Vada med hund

Hej! Funderar på att ta med vovven på fjällvandring för första gången i sommar. Skulle vara intressant att få höra synpunkter/erfarenheter på att vada med hund. Jag föreställer mig att man borde kunna sätta ett rep i hans sele och ge honom draghjälp över vadet. Största problemet för honom är antagligen att ta sig i land på andra sidan.
Vovven i fråga är en schäfer/björnhundsblandning och inget man tar under armen precis...
 
Bär hunn!

Jag har själv erfarenhet av att fjällvandra och vada med labrador, siberian husky och alaskan husky.
Labben älskar ju vatten men är lite feg om det är för djupt och strömt.

Mina huskies har jag haft i rätt tuffa vad vilket har gott bra eftersom de är modiga och gör som husse säger.
Är det för djupt eller strömt brukar jag lägga hunden som ett ok över axlarna. Hunden väger dock knappt 30 kg och jag är stor och stark. ;)

Jag tycker absolut man ska ha hunden i lina under vad för att lätt kunna fånga upp hunden om något händer.

Vad väger din hund? Testa hemma om du kan gå runt med hunden på axlarna och vänj den vid det.

Lycka till! /Per
 
Jag har med funderat över detta inför en eventuell vandringstur på sommaren. Själv har jag en Alaskan Malamute som nu är 14 månader gammal, väger ca 33-34 kilo. Han kommer bli tyngre med tiden. Har aldrig testat att bära på han, ska kolla hur svårt det är. Men blir det inte lite väl ostabilt? Det kanske är bäst att köra med en backupsäkring ifall man skulle snubbla och tappa hunden i vattnet.

Jag tror att han kan bli rätt jobbig att bära på när han är fullvuxen. Men jag har inte tänkt ge mig på särskilt tuffa vad, så då borde väl gå rätt bra. Han gillar vatten väldigt mycket och även om han ibland kan tveka något så följer han alltid efter när jag tagit täten.

/
 
Ett rep i selen är nog bra att ha som backup men tänk på var repet kan fastna i o.s.v. Du kan kolla hur forspaddlare arbetar med säkerhet i vatten, det finns böcker, filmer och kurser i ämnet.

Jag gissar att du är förnuftig när du väljer dina vad och inte försätter dig och vovven i några kniviga situationer men lite kunskap är ju aldrig fel. Hundar är ganska bra simmare dessutom.

Det finns en oändlig mängd sätt att bära sin hund på, det är bara att träna. Träningen ökar (förhoppningsvis) din hunds tillit för dig men bered dig på en del "sprattel" i början. Är hunden tung så krävs det lite övning och samarbete för att lyckas. Räddningshundsförare brukar kunna en hel del bra tekninker,du kan kanske har någon räddningsklubb i närheten?

Hälsningar Tomas & Nova
 
Tack för goda råd!!!
Vi får börja öva nu så har vi förhoppningsvis
fått in bärtekniken ordentligt tills det bär av!
 
Bär som valp..dvs fötterna fritt hängande. Obs..

Enkelt sagt, finns västar som kan användas på hund så att du sätter på västen eller liknande omvälvande. Selar ska vara långa 2 st. breda och ligga fram och baktill under magen på hunden.
Västar för detta har Du själv på dig..som normalt dagligen. Friluftsväst.
Du får icke, ge hunden nån chans att stå på tassarna, för då hoppar den ur famnen.. och då kan det gå illa !
Hundar klarar inte hårda > 50 cm vattendjup-fors. De sveps med...och kan gå åt.
Antingen vadar den bakom ryggen på dig om du har dresserat den till att lyda 'bakom'. Det är standard-kommando för jakthundar under transport-sträcka..

Sen hivas remmarna runt din nacke och hunden hänger då med tassarna fritt under (det här är de värsta vaden vi talar om, samt övertransport över smala spänger där hund ej får ta sig över själv ensam..de klarar dom svårligen icke av till 100 %).
När jycken hänger fritt, så kan du göra ganska mycket. Kom i håg, att inte fästa remmarna hårt, utifall du själv faller och både hamnar i forsen, så att hunden kommer loss. Västen ska vara lössittande också så att hunden kommer sig ur..i sådana situationer. Helst ingen väst-tillknäppning med blixtlås. Hellre tryckknappar under överbärningen som kan slitas upp av hunden själv..
Kom bara ihåg att det är menlöst att bära hunden i famn i höga spängövergångar.. dom hoppar ur ! Och du lär få en hund som går i panik. Kan pipa o skrika av höjdrädsla..om den har fotfästeskänsla.
Hög höjd är det värsta en hund vet om alfa-individ hanterar den.. Det anses som övergrepp i hundens sociala liv. Du kan bli nafsad också därtill i paniken..
- Men hänger den som en valp (fritt utan tass-stöd) o blir lugnad, så faller hunden som i trans.. tikarna bär valparna med tassarna fritt hängande och då går en mekanism in som avslappnar hos valpen... den reaktionen finns kvarlagrad i minnet hos hunden din..

