Lämplig hund

Hej

Det är jättesvårt att ge råd om val av hundras. Jag skulle kunna föreslå en hel del hundraser, med vill ge dig följande råd.
Fundera på aktivt du själv lever och vilka krav du ställer på din kommande hund.
Pälsvård, storlek, temperament, lydnad, bruks, jakt, drag.
Någonting som inte heller är helt oviktigt, speciellt om du behöver lämna bort hunden ofta, kan vara frågan om hundvakt. Det kan ibland vara enklare och smidigare att få någon att ta hand om hunden om den är av modell mindre. Och en mindre hund är oftast lite enklare att ha med på resor.

Lista upp dina krav och förväntningar på ditt hundägande.
Prata med flera uppfödare och ägare av dom raser som är tänkbara. Försök också att få träffa hundar av dessa raser, det ger mycket att själv bilda sig en egen uppfattning.
Valet av "din" hundras ska utgå från dig och dina önskemål. Det finns i dag ca 250 raser och rasvarianter så jag är säker på att det finns någonting som kommer att passa. Bemöda dig om att lägga ner lite energi på detta förarbete, jag kan garantera att du kommer att tycka att det är värdefullt den gången du ska ta ett beslut.
När du då sen beslutat vilen ras det kommer att bli och hittat en seriös uppfödare så är väldigt mycket upp till dig själv hur du fostrar och formar denna lilla valp.
Lycka till med din framtida hund!
 
Vad är du för typ av person?

Vid val av hundras så måste man se inte bara till hundens egenskaper utan också till sina egna. Är man en person som gillar mycket långa promenader, är sportig, man rör på sig mycket, har inget emot att gå ut när det e dåligt väder eller har man mer tänkt att gå runt kvarteret och göra längre promenader på helgerna. Så det är ju viktigt att se till helhetsbilden.
/Rottisägare
 
Tollare

Jag tycker att du ska köpa en tollare!!
Den tillhör retriversläcktet. Den har samma lugn som en labrador. Men är lite mindre och arlertare. Det är en mycket arbetsvillig och lättlärd hundras.
Lycka till!!
 

Guest

Gäst
Re: Hej

Romonis; sa:
Det är jättesvårt att ge råd om val av hundras. ...
Fundera på aktivt du själv lever och vilka krav du ställer på din kommande hund.
...
Det finns i dag ca 250 raser och rasvarianter ...

Visst finns det otroligt många alternativ, men ett tips är ändå att titta på vad de olika raserna är avlade för att göra! Och glöm inte att varje egenskap har sin baksida. Det är inte för inte som vallhundar alltid vinner lydnadstävlingar, få hundar är så lyhörda och kontaktsökande. Men till det hör också att de kan vara lättstressade (dvs lyssnar ständigt efter kommandon även när de inte ges) t.ex.
Själv ville jag ha en rätt så lugn hund, som ändå var hyfsat lättlärd. Och framförallt med ett godmodigt temperament - jag har mött alltför många skarpa vakthundar och stöddiga polarhundar och verkligen ledsnat på den varianten. Och jakthundar som löper som tokar på varje vittring som dyker upp. Fast för den skull ville jag inte ha en prydnadshund eller soffliggare med all jakt bortavlad. Och alla små hundar tycktes vara nervösa (för mig) terriers, så de strök jag genast.
Till slut blev det en golden retriever (okej - mer av en händelse än som en följd av ett fullständigt uttänkt resonemang) som alla felaktigt tror är en barnhund och soffliggare. Han är avlad för fågeljakt, men funkar för de flesta bruksarbeten. Stor och stark nog att dra, t.ex. Men hans absolut största fördel är hans förmåga att "stänga av" jobbet och lägga sig ner vid min sida och bara koppla av - trots att en annan hund jagar en bit bort! En bekant jagar älg med golden, och säger att de orkar längre just för den skull! En "vanlig" älghund är ständigt "på" i skogen, medan en golden spar kraft genom att "stänga av" för en stund. Och denna egenskap är välgörande även i andra sammanhang!
Visst, jag gillar kelpie, och hade nog gärna skaffat en själv. Dels för storleken, dels för dess lyhördhet (vallhund, ju). Men nu blev det en golden, och det är definitivt en hund jag rekommenderar!
/Anna
 
