Rekord

Är det så svårt?

Ska det vara så jävla svårt att ge tjejen lite credd för en osannolik prestation bara för att hon tabbade till det en gång.
Vi får nog ta och skärpa oss lite här tror jag.
 
..medhåll.. hon är ju faktiskt trots allt en doer som presterat mer än 99% av utsidans medlemmar.


fast av dom 99% finns det säkert ganska många % som hade kunnat göra om bedriften, om dom velat, eftersom dom inte gör det ser dom förmodligen inte bedriften som så eftersträvansvärd, att själv ha klarat eller inte klarat av något blir därför lite fel utgångspunkt när dom som bör gratta ska väljas ut.

själv har jag tex satsat allt på att bli en fantastisk medmänniska, något jag lyckas med dagligen, detta trots att jag går igenom samma grå-dassiga höst regn som alla andra, och det helt utan gratulationer och applåder. även om jag kanske är utsidans absolut bästa medmänniska får jag stå ut med att inte alla vill ge mig det erkännandet, det är ju så vi fungerar vi människor.
 
Kan nån av er som begriper sig på detta med dyktabeller, dekompressionstider m.m. förklara hur det går att stiga från mer än 100m djup till ytan på runt 2 minuter i detta fallet? Är det för att bottentiden är ungefär 0? Eller är det raka vägen in tryckkammare efteråt?

Ett motsvarande djupt "vanligt" dyk skulle väll ge en tämligen besvärlig uppstigning med långa stopp?
 
Problemen som uppstår vid "vanliga" djupa dyk är kopplade till att man andas in komprimerad luft. Därför måste man stanna på vägen upp för att stabilisera gastrycket i blodet (någon som faktiskt dyker med tuber kan ge ett mer uttömmande svar...).

Vid fridykning har du alltid bara den luft som var i lungorna vid ytan, så det finns ingen risk för den sortens fenomen.
 
Problemen som uppstår vid "vanliga" djupa dyk är kopplade till att man andas in komprimerad luft. Därför måste man stanna på vägen upp för att stabilisera gastrycket i blodet (någon som faktiskt dyker med tuber kan ge ett mer uttömmande svar...).

Vid fridykning har du alltid bara den luft som var i lungorna vid ytan, så det finns ingen risk för den sortens fenomen.

Sorry, men nu pratar du i nattmössan. Ska försöka förklara det här lite snabbt nu.

När man dyker nedåt så ökar trycket med ca 1 bar per 10 meter, trycket på havsytan är ca 1 bar så på 10 meters djup så har trycket ökat till det dubba, på 30 meters djup så har det ökat till det dubbla igen. Det här medför att BÅDE apparatdykare och fridykare har komprimerad gas i sina lungor under dyket.

När trycket ökar så kommer gas från lungorna tryckas ut i blodet och lösa sig där, ungefär som kolsyra i läsk. Stannar man nere längre så kommer gasen fortsätta att lösa sig i andra delar av kroppen, muskler, fetter mm. När trycket sedan minskar så kommer inte lika mycket gas kunna lösa sig i blodet utan kommer bilda bubblor. Ungefär som när man skruvar av korken på en läskflaska.

Har man för mycket löst gas i blodet så bildas det stora bubblor som t.ex. riskerar att sätta igen blodkärl, eller i värstafall hamna i ryggraden eller andra nervtäta området. Det är det här som kallas dykarsjuka i vardagligt tal. För att undvika det här så måste man gå upp sakta, från riktigt djupa och/eller långa dyk så stannar man till och med på vägen upp för att vädra ut gas.

Fridyk är däremot så pass korta att gasen nästan bara kommer hinna lösa sig i blodet där det är rätt så "harmlöst" jämfört med andra områden i kroppen.

Det som Skrinnare är inne på att om man kollar på tabeller för apparatdyk till de här djupen så börjar man närma sig gränserna för om man borde få dykarsjuka när man går upp så här så här fort även från så här pass korta dyk. Och ja, det här börjar enligt vissa bli ett problem för fridykare. När Herbert Nitsch satte världsrekord för herrar i grenen No-limit så körde han med ett stopp strax under ytan för att vädra ut gas från blodet.

Ett antal fridykare har också visat symptom på dykarsjuka, främst efter flera fridyk men även efter enstaka djupare dyk, anledningen till att det inte är fler är dels att bottentiden bara är nån miniut och framför allt så är den faktiska tiden nere på 100+ m inte många sekunder och att fridykare tenderar att vara extremt vältränade och därför klarar större påfrstningar än t.ex. gamla eller feta personer som är mycket känsligare för dykarsjuka än andra.

Sen kan man också speklulera i om den extremt låga pulsen som man har under ett dyk spelar in men där känner jag att jag inte har tillräckligt med kött på bena.
 
fast av dom 99% finns det säkert ganska många % som hade kunnat göra om bedriften, om dom velat, eftersom dom inte gör det ser dom förmodligen inte bedriften som så eftersträvansvärd, att själv ha klarat eller inte klarat av något blir därför lite fel utgångspunkt när dom som bör gratta ska väljas ut.

Det är ju just det som är imponerande.. drivkraften och viljan att genomföra allt det man känner för. Sen tvivlar jag ju starkt på att det är särskilt många % som har kapaciteten att slå svenskt rekord och världsrekord i fridykning rent fysiskt.. Den vilja och träning som ligger bakom det är långt över vad många klarar av. Lätt att sitta och säga att "äsch, no big deal" när man aldrig försökt något liknande själv..

själv har jag tex satsat allt på att bli en fantastisk medmänniska, något jag lyckas med dagligen, detta trots att jag går igenom samma grå-dassiga höst regn som alla andra, och det helt utan gratulationer och applåder. även om jag kanske är utsidans absolut bästa medmänniska får jag stå ut med att inte alla vill ge mig det erkännandet, det är ju så vi fungerar vi människor.

Det var nog det mest äckligt självgoda skitsnack jag läst någonsin. Du ser dig verkligen som en bättre människa än alla andra eller?
 
Självgodheten brukar mellanåt fira triumfer. Som mycket ung fick jag turen att ha en mentor som varnade för mänskliga fällor, självgodhet och übermenchen var han speciellt förmanande kring. Som äldre finner jag alltför ofta det han varnade för, i alltför många sammanhang. Men det sägs ju att det är mänskligt att fela. Flanell har säkert bara uttryckt sig en smula mindre väl formulerat. Ironi fungerar som tidigare sagt inte så väl i sådant här komprimerat forum där både betoningar, mimik och gester saknas helt.
 
Det var nog det mest äckligt självgoda skitsnack jag läst någonsin. Du ser dig verkligen som en bättre människa än alla andra eller?

Lugn... Tänk på blodtrycket. Jag ser det snarare som att flanellen brukar bidra med ett och annat gott skratt med sina inlägg. Och ett gott skratt förlänger ju livet - vilket nog får ses som en god gärning.
 
Ska det vara så jävla svårt att ge tjejen lite credd för en osannolik prestation bara för att hon tabbade till det en gång.
Vi får nog ta och skärpa oss lite här tror jag.

Vill bara säga att jag aldrig sa att det inte var en bra prestation, det är det verkligen, jag hade definitivt aldrig klarat av att komma i närheten av det djupet...

Men jag tycker dock att det va mer än en liten tabbe hon gjorde, och hos mig är respekt/ förtroende svårt att få tillbaka efter en sån "tabbe"
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zzeezz Nytt Svenskt Rekord i Fridykning Dykning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.