Tunna men stabila kängor. Vad finns?

35587e40-88db-481a-95bc-8105516e35e3.jpg


Det var väl något i den här stilen jag hade i huvudet när jag startade tråden. Läder och gummi nertill, canvas upptill. Högt skaft, ofodrad. Är jag tokig?

Jag har förstått av era svar att det finns inget rätt svar, samtidigt som alla svar är rätt. Men jag vill gärna läsa vad ni tänker ändå. Det är inspirerande. :)

Smärting är bara berättigat på kängor för varmt klimat. Satsa på läderkängor istället. Dessa kommer du inte få någon användning för om du inte skall till sydostasien motsv, dessutom blir de svåranvända till vardags.
 
Jag tror du kan förstärka vriststödet med ett par stabila gaiters. Har inte testat detta själv dock, kan behövas lite modifikation (kanske extra tejpade gaiters).

Om du känner att du har problem med din vikt och dina svaga anklar så bör du gå till en idrottsläkare/tränare som är duktig och fråga om du kan träna upp dina ligament och anklar inför din bestigning. Det hade jag gjort om jag var du och kände oro för min stabilitet. Jag kan tänka mig att en idrottsläkare annars kommer att rekommendera att du tejpar anklarna för extra stöd inför besvärlig terräng.

Ofta vet man bäst själv vad som är problematiskt rent kroppsligt, det kan inte andra på ett forum veta något djupare om annat än sin egen erfarenhet om sin egen kropps-konstitution, vilket INTE är din.

Om det var på sommaren hade jag kanske funderat på ett par Caligae liknande kängor (öppna kängor/vandrings-sandaler/skalkänga med egenhändigt snörd extra stödstruktur), men är det stenigt och jävligt med omväxlande blött, vindigt och kallt väder som det kan vara uppe på fjället så är skalkängor att föredra, kanske med gaiters/hög vrist om du så finner lämpligt som extra stöd.

När jag vandrar själv i mindre obekväm terräng så kör jag helst på mycket lätta gymnastikskor alternativt lättare kängor med som mest mellanhögt vriststöd som inte får vara för hårda. Jag vill vara lätt och lätt-torkad.

Gaiters använder jag när det är mycket sand/grus, blött och skit som annars kommer in i gymnastikskor och låga kängor. Inte så mycket för extra stöd utan för att hålla skiten utanför skor/kängor.

Uppdatera oss gärna om hur det går för dig inför, under och efter ditt äventyr. Sådant uppskattas. Gärna en bild eller två.
 
Vriststyrka måste sitta i vandraren, öva mera utanför stigarna.

Militärkängor dom den visade djungelkängar har spoiksäker sula, tåkappa som en skyddssko samt vattenutrinningsventiler på innnersidan.
Inget av detta har du nytta av när du vandrar.

En ofodrad skalkänga kan du torka i fält, en G-texfodrad kan du torka när du kommer hem.

go tur
 
Vriststyrka måste sitta i vandraren, öva mera utanför stigarna.



Militärkängor dom den visade djungelkängar har spoiksäker sula, tåkappa som en skyddssko samt vattenutrinningsventiler på innnersidan.

Inget av detta har du nytta av när du vandrar.



En ofodrad skalkänga kan du torka i fält, en G-texfodrad kan du torka när du kommer hem.



go tur
Men vad är ditt förslag under 1000 kr? Konkret?
 
Lite mer konkreta tips, dock svårt att komma under 1000kr på riktigt bra kängor och det är en av få saker jag inte skulle köpa begagnat, bara om man kan komma över någons felköp. Det blir bara Lundhags modeller då det är det enda jag testat och kan rekommendera. Finns billigare, men billigare och bra får någon annan tipsa om :)

Tokrea men fortfarande en bra slant:
https://www.outnorth.se/lundhags/vandra-men-s-mid#Pecan

https://www.outnorth.se/lundhags/vandra-men-s-high-2018#Pecan

https://www.sportamore.se/produkt/7...medium=cpc&utm_campaign=prisjakt&ref=prisjakt

https://www.addnature.com/lundhags-forest-black-900-423291.html

https://www.sportamore.se/produkt/1...medium=cpc&utm_campaign=prisjakt&ref=prisjakt
 
Enlagers skalkänga

Jag tror en enkel enlagers, ofodrad skalkänga (typ Lundhags Park) är en bra lösning. De är rimligt varma, torkar snabbt, stabila och vattentäta om man underhåller dem rätt. Dock kostar de mer än din tilltänkta budget. Det finns då två lösningar på det senare: 1. Försök hitta en begagnad känga till ett bra pris. 2. Köp en ny känga och prova om denna aktivitet är något du vill ägna dig åt i framtiden. Om inte, sälj kängan bättre begagnad. Jag tror båda alternativen kan hamna inom budget (om du nu inte fastnar för fjällvandring).
 