Re: Re: Hej

Velma; sa:
Själv ville jag ha en rätt så lugn hund, som ändå var hyfsat lättlärd. Och framförallt med ett godmodigt temperament - jag har mött alltför många skarpa vakthundar och stöddiga polarhundar och verkligen ledsnat på den varianten.
/Anna


Vad är det för polarhundar du har träffat och hur många?

Har du träffat någon stöddig Siberan Husky? Inte jag.

Visst malamuter är ofta tuffa mot andra hundar men människor älskar de. Grönlandshundar kan ju även vara tuffa men enligt rasstandard ska de ju inte vara aggressiva. Håller man på med drag vill man ju absolut inte ha nån aggresivitet.


mvh Per - som själv har en lugn och fin Siberian som möter alla människor och hundar med glatt humör men som jag ofta får värja mot ilskna småhundar med mindervärdeskomplex.
 
Kan inget annat än istämma helt på ovanstående inlägg.

Min malamute leker ofta med min kusin som är ca 18 månader gammal. Älskar alla människor och har aldrig visat minsta tecken på agresivitet.

Jag har själv haft funderingar på att skaffa en Golden Retriever men bestämde mig för en hund som ställde lite högre krav, fast i gengäld får man mer tillbaks.

Vad är det föresten för snack om att en Golden Retriever sparar sina krafter för att sedan när det gäller kunna kuta i skogen hela dagarna. Att träning ger färdighet är det väl ändå ingen som kan ifrågasätta.
Min farsa brukar köra med det snacket.
-Ne, jag vill inte hänga med och springa. Jag sparar mina krafter(kilon) ifall det skulle ske en naturkatastrof. Då kommer jag att ha en bra reservdepå. :)
 
Stöddig polarhund??

Mycket skulle jag kunna säga om min A Husky men knappast stöddig. Jag är ingen stor expert området polarhundar men kännetecknande för de polara raserna brukar vara det motsatta.

Varför är så många Golden Retrivers feta?

/Tomas
 
Fet och tung hund

Enligt min erfarenhet är en större, fet (dock ej föööör fet) hund att föredra eftersom de är mer bastanta och tål betydligt mer... Helt enkelt orkar de att vara med husse och matte när de forspaddlar och hoppar fallskärm och skärmflyger m.m. utan att bli så där jättetrötta och tråkiga så som vissa modeller av mindre hundar kan bli, jättetrist....
 
Feta goldisar

Känner att jag måste "försvara" min ras nämligen Golden Retriever.

Jag har precis som du sett alltför många Golden Retriever som har både 5, 10 och 20 kg övervikt. En sorglig syn!
Min egna uppfattning om varför det är så är att Golden i grund och botten är en jakthund som råkar vara fantastiskt matglad.
Inga problem att hunden är matglad så länge den får jobba men om hunden förvandlas till en soffhund med bibehållen aptit går det så här.
Tyvärr är det alltför få Golden som får jobba ordentligt utan de flesta går som sällskapshundar med alldeles för lite motion och för mycket mat.

Som de flesta säkert vet har aveln bland Golden Retriever gott åt två håll, en utställnings/sällskaps variant och en som är avlad på de ursprungliga ändamålen dvs jobb i allmänhet och apportering i synnerhet.
Detta är tyvärr något som många jakthundsraser lider av inte minst den närbesläktade labradoren.

Själv har jag den vanligaste typen av Golden , dvs utställningsvarianten. Min är dock inte fet - en kompis som är veterinär tyckte till och med att jag kunde lägga på ett eller två kg på honom...
Jag håller inte själv på med apportering men tränar och tävlar i bruks och lydnad. Dessutom får alltid grabben följa med ut i skogen om jag ska vandra, geocacha, plocka svamp eller vadsom helst.
 