Du ska i hårda vad ha en vadarstav, kraftig, som är det 3:e benet' till dig, och röra dig - Med endast EN sak i taget, ett ben, ett stavtag... och vadarstaven ska ligga nerströms.. Precis som i alpin klättringsteknik.

Lättare vad, kan du på hårda forsbitar mitt i strömmen..bara ge hunden ett stöd att komma intill dig i lä för strömmen, resten klarar de själva om utan simmanden.
Och hellre dirigera hund över ström simmande i lugna sel, än i forsar..där de kan svepas med.
Både renar och hundar klarar breda broar, akta tassarnas klor hos hudar i perforeringsunderlag i vissa nyare alubroar. Klorna kan fastna och brytas av..

[Ändrat av Kirunafjällis 2004-01-08 kl 13:57]
 
Vadningsteknik

-------
Du ska i hårda vad ha en vadarstav, kraftig, som är det 3:e benet' till dig, och röra dig - Med endast EN sak i taget, ett ben, ett stavtag... och vadarstaven ska ligga nerströms.. Precis som i alpin klättringsteknik.
-------

Personligen föredrar jag att ha vadarstaven UPPSTRÖMS vid vad. Då kan man balansera mot strömtrycket och lättare flytta staven.
När jag vandrat med hund har jag aldrig valt väg med svåra vad. Att bära på en 'rörlig' hund vid ett svårt vad låter som något man ska undvika.

/Tore
 
så gör jag

Mina hundar får allt simma, jag tycker det verkar alltför vådligt att försöka bära dem. Jag går en gång själv med min + hundens packning, sedan går jag tillbaka, sätter på ett koppel och går igen. Hunden simmar och jag hjälper till med kopplet så att den inte dras iväg i strömmen.

/Maria
 

avslutad210712

Gäst
Re: så gör jag

raigaladei; sa:
Mina hundar får allt simma, jag tycker det verkar alltför vådligt att försöka bära dem. Jag går en gång själv med min + hundens packning, sedan går jag tillbaka, sätter på ett koppel och går igen. Hunden simmar och jag hjälper till med kopplet så att den inte dras iväg i strömmen.

/Maria

Tänkte också försöka ta med hunden i sommar men eftersom den vägrar att bada ens i stillastående vatten så kan jag få det roligt *L*.
 
Hunden ska med ...

Jag skall också ta med min hund på första vandringen i sommar, det är en New Foundlandshund så den kan simma bra, men är allt för tung(60kg nu) för att bära :) , jag skall försöka välja rutt så vi slipper allt för mycket med vad, vi har ju barn med också ! /Gunnar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Smarttag användbar för att hitta bortsprungen hund? Hundsport 5
kanelsvans Hammock och hund Hundsport 4
Davva2 Trebent hund i fjället? Hundsport 7
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
andy69 GPS till Hund...? Hundsport 6
apan75 Tolkning med hund Hundsport 11
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
fuchs Hund och ormbett Hundsport 18
Tollan Klövja med hund Hundsport 3
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
baffinguarapo skrinda/ vagn till hund Hundsport 12
niklaz MTB och hund (film) Hundsport 2
eastman Hund skor Hundsport 8
Fjellis Pulka eller Släde till en hund Hundsport 8
shiloh Liggunderlag till hund under fjällvandring Hundsport 16
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
boelresor Förslag fjällturer med hund Hundsport 2
xtrem Mygg och knottmedel till hund? Hundsport 5
wilmis Förberedelser Abisko med hund Hundsport 9
niklaz Helikopter med hund Hundsport 6
Denajss packlista HUND fjällvandring? Hundsport 7
Ännna resa runt i europa med hund? Hundsport 6
asalu Hund i fjällstuga Hundsport 13
niklaz Sy själv: vindsäck/sovpåse till hund (á la Jervehiet) Hundsport 5
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
Sjolidens Cykla LÅÅåNGT med hund! Hundsport 11
Jemael Kan man cykla med en klövjad hund? Hundsport 5
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
per162 Hund och skidalpinism? Hundsport 7
LisaJ hund-/friluftskompis i Östersund Hundsport 1
Pumasmatte Hela Kungsleden med hund? Hundsport 1
Fnöske Pulka+hund Hundsport 9
lillaliam Bra vandrigsled när man har med sig hund? Hundsport 5
sabinita Med hund i Funäsdalen Hundsport 1
Calle22 Med kopplad hund i Sarek Hundsport 39
Kalotta Cykelsemester med hund?! Hundsport 3
loisen Vandring med hund nu till helgen! Hundsport 2
kikkit Stockholm - Jämtland med hund Hundsport 1
thureb Bussresa till fjälls med hund Hundsport 1
Otto Støver Vandring med hund i nasjonalpark Hundsport 9
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
skalman Paddla kanadensare med hund? Hundsport 19
GAVIAARCTICA Möte med björn när man har hund i koppel Hundsport 25
novas husse Hund i cykelvagn? Hundsport 4
louisehansson Vandring med hund, nybörjare Hundsport 34
LisaJ Lös hund i fjällen? Hundsport 90
bigfoot Lagkrav på kopplad hund? Hundsport 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...