Ändra en bild proppotionellt

Hej!

Håller på med en hemsida och vill göra några bilder större genom att helt enkelt dra upp dem.
Frågan är om det blir proppotionerligt. Orginalbild 320x240.
Vill dra upp bredden till 440. Vad ska då höjden landa på för att det ska stämma?
 
Väl ett bildhanterings program som kan förstora/förminska procentuellt, då behålls proportionerna.
 
"Till och med" MS Paint klarar att förändra bildstorlek proportionerligt så det ska nog inte vara några problem vad du än väljer för program!
 
Om bildfilerna du har inte är större än 320x240 föreslår jag att du visar bilderna i den storleken. Anledningen är enkel: du kan inte, med bibehållen kvalitet, skala upp bilder. Uppförstorade bilder ser ganska illa ut, och det är svårt att inte lägga märke till det.

Om du absolut måste ha bilderna i större format än du redan har bör (läs måste) du fråga din bildkälla efter högre upplösningar.
 
Om bildfilerna du har inte är större än 320x240 föreslår jag att du visar bilderna i den storleken. Anledningen är enkel: du kan inte, med bibehållen kvalitet, skala upp bilder. Uppförstorade bilder ser ganska illa ut, och det är svårt att inte lägga märke till det.

Om du absolut måste ha bilderna i större format än du redan har bör (läs måste) du fråga din bildkälla efter högre upplösningar.

Ok. Ursprungligen är bilderna fotade med en hygglig digitalkamera och har ungefär 1500x1200.
Sedan är de uppladde i en hemsideapplikation till 320x240. Är bilden då 320x240 eller är den en förminskad 1500x1200? För om den bara är förminskad borde jag ju kunna dra upp den igen utan att kvaliten försämras.
 
Om bildfilen (eller bildfilerna) bara är 320x240 så kan du inte förstora dem utan kvalitetsförlust. Det är nämligen så att när du förminskar en bild försvinner en del av bildinformationen. När du sedan skall skala upp bilden kan du inte återskapa den förlorade informationen.

Men där är en fråga du kan undersöka: är det så att bilderna skalas ner till 320x240? Eller visas de bara i den storleken? Det är (tyvärr) inte ovanligt nog att bilder visas i en storlek, men de har egentligen en helt annan (mycket större) storlek. För de som surfar till sidan betyder det att deras dator måste tanka hem mycket mer bildinformation (många fler kilobyte) än vad som behövs för att visa bilden i "rätt" storlek.
 
Om bildfilen (eller bildfilerna) bara är 320x240 så kan du inte förstora dem utan kvalitetsförlust. Det är nämligen så att när du förminskar en bild försvinner en del av bildinformationen. När du sedan skall skala upp bilden kan du inte återskapa den förlorade informationen.

Men där är en fråga du kan undersöka: är det så att bilderna skalas ner till 320x240? Eller visas de bara i den storleken? Det är (tyvärr) inte ovanligt nog att bilder visas i en storlek, men de har egentligen en helt annan (mycket större) storlek. För de som surfar till sidan betyder det att deras dator måste tanka hem mycket mer bildinformation (många fler kilobyte) än vad som behövs för att visa bilden i "rätt" storlek.

Uppenbarligen skalas bilderna ner av hemsideprogrammet för när jag testade att dra upp en 320 bred till 460 så syns en rejäl kvalitetsförsämring.

Men om jag väljer att ladda upp 800x600 och drar ner den istället till 440 eller 460 i bredd så borde väl det funka?
 
Varför inte låta ditt bildredigeringsprogam skala ner till rätt storlek, t.ex. 440 px bredd - det är förmodligen mycket bättre på det än hemsideprogrammet? Om du vill använda samma bild i flera olika storlekar kan du kanske flera varianter av samma bild (med storleken angiven i namnet) i hemsideprogrammet?
 
Varför inte låta ditt bildredigeringsprogam skala ner till rätt storlek, t.ex. 440 px bredd - det är förmodligen mycket bättre på det än hemsideprogrammet? Om du vill använda samma bild i flera olika storlekar kan du kanske flera varianter av samma bild (med storleken angiven i namnet) i hemsideprogrammet?

Slog mig också. Kan du tipsa om något program? Enklast möjliga tack.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sheazar Hjälp att hitta bild Fototeknik 9
gorane Enormt liten bild Fototeknik 12
MatteBj grynig bild dv-kamera Fototeknik 4
garminetrex Synkproblem ljud-bild med digitalkameran Fototeknik 4
Pask Vad kostar en bild? Fototeknik 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...