Lapphund

Lappsk vallhund!

Listigaräven; sa:
Sen undrar jag också om allt detta prat om utställningar. Många kennelhemsidor man besöker har stamtavla upp och stamtavla ner.
Jag får lite äckelkänsla när man bara pratar om hundarna i form av detaljer i päls osv. Jag vet att man måste ha vissa raskriterier och utställningar tar inte bara hänsyn till utseende, även temperament, av vad jag har förstått.

Avvikelse från tråden, men vet nån varför det är såhär (en massa rotweilers på gatorna, utställningar).

Jag är ute efter en hund som ger mig utmaningar, som jag går kurser med, är ute med mycket (jag är ute mycket i skog och mark) men kanske inte kommer att valla med. Du verkar ju veta en del om de hundar jag funderar på och skulle alltså avråda mig att skaffa en lapphund?

Hej Anna!
Låter som om du passar för en lappsk vallhund. De är pigga utan att vara tramsiga eller nervösa. Min kompis Maria har en tik som hon var i Finnland för att få betäckt. Det blir valpar nu i vår. Hon har en hemsida som bra beskriver hur hon tänker och det finns inga stamtavlor där.

Ni verkar ha samma mål och hon tränar sin hund som räddningshund och hon tar med sig hunden överallt, på fjällvandring eller på båtturer. Men hon använder den inte till att valla med, men de är aktiva på andra sätt. Maria jobbar som veterinär och är jätteseriös utan att vara strikt eller krånglig.
Hoppsan! Nu låter det som om det är Maria jag försöker sälja, men hon är tyvärr inte till salu. Men det kanske hennes valpar är, om hon tycker att du är en lämplig köpare. Du får all info på hennes hemsida:
hem.passagen.se/raigaladei
Lycka till!/Christer
 
Angående utställningar

Listigaräven; sa:
Sen undrar jag också om allt detta prat om utställningar. Många kennelhemsidor man besöker har stamtavla upp och stamtavla ner.
Jag får lite äckelkänsla när man bara pratar om hundarna i form av detaljer i päls osv. Jag vet att man måste ha vissa raskriterier och utställningar tar inte bara hänsyn till utseende, även temperament, av vad jag har förstått.

Avvikelse från tråden, men vet nån varför det är såhär (en massa rotweilers på gatorna, utställningar).

Utställningar för med sig både positiva och negativa aspekter till aveln. En tidigare negativ aspekt vid utställandet av Samojeden (och även Lapphunden) har varit modet gjort att överdrivet pälsiga individer premierats. Detta förfarande hör dock till det förflutna (till de utställnings fixerade uppfödarnas förtret). I dagsläget så finns det nämligen en sk. championatspärr hos Samojeden vilket innebär att den hund som inte har ett godkännt polarhunddragprov eller godkännt polarhundstest (A eller B) inte heller kan bli Svensk utställningschampion (SUCH).

En poäng med att utställningsresultat eller andra bedömningar av olika individer (hundar alltså) finns med i stamtavlor är att man kan få en bättre chans att bedömma eventuella avkommornas duglighet,karaktär osv. Dessutom så vet man att många av hundens sjukdommar är ärftliga och genom att studera stamtavlor så kan man minska förekomsten av dessa i en population.

Vad det gäller en massa rotwailer på gatorna så är det väl tyvärr så att det går mode i hundägande. Nu för tiden är det populärt hos vissa att gå omkring med en hund som ger dom "respekt". Det är väl tråkigt både för hundarna och dom som äger rottisar av helt andra skäl.

/Jesper
 
Re: Angående utställningar

polarhund; sa:
Vad det gäller en massa rotwailer på gatorna så är det väl tyvärr så att det går mode i hundägande. Nu för tiden är det populärt hos vissa att gå omkring med en hund som ger dom "respekt". Det är väl tråkigt både för hundarna och dom som äger rottisar av helt andra skäl.

