Lämplig hund

Samojed

Efter som allt tidigare i tråden bara är partsinlagor så komer jag väl med min. Skaffa en Samojed!

Samojeden är en av världens absolut mest mångsidiga hundar. Hunden har traditionellt använts som renvallare, dragare, vakthund, viltspårhund och vid jakt. Dessutom så är det den enklaste av de polara raserna att handa, allstå kan kombinera ett aktivt liv med goda sälskapsegenskaper. Därmed inte sagt att den påminner om en sälskaps labbe ;)

Egenskaper som man gärna talar mer tyst om är att när den ibland används som vakthund trots brist på allt vad vaktegenskaper är, undantaget sitt skall. Samojeden kan skälla, mycket och länge. Ingen aggresivitet i skallet utan bara pur glädje, för det är ju så roligt när en evetuell tjuv (eller vilken annan tvåbenting som hellst) kommer på besök. Vid jakt används den därför ofta som "barking pointer" (trädskällare?)

Som kamrat till skogs och till fjälls passar dom perfekt, mysiga att ta in i tältet så länge dom inte har blivit allt för blöta.

Micke skrev att kelpien grejar en veckas mat i klövjan, samojederna grejar två! ;)

Sina tjocka päls till trots så kräver inte samojeden så överdrivet mycket pälsvård...(i jämförelse till vad man först tror), men det kan vara en poäng att lära dom att torkas med en hårtork om man duschat dom. En genomblöt samojed tar lite drygt ett dygn på sig att självtorka...

Så där ja! Ännu en helt nyaserad presentation av ens egen ras... :)

/Jesper
 
! kul !

Det är verkligen kul att läsa allt om era hundar, och framför allt hur ni tar upp de bra sidor om just er egen hunds ras, det är just detta som gör det så svårt som förstagångsköpare av hund att välja, jag hade samma problem i ett år innan jag valde just min "Njuffe", renrasig eller "gatukorsning" tror jag kvittar bara man tycker om den, och visst ska man ha koll på de fel som kan uppstå på vissa raserna som kan ställa till problem för en i framtiden, har jag gjort iaf. Ta tid på dig att välja säger jag, jäkta inte, lyssna på vad andra har att säga och summera, på detta sätt hittar du rätt till slut ! Lycka till ! /Gunnar
 
S Johansson; sa:
Finsk lapphund har jag också vart inne på lite grann och det verkar ju vara en trivsam hund som inte verkar ha så mycket vallning i sig. Krävs det mycket pälsvård på en sån? Border collie är också en fin hund, men de blir väl en aning nerviga om de inte får tillräcklig stimulans antar jag?

//Stefan

Border Collie bör aktivers seriöst för att dom skall må bra, många dom som tävlar i bruksgrenarna där numera BC är i den absoluta toppen i alla grenarna utom skydd, vallar för att få ner dom.. Sedan så får man inte misstolka BC´s beteende för nervigt när det egentligen handlar om förighet och svarstider. Det funkar inte med en hund som skall fundera innan den lyder (typ alla molosser) när man vallar 300 får, då måste svarstiderna från komandot till att hunden handlar var minimalt. BC är otroligt kontaktsökande och väntar ivrigt hela tiden på nästa kommando, personligen så tycker jag att dom är lite kletiga och jobbiga men min sambo kan inte tänka sig något annat. :)

Det är ju enligt många hundarnas F1, den hunden som i säklass kan lära sig flest kommandon och detta på kortast tid. Jag själv föredrar lite "tröga" och eftertänksamma hundar gärna med stor dådkraft och hög nervfasthet. Men smaken e som baken!
 
Väg in omgivningen också

Bor du i lägenhet eller annnan störningskänslig miljö så tycker jag att du ska undvika ylande och skällande raser. Ylande och skällande beror inte bara på hunden utan även på ägaren (och det är trist att en del ägare inte tar ansvar mot sina grannar när de inte är hemma). Jag tyckte inte att det var roligt att utsätta min hund för antiskällhalsband men nödvändigt med nuvarande bostadssituation. Sedan är det onödigt att välja raser som skrämmer skiten ur oinsatta medmänniskor om du just inte prompt vill ha en just sån.

Jag har en jakthund, Field Spaniel, och tror inte att den rasen passar just dina behov även om jag annars mest har gott att säga. Envishet, varsamhet och tålamod behövs för att nå ett bra resultat och det finns ett stort inslag av viltintresse som kan orsaka förtret om du inte jagar eftersom rasen är stötande på småvilt och fågel.

