Hundar, fjäll och resa?

Ska i sommar upp till Abisko/Kebne på tur med mina två hundar. När jag satt och tittade på en Sverigekarta härom kvällen så slog det mig att dom enda områden som jag på allvar övervägt att ta mig till efter det att min bil blev stulen var delar av Jämtlandsfjällen och Abisko/Kebne, dvs oråden dit tågen går. Så därför undrar jag vart alla ni andra som tar med hund(ar) (och inte heller tar bilen till fjällen) åker? Har hört en del skräckhistorier om busschauförer som vägrat att ta ombord hundar, så därför planer jag för säkerhets skull in extra tid för en eventuell tur från Nikka till järnvägen. Vågar ni andra ta bussen till fjällen eller kommer man bli tvungen att förlita sig på tågtransport tills dess att man skaffar en ny bil?

/Jesper
 
Se regelboken

Ett tips är att läsa in dig på bussbolagens regler (finns ju oftast på nätet) och skriva ut reglerna så har du de på papper att visa vid ev. bråk med chaufförer.

/Per
 
Re: Se regelboken

Luffarn; sa:
Ett tips är att läsa in dig på bussbolagens regler (finns ju oftast på nätet) och skriva ut reglerna så har du de på papper att visa vid ev. bråk med chaufförer.

/Per

Tackar för tipset!

Tyvärr gjorde det inte saken lättare. Följande var det som stod på Länstrafiken i Norbottens hemsida angående djur på bussen:

"Djur på busstur
Många resenärer får allergiska besvär av pälsdjur. Sällskapsdjur ska därför förvaras i egen korg, bur eller annat godkänt emballage som ofta placeras i bussens bagageutrymme.

Bussföraren kan ge tillåtelse att djuret får färdas tillsammans med resenären, om det kan ske utan olägenhet för övriga passagerare. Normalt anvisas passagerare med djur till den bakre delen av bussen."

Läser man ovanstående så inser man att det hänger på chaufförens goda vilja om hunden(arna) kommer med eller inte när man vill åka buss i Norrbotten. För godkännda embalage till mellanstora och stora hundar är nog inget men släpar med sig ut i fjällen, antar att man nog inte heller skulle få ta med dylika emballage på tåget om man inte skickade dom som SJ Expressgods.

Får kolla upp vad reglerna är i Västerbotten och vidare söder ut oxå!

/Jesper
 
Chansa

Det är ju ett litet bekymmer när reglerna är så vida.
Man kan ju omöjligt veta i förväg vad busschauffören säger men vill/kan man inte köra bil dit man ska får man väl helt enkelt chansa.

Har själv åkt buss med hund i både AC- och BD-län utan problem.

Många bussar i Norrland är av den typ med bakgavellyft och stort lastutrymme i aktern. Är det verkligen så att man inte kan åka i bussen pga allergier kanske man kan få åka där med sina hundar. Eller att hundarna åker själva. Att placera hund i det marknära lastutrymmet tror jag kan bli en skräckupplevelse.

Reglerna säger ju trots allt att om djuret inte riskerar ställa till problem för andra resenärer får det normalt åka med. Det kollar man ju lätt med ett utrop med micken.

/Per



[Ändrat av Luffarn 2003-05-25 kl 17:04]
 
Jag har haft många och långa diskussioner med Länstrafiken om detta problem efter att jag var nära att bli strandsatt i Abisko min min hund. Det är en ren chansning om man får åka med på bussen eller inte med vovven. Om någon på bussen är allergisk eller helt enkelt inte tycker att hunden ska åka med av någon anledning så får man inte åka med så enkelt är det.

Däremot om du redan är ombord på bussen så blir du inte avslängd om en allergiker vill kliva på bussen vid nästa hållplats utan då ordnar Länstrafiken annat färdmedel för allergikern, t ex taxi.

Det har på senaste åren skett en enorm ökning av hundar på fjällvandringarna de senaste åren. Tyvärr medför det inte att Länstrafiken underlättar för hundägaren utan tvärtemot arbetar i andra riktningen och väldigt gärna drar upp de undersökningsresultat som visar att allergierna i Norrbotten ökar drastiskt. Tråkigt är det för oss hundägare som mer och mer blir hänvisade till tåg eller taxi.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.