Fototeknik Teknikfrågor

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-02-15, 15:01
366 366 är inte uppkopplad

Köpa bilder...

Hej,
har en fråga vad det gäller rättigheter till bilder. Om jag tex ska använda bilder till en hemsida och inte vill lägga ner tusentals kronor för att köpa rättigheter till bilder av en proffsfotograf. Finns det då någon bra hemsida där man kan köpa bilder av glada amatörer men där priset förhoppningsvis ligger betydligt lägre?

MVH/
Nils
Svara med citat
Gammal 2008-02-15, 15:11
GustavOh GustavOh är inte uppkopplad

Du kan ju börja med att leta under.
http://www.flickr.com/creativecommons/

Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2008-02-16, 01:33
estetdrägg estetdrägg är inte uppkopplad

En hal del fotografer är väldigt kranky mot folk som "prisdumpar"...dock är de inte alls sura mot glada amatörer som låter dig använda bilderna greatis ironiskt nog.

"Ska det köpas så ska det kosta!" typ.
Svara med citat
Gammal 2008-02-16, 10:11
millimeter millimeter är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av estetdrägg Visa inlägg
En hal del fotografer är väldigt kranky mot folk som "prisdumpar"...dock är de inte alls sura mot glada amatörer som låter dig använda bilderna greatis ironiskt nog.

"Ska det köpas så ska det kosta!" typ.
Ett resonemang jag inte riktigt förstår.
Svara med citat
Gammal 2008-02-16, 12:09
Joakim Ambrosson Joakim Ambrosson är inte uppkopplad

Jag själv är väl lite kluven. Jag fotar en hel del och har sålt en del. Roligt att visa upp bilderna på andras hemsidor, med mitt namn under självklart och då är det alltid kul med något i betalning. Att man får någon krona kanske inte är så kul, men man vill ju heller inte ta 500 spänn för en bild. En hundring eller så tycker jag det kan vara värt, man har ju trots allt lagt ner enormt mkt pengar i kamera samt att man lagt ner en hel del tid.

// Jocke
Svara med citat
Gammal 2008-02-16, 16:45
366 366 är inte uppkopplad

Tack för tipsen,

Vill göra rätt för mig och har svårt att se varför jag inte kan köpa bilder av en amatörfotograf som ändå gör ett bra jobb. Jag har kanske inte ett lika stort urval av fotografier som om man skulle vända sig till en blidbyrå, men jag ställer heller inte så höga krav på de bilder jag är ute efter. Varför skulle jag inte kunna betala en lite slant till en amatörfotograf och självklart skriva namnet på den personen som tagit bilden, istället för en mediabyrå?
Svara med citat
Gammal 2008-02-16, 17:00
Hedman Hedman är inte uppkopplad

Kolla in istockphoto.com. Bilderna håller hög kvalitet och kostar bara några kronor om du ska ha dem till en hemsida.
Svara med citat
Gammal 2008-02-17, 09:59
estetdrägg estetdrägg är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av 366 Visa inlägg
Tack för tipsen,

Vill göra rätt för mig och har svårt att se varför jag inte kan köpa bilder av en amatörfotograf som ändå gör ett bra jobb. Jag har kanske inte ett lika stort urval av fotografier som om man skulle vända sig till en blidbyrå, men jag ställer heller inte så höga krav på de bilder jag är ute efter. Varför skulle jag inte kunna betala en lite slant till en amatörfotograf och självklart skriva namnet på den personen som tagit bilden, istället för en mediabyrå?
Det är egentligen inte det som är den springande punkten.
Det är om det är någon som försörjer sig (eller har ambitionen att försörja sig) på sina bilder.
Lika väl som det skiljer sig om vem som håller upp dörren för en person, är det någon som är anstäld som personlig assistent eller liknande eller är det bara en medmänniska? Det sätter saken i två helt olika ljus.