/Tommy
 
Schäfer

Schäfer är ju svaret på det du söker...
Den är lättlärd, förig/kontaktsökande, tålig, lättskött och väldigt allsidig !!
Själv har jag svårt att tänka mig bättre hund (fast jag är väl lite partisk förstås)
Om du inte har haft hund tidigare skulle jag vilja rekomendera att du börjar med en tik, min erfarenhet är att hanhundar kräver lite mer "hundvana" jämfört med tikar.

Lycka till i ditt val
/Peter
Då min schäfertik är 10år, är jag i funderingar om en ny valp, men för mig är valet enkelt...:)
 
Re: Schäfer

peter_v; sa:
Schäfer är ju svaret på det du söker...
Den är lättlärd, förig/kontaktsökande, tålig, lättskött och väldigt allsidig !!

/Peter

Schäfer är väl en väldigt bra hund, betänk dock att det är en gnällig ras och dom har jobbig päls.. Annars så är det en jäkligt bra och allsidig hund..

Välj inte ras, hane eller hona baserat på vana, du skall ha din nya kompis i 10-15år och det är en rätt lång prövotid.. Välj den ras och det kön som känns rätt och se till att gå kurser och prata med andra med liknande hundar.. Jag vet småtjejer som tävlar med stora rottispojkar på 65kg trots att det är deras första hund..
 
Re: Re: Schäfer

FJS90/91; sa:
Schäfer är väl en väldigt bra hund, betänk dock att det är en gnällig ras och dom har jobbig päls..

Jobbig päls ??, nu är min schäfer ett långhår så i mitt fall krävs att jag håller efter håret under tassarna (vintertid) för att undvika att snön klimpar ihop sig under trampdynorna, men i övrigt krävs ju "ingenting", om du inte med jobbig menar när de löser hår för de gör de ju....men det gör väl (nästan) alla ?

och gnällig ? under skidturer, fjällvandringar, skogsturer och hemmavid har jag väl aldrig upplevt schäfern som gnällig

/partiske Peter
 
Re: Re: Re: Schäfer

peter_v; sa:
Jobbig päls ??, nu är min schäfer ett långhår så i mitt fall krävs att jag håller efter håret under tassarna (vintertid) för att undvika att snön klimpar ihop sig under trampdynorna, men i övrigt krävs ju "ingenting", om du inte med jobbig menar när de löser hår för de gör de ju....men det gör väl (nästan) alla ?

och gnällig ? under skidturer, fjällvandringar, skogsturer och hemmavid har jag väl aldrig upplevt schäfern som gnällig

/partiske Peter

(kallar du den för "tysk bergsschäfer?")

Det beror på vilka städkrav man har hemma, schäfer pälsen är jobbig mot möbler, mattor och damsugare.. Jag menade inte att den kräver mer tvätt eller annan skötsel, det e bara det att den långa hårda pälsen nästlar sig in överallt och det är städmässigt jobbigt..

Sedan det här med gnällighet är ju "hundprat".. Vissa hundar tex. Rottis morrar oavsett om den är glad, ledsen eller arg och schäfern har en tendens att gnälla av olika anledningar tex. förväntan eller leda.. Sedan så är alla hundar individer men schäfer måste nog räknas till en gnällig ras.

Det är nog mycket därför rottisar anses att vara "farliga" hundar för att dom morrar mest hela tiden, tänk hur det var när dom kuperade dom och man inte kunde titta på svansen för att snabbt se läget..



.
[Ändrat av FJS90/91 2003-12-16 kl 11:06]
 
Nu är det ju lite sent på säsongen men i vår när hundutställningarna börjar ta fart igen så tycker jag att du ska åka runt lite och titta på dom raserna du har blivit intresserad av.
Inte för att utställare är några sanningsvittnen beträffande rasval (vem är det)men du får ju en chans att se o träffa några exemplar av rasen o bilda dig en egen uppfattning.
Vi var väldigt nära att köpa en Briard för några år sedan men då jag var engagerad i scouting då så kändes inte tanken på en blöt briard i tältet så lockande. Nu har jag flera vänner med Briard och dom klipper ner dom och det blir genast en trevligare bekantskap när dom är blöta.
Briardpäls är lättskött (relativt) och fäller inte så städningen är inte så jobbig.
Tänk om man kunde ha alla trevliga hundar som finns :)

Gunnar som har Dobermann och Australian Shepherd men nog köper en Stock Dog nästa gång, eller en Schäfer eller en dobbis till eller en Aussie eller en :)
 
Re: Re: Re: Re: Schäfer

FJS90/91; sa:
peter_v; sa:
Jobbig päls ??, nu är min schäfer ett långhår så i mitt fall krävs att jag håller efter håret under tassarna (vintertid) för att undvika att snön klimpar ihop sig under trampdynorna, men i övrigt krävs ju "ingenting", om du inte med jobbig menar när de löser hår för de gör de ju....men det gör väl (nästan) alla ?

och gnällig ? under skidturer, fjällvandringar, skogsturer och hemmavid har jag väl aldrig upplevt schäfern som gnällig

/partiske Peter

(kallar du den för "tysk bergsschäfer?")

