel och vid drag med expanderlina så sätter jag den längst bak i selen.
Vid cykling med "Springer" så fäster jag linan i den ena skakelöglan.
Fördelen med Nome framför enklare selar vid drag och cykling är att den ger friare frambensrörelser.
I spårskogen tycker jag det kan kvitta vilken sele man använder, jag har både Nome och lädersele med filtvadering och en nylonsele.
Ibland spårar jag i tjänstetecknets ögla oxå, det är dock inte lika bekvämt för hunden.
Med spårlinan fäst längst bak på Nomeselenså slipper jag en del lintrassel kring bakbenen som kan uppstå med selar med fästpunkten strax bakom manken.

Det är viktigt att välja en lina som fungerar bra i skogen oxå, de billiga flätade nylonlinorna är värdelösa tycker jag, ett "renlasso" är smidigare och drar inte med sig halva skogen när det släpar i marken.
Inte bränns det lika hemskt heller i händerna.
 
gundj; sa:
Det är viktigt att välja en lina som fungerar bra i skogen oxå, de billiga flätade nylonlinorna är värdelösa tycker jag, ett "renlasso" är smidigare och drar inte med sig halva skogen när det släpar i marken.
Inte bränns det lika hemskt heller i händerna.

mm.. renlasso kan jag tänka mig fungerar ypperligt. för oss sörläningar som inte kommer i kontakt med så mycket ren så får vi lita till annat, något vi har gott om är sotare och en sotarlina är oxå en mycket kompetent lina i skogen, fastnar i princip aldrig!
 
Sele hit, sele dit

Personligen använder jag X-back-sele (nomesele) när hunden skall dra, som vid skidåkning eller då hon skall dra en pulka.

Traditionell sele använder jag vid spårning, och ibland även när jag cyklar.

Till vardags på promenader används vanligt halvstryphalsband.

Rekommenderar även jag att du söker upp närmaste brukshundklubb och hör efter om de skall ha några allmänlydnadskurser till våren, för att slippa drag i kopplet och smitningar...!
 
Boken

Eftersök på Klövvilt - Eftersökshundens dressyr av Mikael Tham. Där står det om viltspår med halsband. Författaren tycks förespråka halsband men själv har jag som jag påpekade ingen egen erfarenhet av det.

Jag använder en vanlig spårsele av läder för spårning, nomesele för skidåkning, fast halsband för cykling och stryp- eller jaktkoppel för övrigt. Anledningen till att jag inte använder samma sele till spår och drag är att jag är dels orolig för att läderselen ska skava om hunden springer länge och att nomeslen ska trassla in sig i terrängen under spårningen. Det är "korset" över ryggen som "sladdrar".

/Tommy
 

Guest

Gäst
Re: Re: Så gör jag och några andra

Okej, det här har kanske inte med leonberger-diskussionen att göra, men jag måste ändå göra en kommentar:

FJS90-91; sa:
oavsett hur brett halsbandet är så känns det inte riktigt funkis med halsband vid spår..huh, tänk dig själv att med bra fart fastna och får all kraften på halsen..

Det är skillnad på "spår" och "spår", i det här fallet. En jakthund som spårar ett levande vilt drar ju som attan men går oftast i ett ganska kort koppel och riskerar väl inte att fastna i någon terräng. Hur en hund beter sig vid vanligt sök vet jag inte (har aldrig varit inblandad i den sporten) men det kanske är som du säger att det sker "med bra fart". Men jag vet däremot att när det gäller viltspår så ska det sannerligen inte ske i "bra fart"! Det första man lär hunden som spårar blodspår är att det ska gå lugnt och sansat. Dels för att det ska vara helt klart att det är rätt spår som hunden går i, och dels för att man vill undvika att hetsa viltet (om det får vara i fred och känner sig tryggare går det i "sårlega" varifrån det helst inte reser sig...). Här är det inte frågan om att spåra upp ett bytesdjur vilket som helst - utan precis bara det som blivit skadat (skjutet eller påkört) och blöder.
Och eftersom det går så lugnt till så fungerar ett halsband precis lika bra som en sele, anledningen till att man använder sele är enbart - som redan har sagts - att man vill förknippa viltspårsjobbet med väldigt speciell utrustning.
Visst kan "en hund med normal intressenivå" (som FJS90-91 skrev) klara flera uppgifter per sele, men själv föredrar jag att dra nytta av den "pedagogiska detaljen" att använda specifik utrustning till specifika arbetsuppgifter. Även om det innebär att jag måste ha fler selar till en och samma hund.
/Anna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Davva2 Billig, bra dragsele Hundsport 2
snowdog Ruffwears omnijore joring system (dragsele) Hundsport 0
anneli n Tips på dragsele/pulka? Hundsport 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.