Hår mellan trampdynorna

avslutad210712

Gäst
Börjar närma sig första turen i fjällen med hund men hur gör man egentligen med allt hår mellan trampdynorna. En del säger att man skall klippa håret och en del säger att det inte skall klippas så råd mottages
 
Själv så klipper jag bara pälsen vid tasarna vintertid då snö kan fastna mellan trampdynorna, annars så låter jag den vara på mina hundar. Det jag skulle kunna tänka mig som anledning till at klippa pälsen mellan trampdynorna är om det är lång/mycket päls där som skulle kunna göra det halt för hunden när den vandrar på ex. blöta stenar elller dylikt.

Fast det känns lite långsökt, mina hundar tenderar ivarje fall till att inte få så där överdrivet mycket päls mellan trampdynorna när man är ute och tränar ordentligt med dom.

/Jesper
 
Kan spela roll

En del hundar kan få exem/svamp/etc pga fukt och smuts mellan trampdynorna. Jag antar att det är individuellt och beror på om tassarna torkar upp eller inte under trampdynorna. Jag klipper ur en del för att minska mängden grus inomhus på sommaren och för att snö fastnar på vintern (större problem).

/Tommy
 

avslutad210712

Gäst
Tycker också att det låter onödigt att klippa håret om det inte finns några speciella problem men ville höra lite vad andra tycker. Och håller med om att det är ett större problem vintertid eftersom han då lägger sig ner för att gnaga lös isklumparna.

Tack för svaren.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.