/Jesper

Det är ett dubbelt problem, dom riktigt seriösa uppfödarna som Fandango säljer inte sina hundar till vem som helst, det innebär att puckona kan inte köpa de "bra" rottisarna utan dom får nöja sig med rottisar från tveksamma uppfödare.. Det är ingen ras man skall avla utan tanke om man ser till vad som kan hända..

Men detta problemet finns med i princip alla raser utom vissa vallare.. Jakthundar, brukshundar och de flesta andra rasgrupper avlas på 2 linjer, en utställningslinje och en "funktions" linje. Därför är det grymt bra med sådana regler som Samojeden har med krav på funktion om dom skall få championat på utställning..
 
Äkta Samojed?

Kirunafjällis; sa:
Samojed - är i köphundskretsar INTE äkta 'Samojed'. Dessa har Chow-chow i sig, ja. För pälsutseeendets skull..utställningsjyckar.
Men tröst till de som verkligen vill se äkta Samojed som känner jag till de fåtal som avlar äkta Samojed i Kiruna. Men jag och namn.. ni får luska. Och jag har själv sett dessa hundar. De såg mkt fina 'uråldrigt robusta ut', som slädhundar ska se ut..och psyket var tuffare..

Att vissa uppfödare har försökt få fram pälsmonster genom att korsa Chow chow med Samojed är nog tyvärr sant, MEN detta har enbart rört sig om en försvinnade liten del av den totala aveln varför man inte kan dra slutsatsen att Samojeden av idag inte är en äkta Samojed till skillnad från de du sett i Kiruna. Eftersom jag träffat flera polarhundsägare från Kiruna men ingen någonsin nämt något om någon uppfödare av äkta Samojeder så skulle det vara väldigt intressant att få reda på vem/vilka det kan vara. Och eftersom det är dina kvarter så att säga ;) så skulle du väl kunna ta reda på namnet och stilla våran nyfikenhet här i södern?

Sen det där med utseende och Samojeder så räcker det med att inte borsta dom för att dom ska få det där uråldrigt robusta utseendet. För att citera mannen som tog bilderna på Samojedhunden i följande länk http://www.samoyed.org/vladarticlepics.html så konstaterar han efter det att han berättat att hundarna där uppe inte någonsin kammas, "Because of the shaggy coat, these dogs seem sturdier than they actually are."

/Jesper
 
Sibbe!

Tjenare Anna och Anders,

Min erfarenhet av samojeder och lapphundar är att de kan skälla en hel del, ofta utan anledning. Det brukar inte vara så populärt bland grannar med skällande hundar.
Tråkigt med de lapphundar jag stött på är att de är lite av enmanshundar.

Har ni funderar på Siberian husky? En mycket trevlig ras som följer med på allt man vill att den ska göra, älskar människor och andra hundar, skäller i princip aldrig och är mer lämpad för klövjning och drag än exempelvis lapphunden.

Om ni har lust skulle ni kunna få låna min Colt och känna på en god rasrepresentant.

mvh Per
 
Tackar

Jo, tack för att du erbjuder din hund till utlån! Vet dock inte hur det skulle gå till rent praktiskt, eller är det du som är Per som känner Erik Malmqvist? I så fall har jag sett era bilder från fjällen (i somras?) och hundarna dina var riktigt fina!

Jo, jag har väl haft en del tankar på huskey, det var egentligen där hela grejen med att skaffa en polar- alt. spetshund började. Fast nu är vi ganska fastlåsta i lapphunden ;)

Därmed inte sagt att man kan ändra sig! Så det skulle ändå vara riktigt kul att ses nån gång och i alla fall träffa dina hundar (om du nu är den Per jag tror).

Ang. lapphund: Vad menar du med "enmanshund"?

Och sist: Beträffande det där med skällande så hör man ju saker från både höger och vänster så det är ju svårt att bilda sig en uppfattning. Jag tror jag och den andra hälften måste besöka några kennlar för att se ifall lapphunden är som finnspetsarna jag mött i mitt liv. Jag har aldrig träffat en finnspets som inte skällt som 17!
Men vem vet, finnspetsar har jag ändå hört många bra ord om, så kanske jag bara haft otur!

