Hundar i skidspåren...

Lägger samma fråga här och under turskidåkning så får man väl se vad det blir för svar...

Hur funkar det hos er runt om i landet med draghundskörning/skidåkning med hund i de allmänna elljusspåren? Har ni särskilda spår för hundar eller är det totalförbud...
 
hundar i mora, orsa och sveg

Hejsan!!
Jag är både draghundsförare och skidåkare och här kommer mina erfarenheter.
Mora: Hemus och vasaloppsspåret. I hemus får man träna med hund på alla banor en kväll i veckan. och på vasaloppsspåret är det fritt fram jämt. Men hunden ska vara kopplad.
Orsa: Grönklitt har ett platt hundspår på 9 km det är förövrigt det mest turist fyllda spåret vilket gör det hela lite jobbigt. men man kan köra hund på elitspåret oxå utan att någon säger något.
Sveg: Har träningskvällar för hund på eljusspåret två (?) gånger i veckan. Det finns även ett hunsdpår som är 15 km och fint kuperat, där kan man ha lösa hundar oxå.

De flesta ställena jag varit på har en kväll där man kan köra hund på banorna. Men det gäller ju har att visa hänsyn, förvarna i tid vid omkörning så inte motionären får hjärtatack. Plocka upp skit efter er. Ock undvik att ha hunden lös i fall ni inte har stenhård lydnad på den, det finns många som är väldigt hundrädda.

Min erfarenhet är att det inte är några problem att ha hundar kring elit skidåkare, jag har kört med lös hund i bruksvallarna under första snöveckan och det har inte varit några problem alls. Men åker man dit efter jul tillsammans med vasaloppsmotionärerna så blir det genast bråk.
 
I Järpen är det oki.

Bor i järpen och här är det tillåtet att köra skidor med hund i elspåret. Även på andra elspår runt om i trakten tex Årebjörnen.
 
Hundspår i Umeå

Här i Umeå finns det ett speciellt hund&pulka-spår på 8,6 km som nyttjas flitigt av folket som tränar drag... vet inte om hund är tillåtet i övriga spår dock!

//Cecilia
 
Hej!

Tisdag och torsdag är det draghundskörning på spåren på Nydala som är det stora skidområdet i Umeå. Kvällar mellan 19.30-22.00. På Röbäck får man köra alla dagar på dagtid (inte efter 17.00). På bägge ställena finns hundspår dock utan belysning. I Holmsund gäller också draghundskörning tisdag-torsdag samt när det är träningstävlingar för hund. Det finns mao gott om möjligheter att köra med hund. Sen finns ju isar och en väg som plogas upp för hundkörning när man vill.

Hälsningar: Anna
 
hundar i skidspåren

Här hemma i jokkmokk har vi ett förträffligt pistadt
hund spår,med 5, 10, 15km , att köra hund är det alldrig problem med där emot är det bekymmer med folk som går i spåret den skaitade delen av banan.Små hundar på sylvass rullband som de inte har ordningpå.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.