Det beror på vilka städkrav man har hemma, schäfer pälsen är jobbig mot möbler, mattor och damsugare.. Jag menade inte att den kräver mer tvätt eller annan skötsel, det e bara det att den långa hårda pälsen nästlar sig in överallt och det är städmässigt jobbigt..

Sedan det här med gnällighet är ju "hundprat".. Vissa hundar tex. Rottis morrar oavsett om den är glad, ledsen eller arg och schäfern har en tendens att gnälla av olika anledningar tex. förväntan eller leda.. Sedan så är alla hundar individer men schäfer måste nog räknas till en gnällig ras.

Det är nog mycket därför rottisar anses att vara "farliga" hundar för att dom morrar mest hela tiden, tänk hur det var när dom kuperade dom och man inte kunde titta på svansen för att snabbt se läget..



.
[Ändrat av FJS90/91 2003-12-16 kl 11:06]

Man tackar för det klargörandet, nu kan man väl inte göra annat än att motvilligt hålla med...och fotsätta dammsuga, och faktiskt gnäller hon när jag dammsuger, men (nästan) bara då !! :)
 
Man lär sig faktiskt väldigt mycket om olika raser när man är ute och går med sin hund. Personligen tycker jag inte om hundar som skäller hela jäkla tiden, ett tecken på svagt psyke tycker jag. Där kan du lätt klassa i schäfer, för dem skäller hela tiden. Tycker även att vissa jakthundar kan vara lite jobbiga, fast det vill man väl ha hos en jakthund.

Mitt val av hund var rätt enkel tycker jag. Under en fjälltur runt Kebnekaise så träffade jag på en kille som vandrade med sin Alaskan Malamute. Jag blev kär i rasen direkt och sa att om jag någonsin skulle skaffa hund så skulle det vara en AM.

Men om man är osäker så är det bara låna en bok om alla världens raser på biblioteket och börja blädra.

/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Smarttag användbar för att hitta bortsprungen hund? Hundsport 5
kanelsvans Hammock och hund Hundsport 4
Davva2 Trebent hund i fjället? Hundsport 7
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
andy69 GPS till Hund...? Hundsport 6
apan75 Tolkning med hund Hundsport 11
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
fuchs Hund och ormbett Hundsport 18
Tollan Klövja med hund Hundsport 3
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
baffinguarapo skrinda/ vagn till hund Hundsport 12
niklaz MTB och hund (film) Hundsport 2
eastman Hund skor Hundsport 8
Fjellis Pulka eller Släde till en hund Hundsport 8
shiloh Liggunderlag till hund under fjällvandring Hundsport 16
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
boelresor Förslag fjällturer med hund Hundsport 2
xtrem Mygg och knottmedel till hund? Hundsport 5
wilmis Förberedelser Abisko med hund Hundsport 9
niklaz Helikopter med hund Hundsport 6
Denajss packlista HUND fjällvandring? Hundsport 7
Ännna resa runt i europa med hund? Hundsport 6
asalu Hund i fjällstuga Hundsport 13
niklaz Sy själv: vindsäck/sovpåse till hund (á la Jervehiet) Hundsport 5
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
Sjolidens Cykla LÅÅåNGT med hund! Hundsport 11
Jemael Kan man cykla med en klövjad hund? Hundsport 5
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
per162 Hund och skidalpinism? Hundsport 7
LisaJ hund-/friluftskompis i Östersund Hundsport 1
Pumasmatte Hela Kungsleden med hund? Hundsport 1
Fnöske Pulka+hund Hundsport 9
lillaliam Bra vandrigsled när man har med sig hund? Hundsport 5
sabinita Med hund i Funäsdalen Hundsport 1
Calle22 Med kopplad hund i Sarek Hundsport 39
Kalotta Cykelsemester med hund?! Hundsport 3
loisen Vandring med hund nu till helgen! Hundsport 2
kikkit Stockholm - Jämtland med hund Hundsport 1
thureb Bussresa till fjälls med hund Hundsport 1
Otto Støver Vandring med hund i nasjonalpark Hundsport 9
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
skalman Paddla kanadensare med hund? Hundsport 19
GAVIAARCTICA Möte med björn när man har hund i koppel Hundsport 25
novas husse Hund i cykelvagn? Hundsport 4
louisehansson Vandring med hund, nybörjare Hundsport 34
LisaJ Lös hund i fjällen? Hundsport 90
bigfoot Lagkrav på kopplad hund? Hundsport 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.