Om nån har någon åsikt ang finnspetsars skällighet eller skällighet öht hos hundar så får denna person gärna säga sitt! Bor man i lägenhet är ju inte det något plus direkt.
[Ändrat av Listigaräven 2004-03-12 kl 15:30]
 
Jovisst är jag Eriks Per ;). Eftersom vi bor i samma stad är det ju inga störra praktiska svårigheter.

Med enmanshund menar jag en hund som är lite misstänksam mot främlingar och helst tyr sig till den egna flocken.
Det har ju både sina för och nackdelar. Det är ju lättare att få pli på en sådan hund men personligen tycker jag det är tråkigt med osociala hundar.

Ska ni till Erik och svina imorgon?

/Per
 
Enmanshund, utställningar

Det där med enmanshund, låter bra för min del. Jag gillar iofs sociala hundar, men personligen skulle jag nog vilja ha en hund som höll sig mycket till flocken och inte hälsade på allt och alla.

Det som Jesper Blomster skrev om funktionsprov på utställningar beträffande Samojed tyckte jag lät väldigt vettigt.
Och sen det där med att avla fram hundar med en massa "fin" päls har inte heller jag någon förståelse för. Vill man hålla på och kamma långt hår kan man väl skaffa det själv (eller be en kompis) och låta hunden slippa.


(Svina hos Erik? Jo, det ska vi. Synes.)
 
Jesper, hette min förr Alaska Husky tiks fader, import från Alaska.. försökte äta upp malmtåget eller nåt..
Morsan, var en jvl på skälla fast älg..smet ideligen.

Ja, de jag såg, var större. Stöddigare, men inte size Grönländare..om jag säger som så. (hemsk hundras, som man inte ska skaffa sig..likadan som kamphundar)
Den som hade dessa 2 hade skaffat dessa via Kiruna, var en lärare som rörde på sig ner till Luleå och det är inte säkert jag ens kom ihåg hans namn, men jag kan väl alltid höra mig för om nån minns. Och här importas mkt från hybridvarg, islandshästar, greyhounds till kors med huskiesar för racing. (De sista är hemska att se på..bara springmaskiner, inget annat).
25% varg fanns i buren intill, då jag tog ut valptiken då slutet av 1980-talet. Lite lurvig, so what..
De hade lyckats skrämma valparna, så tiken var mer eller mindre sjövild..alfa-kämperska. Slogs som en gädda vid matskålen som hon stod på till slut.. men avprogrammerades till lugn..gumma. Slutligen bet hon aldrig ens vilt, var mest perplex. Irriterande då man ville ha stopp på saker. Dock dutti apportör, också efter sjöfågel.. ! Har nån sett sånt? slädhundsapportör ? Klarade av spårsele också.. även i full vinter.

Vi hade en fjällbackskorsning Lapphund+Husky som blev fin i pälsen, mörk och mjuk i temperamentet. Lite för mjuk den tiken i kullen. Användes inte för jakt för min dam då.. så den blev mörkrädd'.. klemet.
Ska se om Samojed-karln kan hittas, var nog 2 år sen. Coola kralliga hundar till skillnad mot en kusins småttiga köpsamojed. Ingen malamute i dom. Väldigt rena och brutus i synen. Typiskt braiga för drag..vilket han nyttjade dom till. Tur nog.
Karln var mkt väl informerad om blodlinjerna och hade bra tanke.. Tror att det kan ha varit nån som varit på Grönland..möjligen.
 
- Huskies ylar inte som folk tror !

En myt, laikor och huskiesar går ihop i en enda röra österut.
Man använder dom för både drag + jakt..
I älgjakt släpps 3 åt gången för att verkligen få tvärstopp på älg - just för att de ska hindra älgar korsa de stora floderna och annat blött... Där har man inga problem med vargar. Blir krig..slagsmål, eftersom hundarna är gapiga och större.

