Draghund

Tips om utrustning och utbildning mottages tacksamt. Hoppas kunna ge min syster ett upplevelsepaket i födelsedagspresent. Hon har en schäfertik som hon gärna vill börja dra med. Bor i Stockholm. Finns det nybörjarkurser? Går det att hålla på med sånt i Stockholm? Vilken typ av utrustning bör ingå i paketet? Kan man dra med schäfer?
Är inte hundägare själv, så jag behöver verkligen alla tips jag kan få!
Tack på förhand!
 
Hej

Schäfer fungerar utmärkt att dra med, dock oftast inte riktigt som rena draghundar. Kör man med en hund åker man vanliga längdskidor bakom, kopplad till hund (alt.pulka) via ett elastiskt snöre. De hundgrejor som behövs är dragsele för hund, dragbälte för förare och en draglina att koppla fast sig med. Dragselen måste passa väldigt bra, så där bör man prova på hunden med någon som kan.

När det gäller kurser kan det bli svårt i Stockholm, kontrollera med Brukshundsklubbar och Draghundsklubbar.

Kolla mer information på http://www.racedogs.com Där finns information om både slädhundskörning och nordisk(förare på skidor)

Tomas
 
Hej
Här i Kiruna ligger marken vit, lätt snöfall i luften, så det dröjer nog inte så många dagar till innan vi kan avverka första varven på hundspåret.
Förutom alla obelysta spår har vi en 9,5 km elbelyst slinga för hundkörning. Själv har jag en schäfer och en kh vorsteh som vi "drar" med. Under vintern mest "i lina" för motionens skull. Senare under våren på fjällturer där hundarna går i 2-spann med pulka. Hundarna älskar att dra, och schäfern fungerar utmärkt som draghund.

Om du vill kontakta en riktig nestor i hundkörning med schäfer så heter han Börje Andersson och bor i Gällivare. Du kan säkert få kontakt med honom via Brukshundsklubben Malmen i Gällivare.

Här uppe har vi det bra förspänt vad gäller tillgång till utrustning eftersom det finns ett företag i Kiruna som tillverkar och säljer utrustning. Du kan gå in på hemsidan http://www.bjorkis.com så hittar du produkterna.

Hoppas att du kommer igång med hundkörningen. Du är sedan välkommen hit upp till norr för härliga fjällturer i vårsolen.

Hälsningar
Leif Karvonen
Kiruna
 
schäfern som draghund

Kontakta Södra dalarnas draghunds klubb
Där får du hjälp med det mesta
av ponténs eller hasselmark i Stockholm
bpo@du.se, bo.l.hasselmark@telia.se,
De har bra tränings spår,och enorm fin gemenskap.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.