Köpa skädda och luckor

Det som droppar på sommaren fryser på vintern. Det ska inte stå vatten i/ovanför lucktätningar.

Tät lucka som döljs av snygg lucka är väl en bra idé.

En av mina luckor fungerar som fika-lucka och då blir det ännu mer uppenbart. Varje gång jag öppnar den droppar det in vatten. Så irriterande att nu jag VETatt jag vill ha TÄTA luckor.

På vintern paddlar man inte i Luleå skärgård. :)
 
Har en Njord med egengjorda träluckor, finns bilder hos Thomasson. För mig var det som för dig att det estetiska gjorde att jag inte valde gummiluckor.
Håller med om att det är lite pyssel att få dem täta, mina kan läcka en aning, dock inget som stör mig eftersom jag packar vattentätt. Min bror(i o f s slöjdlärare) byggde en Njord samtidigt med samma metod och hans luckor är så täta att det pyser när han öppnar dem, så det går.
Ett tips med vår metod är att böja luckan lite extra när man monterar balkarna under luckan,(Jag har gjort om det en gång på den ena luckan) det är på sidorna det tenderar att bli otätt när luckorna rätar ut sig.
Med vår metod är det också känsligt vilken lutning man har i gapet på "gafflarna", inte så tight att man kavlar gummilisten, men så mycket att det blir tätt på slutet.
Lycka till, lite av nöjet med att bygga själv är ju att klura ut lösningar på problem.
MVH Lars
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.