Jagar man med husky, så frapperas man att de låter lika falsett som finnspetsar och laikor. Inga grova ståndskall..
Dock hård på älg.. en nackdel. Så därav tar man till jakt för min del - mindre och kortbentare tikar.. går också lättare att kånka på osv..
Räkna med hastighetsrekord på uppsökningar av älg..Det går fort. 3 km på 60 sekunder.
Man får fruktansvärt bra motion i massmängder.. Det händer mkt med en huskytik.. om man säger som så.
Går fint också på trädskäll. Liknar som en kopia Finnspets i att använda ögonen mkt. Genar i vittringssöket. Inget Jämthundsluffande i flera mil i 2 dagar..
Man får tikar mer enklare tillbaka än hanhundarna, vars sök är större.. Gäller för de flesta raserna. Alltid så, för den som vill lära sig. Och det är inte så störigt med löpande tik i jakt, med en som är helt uppslukad av jakt. Tiken gav fullkomligt fisken i det.. trots en passning av finnspets genom en hel vända, tog kål på den hanen mot kvällen..helt slut.
Och då kan det bli 2 vändor på 6000 hektar mark...innan det är mörkt. Med mat emellan.
Skönt att ha en jakthund som gör 45 minuters sök och återkommer..! I dessa tider av arbetstider..
Ännu bättre i det som sibirian och alaskan är fina på, är att de håller käften.. Helt underbart slippa bjäbbanden. Av onödan. När det var, då, fanns det verkligen nåt - impact.
Och av dömma av hur hon lät, surnande, så var det nåt som var stort eller rovdjurigt elakt..man fick info på vägen in'.. och även ibland kom hon och gjorde det man kallar för 'rapportering'. - 'Var ä du, hussejvl..rappa på'..
Tystheten, var så perfekt då man tyst satt pass med tiken. Bäddade bakom en, ligg, sen sov hon..även för pass på bäver.. Inte ett ljud, kunde lyft nosen och indikera om nåt var på G.
Även om det luffade förbi orrar, sångsvan, sjöfågel, rödräv.. gick att få henne stanna. Och bäver sköts.
Och man fick se ett slagsmål med en bäver, i hur varg tar hand om en bäver om man låter det gå på.. Och bävern var tuff i början med 2 meters språng, men säckade ju längre det pågick. Anade att det skulle sluta bara på ett sätt.. så tar alltså varg hand om bäver som är på vårluff på land kilometervis faktiskt..Riskabelt för bäver i vargtrakter. Och bävern är för värdefull egentligen. Enormt fin päls, xtremtjock. Hårdskjuten nåt enormt. Nogsamt ordnat.
Och då kan man väl räkna ut att antal timmar jag satte ner var multum.. men fan så roligt ! Vilka äventyr..
[Ändrat av Kirunafjällis 2004-03-12 kl 19:25]
 
lapsk vallhund

OK Anna här kommer Lösningen på dina problem och Svaret på dina frågor; skaffa en lapsk vallhund (jag är förstås helt objektiv).

Den har alla fördelar och inga nackdelar. Den är sunt konstruerad, frisk, stark, uthållig, den är lätt att få viltren, dem kommer i flera fina färger, den har en tjock men förhållandevis kort päls som inte samlar snöklumpar, den har stor arbetslust, den har samarbetsvilja, den är måttligt intresserad av andra människor, den är barnsäker, den är billig i drift (äter lite, få sjukdomar, låg försäkringspremie), den är signalsäker med andra hundar, den är lätt att fälla ihop i små utrymmen, den orkar hänga med på vandring/ skidåkning/ridturer, den är KLOK, den har goda nerver, den blir aldrig stressad - vad mer kan du önska dig hos en hund? Skaffa en lapsk vallhund och du kommer aldrig vilja ha någon annan hund.

/Maria
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fredrikbergstrom Finsk Lapphund Hundsport 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.