Pulka för höga hastigheter

Finnes det någon bredare pulka än Fjellpulken, Acapulka eller Segerbaden på marknaden?
Jag har provat alla tre och alla är för smala för att vara stabila i hastigheter över ca 20-30 km/h beroende på föret,
(jag har seglat i över 90km/h med pulka enligt GPS)

För många år sedan såg jag en pulk typ i någon fjäll handbok med helt platt botten och fler än 2 styr lister,
vet någon vad den typen heter och om den finnes på marknaden i dag?
 
Boik är nog inte tänkt för tung packning

Jag tror inte Boik pulkan skulle klara sig speciellt bra utanför preparerade spår, Jag ser för mig Skidspetsarna avbrutna pga. hårda skavler,
Jag har fundrat på en konstruktion med två kortare och bredare par skidor, Liknande skotermedar av plast, kanske dom går att använda, Men en sådan konsytruktion blir nog för tung, Har oxå funderat på om det går an att göra en pulka av sådan plast som fors kayaker är tillverkade av, Vet någon om det finns att köpa plattor av sådan plast???
 
Pulkan är ju numera ganska låg, vilket kan vara en nackdel i lössnö, men är det slagigt kan ju inte skidorna böjas längre upp än till pulkans skrov. Så jag tror inte att de knäcks så lätt, men som sagt; frågan är väl hur den flyter i lössnö. Men å andra sidan var väl det primära hur den beter sig i höga farter, och om du kör med hund eller drar den själv är det nog svårt att komma upp i 30 km/h under de förhållandena.

När det gäller last så är ju tävlingsvikten för tvåspann 40 kilo, och trespann 55 kilo (därutöver 10 kg per hund), och det ska den ju tåla... däremot är lastutrymmet begränsat, eftersom den inte har kapell, utan lock(väldigt platt på den nya). Men det går ju att fixa till...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjellis Pulka eller Släde till en hund Hundsport 8
Fnöske Pulka+hund Hundsport 9
cradle Pulka med draghund Hundsport 15
MatteZ Tips på sele och pulka. Hundsport 5
anneli n Tips på dragsele/pulka? Hundsport 14
s022vq pulka? Hundsport 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.