Träningstips önskas

Jag har en Alaskan Husky som är knappt 2 år. Vi brukar träna ihop, vanligtvis löpning i skogen, skidåkning och promenader (så klart). Nu börjar hon bli i den åldern att det börjar gå att träna henne lite hårdare, så nu undrar jag hur ni tränar era hundar? Hon har aldrig dragit just något, hur tränar ni detta? Dra ett bildäck efter sig, kan det vara något? Tacksam för tips!

Mvh Tomas & Nova
 
Tränar man med bildäck kan det bli så att hundarna visserligen blir starka, men att de då inte får tillräcklig snabbhet... Om det nu är drag du vill syssla med...

Annars så undrar jag varför du bara ska träna din hund fysiskt? Någon speciell anledning. Det finns ett så stort utbud av hundsporter som alla har den gemensamma nämnaren att hunden får arbeta med skallen, något som för de flesta hundar är minst lika viktigt och om inte viktigare än att motioneras.

De olika bruksgrenarna och agility är väl det jag först kommer att tänka på, om du nu vill sysselsätta henne med en lite mer krävande gren. Rapport kanske? Kräver massor av hunden.

http://www.alltomhundar.com/aoh/aktiv/
Sida med info om de vanligaste hundsporterna...
 
Dragträning

Jag brukar träna mina två samojeder mestadels under den kallare delen av året. Tyvärr så blir det till största delen löpträning, då snön lyser med sin frånvaro här i Uppsala. Men även om vi är ute och springer så springer dom i dragselar kopplade till ett höftbälte med benslingor (för att undvika att det börjar krypa upp) som jag bär. Båda hundarna fick börja selträning vid ungefär tre-fyra månaders ålder, dock utan belastning. På det stadiet så handlade det mest om att lära dom grunderna, svänga höger resp vänster, forsätta rakt fram, sakta in och stanna helt på kommando.

Men om du redan åkt skidor med henne så kan hon väl detta och då är ju nästa steg att lära henne att dra med belastning. Jag använde mig av bildäcksvarianten, som så många andra, och det fungerade alldeles utmärkt. Till en början så gäller det bara för henne att vänja sig vid att selen "stramar" åt, vissa hundar är inte alls förtjusta i det och skulle det vara på det viset så gäller det att "motivera mera" :) annars så kan det hända att hon trötnar helt på dra och helt enkelt vägrar. Men om hon inte har något emot att dra med belastning så är det bara att köra på.

Efter det att hunden kan dra ordentligt (med belastning, framför en själv och lyssnandes på kommandon) så gäller det att bygga upp en lämplig nivå av styrka snabbhet. För detta tror jag att det är lämpligast att varva olika typer av träning (bildäck, löpning, cyckel).


Mvh Jesper, Sito o Nanouk (kanske världens vanligaste namn på en polarhund?)
 
Teddie; sa:
Tränar man med bildäck kan det bli så att hundarna visserligen blir starka, men att de då inte får tillräcklig snabbhet... Om det nu är drag du vill syssla med...

Annars så undrar jag varför du bara ska träna din hund fysiskt? Någon speciell anledning. Det finns ett så stort utbud av hundsporter som alla har den gemensamma nämnaren att hunden får arbeta med skallen, något som för de flesta hundar är minst lika viktigt och om inte viktigare än att motioneras.

De olika bruksgrenarna och agility är väl det jag först kommer att tänka på, om du nu vill sysselsätta henne med en lite mer krävande gren. Rapport kanske? Kräver massor av hunden.

http://www.alltomhundar.com/aoh/aktiv/
Sida med info om de vanligaste hundsporterna...

Visst är det viktigt att hunden även får använda huvudet. Däremot så kräver polarhundar mer fysiks träning än genomsnittshunden. Den behöver betydligt mer fysisk träning än tex en golden reatriver, labrador etc etc. Desutom så krävs hård träning.

Det med bildäck låter som en bra idé. Du nämnde även att du åkte skidor. Kan du inte låta henne då dra dig lite. Detta kanske inte går i börjar, men med lite träning så blir hon nog starkare.
Själv har jag nu en Alaska Malamute, men han är bara 6 månader gammal. Så det dröjer lite innan han ska börja träna hårt.

/admir
 
A.S.; sa:
Teddie; sa:
Tränar man med bildäck kan det bli så att hundarna visserligen blir starka, men att de då inte får tillräcklig snabbhet... Om det nu är drag du vill syssla med...

Annars så undrar jag varför du bara ska träna din hund fysiskt? Någon speciell anledning. Det finns ett så stort utbud av hundsporter som alla har den gemensamma nämnaren att hunden får arbeta med skallen, något som för de flesta hundar är minst lika viktigt och om inte viktigare än att motioneras.

De olika bruksgrenarna och agility är väl det jag först kommer att tänka på, om du nu vill sysselsätta henne med en lite mer krävande gren. Rapport kanske? Kräver massor av hunden.

http://www.alltomhundar.com/aoh/aktiv/
Sida med info om de vanligaste hundsporterna...

Visst är det viktigt att hunden även får använda huvudet. Däremot så kräver polarhundar mer fysiks träning än genomsnittshunden. Den behöver betydligt mer fysisk träning än tex en golden reatriver, labrador etc etc. Desutom så krävs hård träning.

Det med bildäck låter som en bra idé. Du nämnde även att du åkte skidor. Kan du inte låta henne då dra dig lite. Detta kanske inte går i börjar, men med lite träning så blir hon nog starkare.
Själv har jag nu en Alaska Malamute, men han är bara 6 månader gammal. Så det dröjer lite innan han ska börja träna hårt.

/admir


6 månader! In i ett spann med honom! ;-) Har för mig att det är den undre gränsen för spann större än fyra hundar vid ESDRA ISDRA sanktionerade tävlingar.

Måste säga att jag håller med föregående talare. Polarhundar kräver nog mer motion än sin kamrater med ett sydligare ursprung, men framför allt så kräver de mer MOTIVATION än andra vid annan aktivitet än drag o dylikt :)

/Jesper
 
Ett litet förtydligande

Jag kanske ska precisera mina önskemål då det gäller träningstipsen. Det var framförallt tips om hur hon kan bli en bättre draghund som jag önskade, att även polarhundar kräver mental träning är jag medveten om. Vi har hållt på räddning med varierat resultat, sen tränar vi lydnad och annat kul som kräver att den lilla damen tänker till.

Tack för tipsen ni som har svarat!

Mvh Tomas
 
Inlines!

Under barmarkssäsongen åker jag en hel del inlines med mina hundar och det är grymt skoj! Många tycker det verkar farligt att åka med draghundar men man blir fort säker på sin sak och det gäller att hundarna kan gå på kommando när man flyger fram på vägar och cykelbanor.

Har för övrigt två hundar. En alaskan husky och en siberian.

Tre-hjulig sparkcykel är också bra för dragträning men jag tror det är roligare med mer än en hund.

Glöm bara inte att man inte bör träna när det är varmare än +15. Det gör dock inte så mycket eftersom man ändå helst kör på kvällarna när det inte är så mycket folk ute.

-Per Wiklund
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tips på hundfoder önskas Hundsport 34

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.