Undvika vattensvans

Under en tälttur i Abiskoområdet förra veckan med regn och snö drabbades min Field Spaniel av vattensvans. Inte roligt alls så det vill vi båda helst slippa i framtiden.

För att hålla hunden varm tog jag på honom en värmefilt vid rasterna. När vi slog läger torkade jag honom med handduk, satte på honom värmefilten och lät han sova på liggunderlag.

Nu räckte inte de här åtgärderna så jag undrar hur ni gör eller om ni har ytterligare tips. Stugtur vid sena höstturer och bättre väder har slagit mig men det finns säkert fler uppslag.

Hälsningar

Tommy (och Leo)
 
Inte min diagnos...

...men ont i svansen pga nedkylning. Om jag förstod det rätt så sitter det i svansroten/ryggslutet. Min hund gick med svansen mellan benen och rörde höftpartiet mindre. Hunden undvek också att sätta sig. Vattensvans ska visst förekomma hos vattenapporterare och hos settrar. Allt enligt de rykten som nått mig. Min hund kurerade sig på 2-3 dagar. Jag tror nog att det snart kommer ett svar som reder ut det här ordentligt eftersom jag egentligen inte vet...

Tommy
 
En del hundar som badar i kallt vatten eller går ut i kallt regn, kan få en svansförlamning (water tail eller vattensvans). Det kan göra väldigt ont, men går över av sig själv på 3-7 dagar. Hunden är rädd om sin svans och vill ogärna sätta sig ned. Vid beröring vid svansroten kan det ömma ordentligt. Magnecyl 10 mg/kg 2 gånger dagligen kan ges mot smärtan de första dagarna. Vid osäker diagnos bör veterinär kontaktas.

Mvh
Camilla
 
Vattensvans

ja, det är verkligen ingen rolig upplevelse för hunden! Min Jack Russel råkade också ut för det och hade så ont att han inte kunde göra sina behov ordenligt. Lite tips inför nästa vandring: ge hunden ordenligt att äta, då håller den värmen och energin bättre. Köp en billig sovsäck, eller ta en gammal utsliten. Klipp av efter din hunds storlek och sy ihop en botten igen, vips...en sovsäck till hunden. Ett liggunderlag bra. Du kan förstärka isoleringen genom att bädda på med kläderna du har med, det är ju allmänt känt att kylan kommer nerifrån. Förövrigt finns det jättefina täcken att köpa till hunden som är av god o varm kvalitet. Jag sydde dock ett superfint täcke av en sovsäck jag inte hade nytta av längre. Det blev både billigare och varmare. En klar favorit! Lycka till på nästa tur!
 
Ja, visst är det bäst. Mitt svar vilade på att jag inte visste hur stor hund du har, det är inte roligt att ha en Gran Danua : ) Min Jack Russell ligger alltid hos mig. Men det kan bli lite "hoppigt", upp o ner i säcken, eftersom han blir så varm. För att undvika det, brukar jag låta nederdelen av säcken vara öppen o i stället ta på mig ett underställ. För oss fungerar det jättebra. I vintras var vi ute när det var -20, på morgonen var det bara jag o Elvis som sovit gott!
 
inte skoj!

Min kära labbe drabbades av vattensvans i höstas, kan kanske bero på att han tog sitt kvällsbad just när han hade troka efter dagens regnande. Å de jag inte gjorde var väll att ha med hans täcke eftersom att jag tycket att de var för varmt ute, så jag lärde mig att alltid ha med täcket, somar som vinter! Jag ahr en relativt liten labbe, men jag kan ju inte rekomendera att ha dom i sovsäcken. speciellt inte om han/hon vill vara vid huvudet å ha andas i samma hål som dig :) De blir välldigt trångt i säcken. Men täcke, kansek en filt, dunjacka å så liggunderlag (de är alltid bäst att sova på mattes, så att matte får ligga på backen. Hoppas ni får trevliga turer med era vovar.
 
vattensvans

Nu kommer ju detta svar väldigt sent men....viktigast är att se till att hunden inte badar för mycket i de kalla fjällsjöarna! Tråkigt för en spaniel men så är det. Magnecyl vill jag avråda från, be din veterinär att skriva ut ett preparat för hunden som du kan ha med dig, exv Rimadyl. Ge ev foder med hög halt antioxidanter eller sätt till vitamin c och e till maten.

/Maria
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...