Tack återigen för fina tips.

Lundhags Park ser ut som något jag skulle känna mig trygg i, men man vet ju förstås inte innan man provar. Men den är som sagt över budget. Förhoppningsvis finns det liknande varianter av billigare märken. Tittar även efter begagnade par. Bra tips!

Jag har också tänkt på gaiters och liknande. Jag minns inte varför, men jag äger ett par lindor i ull, eller "puttees" som de hette när engelsmännen bar dem i skyttegravarna. Jag har dock bara använt dem vintertid och då är det skönt. Kanske blir för varma i augusti men jag tänker ta med dem i alla fall.
 
Lundhags är helt okej. Jag har haft mitt senaste par i 12 år, men då har jag bytt sulor två gånger. Tyvärr var jag dum nog att använda dem i djurstallar ett kallt år och gumminederdelen tålde uppenbarligen inte ammoniak. Men nu ska jag skicka upp dem till Järpen igen för att byta hela underdelen. Sett till kostnad per användning börjar de närma sig gratis.
 
Jag tror du ska fundera en omgång till på din idé om lätta tunna kängor.

Djungelkängan som du visar har jag använt, både i djungel och hemma. Den är väldigt tunn och luftig, vilket är bra i när det är varmt. Trade-offen är att den släpper in vatten lika bra som ut. inte bra i Sverige men helt ok i djungeln, där man ändå är varm och blöt hela tiden.
Den är också sladdrig i skaftet och ger väldigt lite stadga, samt har onödigt hög klack tycker jag, vilket resulterar att man oftare riskerar att vricka foten.

En variant på temat kan vara ökenkängor som man kan få tag på billigt trots bra kvalitet. De är oftast bra skyddade mot grus och sten, andas bra och kan vara nog så stabila. Jag har ett par av märket Magnum som jag trivts med. Bl.a. på led på Madeira med mycket bergig terräng. Man kan komma undan med dem på stan också om man inte är för kräsen. Mocka går bra att få vattenavstötande, men jag skulle inte vilja gå en regnig svensk sommar med dem.

Skalkänga Bäst allround-känga tycker jag skalkängan är. Nackdel är att man måste gå mer med em innan man vågar lite på dem, eller på sitt sätt att bära dem. De kan också kräva att man väljer modell lite noggrannare eftersom de är styvare.
Ang. värme så svettas jag en hel del, och har gått i 40-gradig värme med mina Lundhags park, och trivs med det. Man byter bara sockor oftare.
Du kanske tycker det är mycket pengar, men om du trivs med dem kommer du använda dem till bra mycket mer än fjällvandring.
Lågprisalternativ kan vara de äldre bruna armékängorna som man med lite tur kan hitta på överskott. Om de fortfarande är mjuka i cellgummit och sulan, så är de minst lika bra som Lundhags skulle jag säga. Men kanske

Jag har fjällvandrat i stövlar i min ungdom. Det funkade helt ok, men jag skulle inte välja det frivilligt idag. Ok på svamp- eller bärturen, men inte timme efter timme på leden. Man blir sjöblöt av svett utmed hela skaftets längd. (Det kan tilläggas att jag har kraftiga vader, vilket gör att det blir väldigt dålig luftcirkulation i skaftet. Så det kan ju variera mellan olika användare.

Valet är ditt, men jag rekommenderar att du väljer det skodon du tror mest på, oaktat pris. Skorna är det som kan pajja en vandring helt och hållet. Man kan alltid kompensera en lite för tunn sovsäck eller avsaknaden av något annat plagg på olika sätt, men det är svårt att hålla takten och humöret uppe om man har ont i fötterna.
 
Talar du om lätta skor så blir det trailskor. Våt om fötterna hela dagen.

De av Smogz föreslagna kängorna har jag sett i bruk, mycket bra för pengen.

Nordiska bondeförbundare Lundhags och Jörn kostar förvisso 3-4x över din budget men håller länge.
Men glöm bort fuktupptagande damasker.

Storlek, två strumpor-sockar minimum, kunna gå i nerförsbackar utan att tårna tar i, Iläggssulor i, jag kör med gelmodellen.

go tur
 
Väljer du märkesartiklar så har de ett andrahandsvärde om du skulle ångra dig. Väljer du low-line eller okända märken så blir det betydligt mer svårsålt, och grejerna tenderar att slitas snabbare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Tunna stretchiga Fjällrävenbyxor som håller för mygg? Kläder 2
stenblock tunna ulltröjor för sommarbruk som inte är kroppsstrumpor? Kläder 14
gundj Tunna, täta handskar? Kläder 12
mashimaro Var köpa tunna ullstrumpor till rimligt pris? Kläder 28
Bo L Tunna Kläder 1
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 18
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gurkdjur Nya kängor samt fråga om vildmarksbyxor Kläder 5
Tobbe C smörja kängor med smör?! Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...