När får valpen börja dra?

Har en blandrastik på 6 månader drygt. Mamman är Sibirian Husky, pappan lite av varje. I dag prövade vi att ha på en sele en stund och det gick bra, lite konfunderad var hon men inte mer :)

Men när får hon börja dra en tom plastpulka av lättare slag? Och ska hon bara få pröva en stund eller? Många fler frågor, ni som har erfarenhet kan väl stolpa upp lite hållpunkter vad jag bör tänka på, så vore det snällt.

ps. kolla in henne i mitt album ds.
[Ändrat av öringen 2004-01-10 kl 14:00]
 
Vänta!

Generellt sett skall man vänta med all typ av dragning och annat hårt fysiskt arbete tills hunden är fullvuxen - dvs ett år gammal ungefär. Viktigt är att man röntgar höftlederna på hunden så man vet hur det ser ut och om hunden klarar av att dra överhuvudtaget.

Att dock vänja hunden vid sele och att ha något mycket lätt som skramlar bakom sig tycker jag inte låter så farligt dock, så länge man tar det i korta stunder i taget och INTE har nån vikt i pulkan.
 
Jag föreslår att du går in på polarhundklubbens hemsida:

http://hem2.passagen.se/polhund/

Där kan du gå in på tex Sibirian Huskey och kolla vad dem tycket. Det kan råda stora skillnader på vad folk tycker. Men man ska vara försiktig med att börja för tidigt.

/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Frejas matte Är förvirrad, hur börja... Hundsport 4
Frejas matte Hur börja dra? Hundsport 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.