I dagens läge har utbildade/erfaran fotografer lite svårt att värja sig i konkuransen mot "svensonfotografer" eller vad man ska kalla dem. För den ena tar det inte lång stund att plocka upp kameran och bara ta en bild medans för den andra kan det vara många timmar eller dagar (eller veckor) bakom bilden. Därmed inte sagt att den ena bilden nödvändigtvis är mycket bättre än dan andra...

...man kan likna det lite vid att köpa batterier. Köper man sina vanliga AA-batterier i matvaru butiken slipper man ta en extra vända förbi specialbuktiken och får dem kanske också lite billigare. Nackdelen är att om för många gör så går specialbutiken omkull och när man vill byta klockbatteri eller vill ha ett bateri till bilnycketl fjärrkontrollen så¨är det mycket jobbigare att få tag i proffesionell service.

Missförstå mig rätt nu...jag menar att du gärna ska använda bilder från mer eller mindre duktiga amatörer, det är bilden som ska stå i fokus när du väljer bild, men att ge någon 200 kr för att de bara tagit en bild sticker lite i ögonen på någon som verkligen jobbat för sina bilder.

Jag har sålt en hel svit om tiotalet bilder för 300 kr. Det är lite mer av en symbolisk summa enligt mig...men det handlar ju så klart om subjektiva avgöranden när det gäller det exakta priset.
Svara med citat
Gammal 2008-02-17, 11:11
millimeter millimeter är inte uppkopplad

Citat:
...man kan likna det lite vid att köpa batterier. Köper man sina vanliga AA-batterier i matvaru butiken slipper man ta en extra vända förbi specialbuktiken och får dem kanske också lite billigare. Nackdelen är att om för många gör så går specialbutiken omkull och när man vill byta klockbatteri eller vill ha ett bateri till bilnycketl fjärrkontrollen så¨är det mycket jobbigare att få tag i proffesionell service.
Du har en poäng, och jag är verkligen ingen förespråkare för den fria marknadens paradis på alla plan. Men samtidigt kan man undra om folk som köper amatörbilder överhuvud taget skulle ha köpt en bild om det kostat tio gånger så mycket hos ett proffs. Om proffsen har svårt att överleva så beror det ju på en för liten marknad.

Jag tror inte att alla proffs kommer att försvinna så att det skulle bli omöjligt att få tag på riktigt bra bilder när man behöver det.

Men som alltid så är konstens levnadsvillkor rätt så skakiga i marknadsekonomin där det som säljer per definition är bra konst.
Svara med citat
Gammal 2008-02-17, 12:32
Almgren Almgren är uppkopplad nu

Citat:

I dagens läge har utbildade/erfaran fotografer lite svårt att värja sig i konkuransen mot "svensonfotografer" eller vad man ska kalla dem. För den ena tar det inte lång stund att plocka upp kameran och bara ta en bild medans för den andra kan det vara många timmar eller dagar (eller veckor) bakom bilden. Därmed inte sagt att den ena bilden nödvändigtvis är mycket bättre än dan andra...
Det kan ju vara så att det finns för många som försker försörja sig som fotografer. kanske ska en hel del av dem inse att de ska skaffa andra jobb?

Om du vill försöjrja dig på något så får du vackert se till att prestera något som någon annan är beredd att betala för. Om det då finns andra som gör det mycket billigare så är det ju synd för dig, och du får helt enkelt antingen se vilka mervärden som kan motivera dina priser, eller byta yrke.

Christian
Svara med citat
Gammal 2008-02-17, 17:59
zebulah zebulah är inte uppkopplad

http://www.qlick.se/qlick/index.asp
Svara med citat
Gammal 2011-10-26, 22:28
siggesson siggesson är inte uppkopplad

Jag använder www.downloadfreephoto.com
Där har dom gratisbilder. Ibland har man tur och hittar nåt som passar. Men de har även bilder som kostar ett par kronor. Tror de länkar till http://www.dreamstime.com

Lycka till
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:25.

Logga in