Re: Fet och tung hund

jabe05; sa:
Enligt min erfarenhet är en större, fet (dock ej föööör fet) hund att föredra eftersom de är mer bastanta och tål betydligt mer... Helt enkelt orkar de att vara med husse och matte när de forspaddlar och hoppar fallskärm och skärmflyger m.m. utan att bli så där jättetrötta och tråkiga så som vissa modeller av mindre hundar kan bli, jättetrist....

De aktiviteter du räknar upp är väl dom enda förutom TV-tittande som en fet hund klarar.
I inget av fallen behöver den ju röra sig själv.

Jag har själv provat tanken att vila mig i form men det funkar dåligt :-(, det samma gäller för hundar.
 
Fet och tung hund

Det är med hundar som med människor, äter man för mycket och motionerar för lite så blir man FET! Det finns naturligtvis genetiska variationer men det finns ingen anledning att en Golden skall vara fetare eller slöare än någon annan hundras.. Har själv en rottis som måste hållas med mycket motion och sträng diet för att hon inte skall tjocka till sig, jag lovar.. det e ingen slö TV-hund.. (dom skapar man själv) En hund lär sig ganska snabbt vilka förväntningar som finns, väntas hunden att vara alert och aktiv i skog och mark så blir den sådan, kommer den att tillbringa tiden framför TV så blir det en TV-hund!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Smarttag användbar för att hitta bortsprungen hund? Hundsport 5
kanelsvans Hammock och hund Hundsport 4
Davva2 Trebent hund i fjället? Hundsport 7
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
andy69 GPS till Hund...? Hundsport 6
apan75 Tolkning med hund Hundsport 11
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
fuchs Hund och ormbett Hundsport 18
Tollan Klövja med hund Hundsport 3
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
baffinguarapo skrinda/ vagn till hund Hundsport 12
niklaz MTB och hund (film) Hundsport 2
eastman Hund skor Hundsport 8
Fjellis Pulka eller Släde till en hund Hundsport 8
shiloh Liggunderlag till hund under fjällvandring Hundsport 16
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
boelresor Förslag fjällturer med hund Hundsport 2
xtrem Mygg och knottmedel till hund? Hundsport 5
wilmis Förberedelser Abisko med hund Hundsport 9
niklaz Helikopter med hund Hundsport 6
Denajss packlista HUND fjällvandring? Hundsport 7
Ännna resa runt i europa med hund? Hundsport 6
asalu Hund i fjällstuga Hundsport 13
niklaz Sy själv: vindsäck/sovpåse till hund (á la Jervehiet) Hundsport 5
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
Sjolidens Cykla LÅÅåNGT med hund! Hundsport 11
Jemael Kan man cykla med en klövjad hund? Hundsport 5
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
per162 Hund och skidalpinism? Hundsport 7
LisaJ hund-/friluftskompis i Östersund Hundsport 1
Pumasmatte Hela Kungsleden med hund? Hundsport 1
Fnöske Pulka+hund Hundsport 9
lillaliam Bra vandrigsled när man har med sig hund? Hundsport 5
sabinita Med hund i Funäsdalen Hundsport 1
Calle22 Med kopplad hund i Sarek Hundsport 39
Kalotta Cykelsemester med hund?! Hundsport 3
loisen Vandring med hund nu till helgen! Hundsport 2
kikkit Stockholm - Jämtland med hund Hundsport 1
thureb Bussresa till fjälls med hund Hundsport 1
Otto Støver Vandring med hund i nasjonalpark Hundsport 9
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
skalman Paddla kanadensare med hund? Hundsport 19
GAVIAARCTICA Möte med björn när man har hund i koppel Hundsport 25
novas husse Hund i cykelvagn? Hundsport 4
louisehansson Vandring med hund, nybörjare Hundsport 34
LisaJ Lös hund i fjällen? Hundsport 90
bigfoot Lagkrav på kopplad hund? Hundsport 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.