Fjällvandring

Alla ni hundvänner och vandrare- jag har läst en del tidigare trådar men tycker nog att jag behöver mer kött på benen.

Min sambo och jag med tillhörande två hundar funderar på att vandra i sommar. Vi kan inte säga att vi är några veteraner även om vi vandrat själva tidigare mest i SVerige men även i Skottland. Hundarna är två stycken briarder som är i hyfsad form (utbildning till räddningshund pågår).

Sambon är dock mer förtjust i stugetapper snarare än tältvarianten.

Vad bör man tänka på?
Finns det ställen som är bättre än andra?

Alla tankar och åsikter tas välkommet emot
 
Att tänka på!

Det är väll det vanliga ni ska tänka på:

Ska hundarna ha klövjeväska, så ska dom träna att bära dem ett bra tag före turen. Hunden bör vara fullvuxen innan den bär väskor med någon avsevärd tyngd, max 1/3 av hundens vikt är en bra måttstock.

Köp en klövjeväska av kvalitet och som sitter bra, gärna med avtagbara väskor! Ruff Wear har sådana!

Set till att ni har med utrustning för tassvård. Kontrollera tassarna vid varje rast!

Undvik allt för stenig och besvärlig terräng om inte hunden är van att gå på sådant.

Boka hundrum på fjällstationer och stugor i godtid för ankomst. Annars tälta en bit bort från stationerna och stugorna så får både ni och dom andra lugn och ro!

Se till att hunden får en mer energirik kost strax före och under vandringen.

Lär er förstahjälpen för hundar innan något händer. Självklart ska ni ha med sjukvårdsutrustning för både er och er hund!

Ska hunden bo utanför tältet se till att den har ett bra mygg/insektsskydd.

Se till att hunden är kopplad där det krävs (OPS kopplingstvång råder i nationalparkerna). Låt aldrig en hund springa fritt på fället.

Se till att både du och din hund är utrustad på ett bra sätt och att ni har en god grundkondition.

NJUT av ett aktivt liv med din hund!

Micke & Loco
 
Några tips

Jag har vandrat med hund/hundar i många år och har märkt en otrolig ökning av hundar i fjällen senaste åren. Det leder naturligtvis till problem i stugorna. Det finns endast ett hundrum per stuga och det är inte stora rum så jag rekommenderar starkt att ni tältar, speciellt när ni har så stora hundar som briarder. Det är hemskt jobbigt när det ska trängas fem hundar som inte känner varandra på futtiga kvadratmeter (som jag varit med om). Då är det betydligt lugnare och skönare för alla att krypa in i sitt eget tält.

Att ta sig till fjällen kan också ha sina problem. Det bästa är att åka till/från en plats dit man kommer med tåg eftersom du då kan boka hundplats. Bussarna tar inte alltid ombord hundar (det är upp till föraren) vilket innebär att man kan bli stående någonstans i ödemarken.

Vad gäller områden att vandra i så kan man ju tänka på att ju högre upp i fjällvärlden desto mer blockterräng som är jobbig för hunden och sliter på trampdynorna. I tex Jämtlandsfjällen är det betydligt mer lättgånget.

Men bortsett från dessa problem så är det underbart att ha med sin vän i fjällen!

Sedan gäller ju det självklara som föregående inlägg beskrivit bl a att träna hunden i förväg så att den har kondition, ska hunden klövja så måste det tränas in i god tid, hunden behöver mer mat i fjällen då arbetar hårdare än vid vanliga promenader.

Annette
 
Re: Att tänka på!

MikeMike; sa:
Se till att hunden är kopplad där det krävs (OPS kopplingstvång råder i nationalparkerna). Låt aldrig en hund springa fritt på fället.

Micke & Loco

Glöm inte heller att koppeltvånget gäller i all mark där rennäring bedrivs vilket i praktiken innebär i princip allt norr om Karlstad.. Renägarna kan skjuta hunden om den är okopplad och stör renarna...
 
Re: Re: Att tänka på!

FJS90/91; sa:
MikeMike; sa:
Se till att hunden är kopplad där det krävs (OPS kopplingstvång råder i nationalparkerna). Låt aldrig en hund springa fritt på fället.

Micke & Loco

Glöm inte heller att koppeltvånget gäller i all mark där rennäring bedrivs vilket i praktiken innebär i princip allt norr om Karlstad.. Renägarna kan skjuta hunden om den är okopplad och stör renarna...

Så här säger lagtexten bara så ni vet.

Rennäringslagen (1971:437)
93 § När renar befinner sig inom betesområde där renskötsel då är tillåten, skall hund i trakten som ej användes i renskötseln hållas i band eller instängd, om ej länsstyrelsen medger annat. Detsamma gäller när renar flyttas, såvida hundens ägare i förväg underrättats om tiden för flyttningen.
   Anträffas hund medan den jagar eller på annat sätt ofredar ren inom område där renskötsel då är tillåten, får hunden, om den ej låter sig upptagas, dödas av den som äger eller vårdar ren.
   Den som sålunda dödat hund är skyldig att snarast möjligt anmäla förhållandet till polismyndigheten.

//Micke
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.