Köpa skädda och luckor

Hej!

Jag är i början av ett Njord-bygge (Björn Thomassons design). I dagsläget har jag inte börjat bygga än men så fort spantmallarna är riktade så är jag redo att köra igång med häftapparaten!

Planen är att köpa skädda och luckor till bygget. Alla tips om inköpsställen samt recensioner om tipsad produkt mottages tacksamt!
 
Nu har jag beställt kajaksports skädda, komplett med wire och reglage:
ILNA9170.jpg


Jag har tittat på Becksons "inspektionsluckor" och tycker att de verkar bra, men kanske lite väl små.

Några erfarenheter kring den beställda skäddan och Becksons luckor? Har du något tips på luckalternativ?
 
Ingen erfarenhet av Kajaksports skädda men tycker deras luckor fungerar mycket bra.

Har 15, 20 och 24 cm på min senaste kajak i varianten LRC-HT - lätta, enkla att använda och 100% täta. Klarar mig med de storlekarna och är inte så förtjust i de stora ovala, som kan vara knepig att få på särskilt när det är kallt ute. Körde med Click on-varianten en gång, visserligen ännu lättare men kunde fukta lite ibland.

Har handlat direkt från KS och alltid fått mycket bra service: Kajaksports hemsida

Thomasson själv har använt Beckson och han verkar tycka de är ok. Dock för små för turpackning enligt min åsikt.

/ Ulf
 
Ingen erfarenhet av Kajaksports skädda men tycker deras luckor fungerar mycket bra.

Har 15, 20 och 24 cm på min senaste kajak i varianten LRC-HT - lätta, enkla att använda och 100% täta. Klarar mig med de storlekarna och är inte så förtjust i de stora ovala, som kan vara knepig att få på särskilt när det är kallt ute. Körde med Click on-varianten en gång, visserligen ännu lättare men kunde fukta lite ibland.

Har handlat direkt från KS och alltid fått mycket bra service: Kajaksports hemsida

Thomasson själv har använt Beckson och han verkar tycka de är ok. Dock för små för turpackning enligt min åsikt.

/ Ulf
Tack för ett bra svar!

Jag gillar inte riktigt utseendet på gummiluckorna, men jag kanske får kompromissa lite i slutändan för att vara lite praktisk. Becksonluckorna är jämförelsevis mycket snygga och verkar hålla riktigt tätt men med nackdelen att dom är i minsta laget.

Alternativen verkar vara starkt begränsade om man ska köpa luckor.
 
Har byggt in kajaksports skedda i min Trapper Albacore med bra resultat.
Skeddan är ganska stor och har bra verkan .
Dock litade jag inte på att limma fast den med bara sikaflex utan har plastat glasfiber på sidorna på den och satt fast den med hålkäl och glasfiber remsor invändigt i kajaken .
Har dessutom sågat av flänsen undertill för att inget skall sticka ut undertill.
Vad gäller luckor så har jag använt Beckssonluckor på min Hunter och det funkar hyggligt.
Sand kan ställa till det så de kan fastna. Kan läcka om o-ringen kommer snett.
Lite små också om man skall packa den .
På mitt senaste bygge "Clapolsson" så använde jag Kajaksports lättluckor i gummi 15cm till fikalucka samt 24cm till fram och baklucka som jag försänkt i kolfiber ramar.
Helt vattentäta och helt oslagbara .
Väl värt jobbet !
Rekomenderas om du vill ha det problemfritt och torrt i skotten.
Anders Olsson
 
Har byggt in kajaksports skedda i min Trapper Albacore med bra resultat.
Skeddan är ganska stor och har bra verkan .
Dock litade jag inte på att limma fast den med bara sikaflex utan har plastat glasfiber på sidorna på den och satt fast den med hålkäl och glasfiber remsor invändigt i kajaken .
Har dessutom sågat av flänsen undertill för att inget skall sticka ut undertill.
Vad gäller luckor så har jag använt Beckssonluckor på min Hunter och det funkar hyggligt.
Sand kan ställa till det så de kan fastna. Kan läcka om o-ringen kommer snett.
Lite små också om man skall packa den .
På mitt senaste bygge "Clapolsson" så använde jag Kajaksports lättluckor i gummi 15cm till fikalucka samt 24cm till fram och baklucka som jag försänkt i kolfiber ramar.
Helt vattentäta och helt oslagbara .
Väl värt jobbet !
Rekomenderas om du vill ha det problemfritt och torrt i skotten.
Anders Olsson

Fint att höra att du är nöjd med skäddan.

Jag tror att jag överger idén om köpesluckor och bygger egna i trä. Jag tycker att gummiluckorna är för fula och för dyra för att sättas på min (förhoppningsvis) vackra kajak, även om de verkar vara praktiska. Becksonluckorna är i minsta laget ifall man skulle vilja ha med tält, sovsäck eller något annat större.

Lösningen som verkar vara mest attraktiv i dagsläget är en trälucka som tätas med en gummilist samt en förslutning av hålet i vattentätt tyg.
 
Bara som tips..

Bygga täta träluckor är svårt, mycket svårt..

Jag lade ner säkert över 100 tim bara på luckorna på ett bygge för några år sen - det blev tätt men man får vara försiktig vid hanteringen och byta tätningslist då och då.

Träluckor med extra förslutning i vattentätt tyg kan funka men är pyssligt att använda och du får nog räkna in en liten slurk vatten i skottet varje gång du öppnar. Har sett massor av hembyggen (gäller även köpekajaker faktiskt..) med mer eller mindre läckage. "Jo det är tätt", sägs det.. Men sen, "För det mesta..", "Nja, några droppar kommer det in..", "Lite vatten får man räkna med.." osv. Det kallar inte jag tätt.

När det gäller utseende tycker jag bra funktion är snyggt och dålig funktion fult. Särskilt när det gäller grejer som ska användas. På alla mina senaste kajaker har jag använt Kajaksports gummiluckor, 100% täta, lätta att hantera och en extra vikt på ca 1 kg (3 st, totalt luckor + sargar). Det gör att jag numera bara har dunsäcken i vattentät påse. Resten kan man slänga in hur som, det är ju ändå snustorrt.

Men som alltid, det är en fråga om tycke, smak och prioriteringar..

/ Ulf
 
Bygga täta träluckor är svårt, mycket svårt..

Jag lade ner säkert över 100 tim bara på luckorna på ett bygge för några år sen - det blev tätt men man får vara försiktig vid hanteringen och byta tätningslist då och då.

Träluckor med extra förslutning i vattentätt tyg kan funka men är pyssligt att använda och du får nog räkna in en liten slurk vatten i skottet varje gång du öppnar. Har sett massor av hembyggen (gäller även köpekajaker faktiskt..) med mer eller mindre läckage. "Jo det är tätt", sägs det.. Men sen, "För det mesta..", "Nja, några droppar kommer det in..", "Lite vatten får man räkna med.." osv. Det kallar inte jag tätt.

När det gäller utseende tycker jag bra funktion är snyggt och dålig funktion fult. Särskilt när det gäller grejer som ska användas. På alla mina senaste kajaker har jag använt Kajaksports gummiluckor, 100% täta, lätta att hantera och en extra vikt på ca 1 kg (3 st, totalt luckor + sargar). Det gör att jag numera bara har dunsäcken i vattentät påse. Resten kan man slänga in hur som, det är ju ändå snustorrt.

Men som alltid, det är en fråga om tycke, smak och prioriteringar..

/ Ulf
Det verkar som att KS har mycket bra, funktionella luckor, jag får ha det i bakhuvudet när jag väl bestämmer mig. Orsaken till att jag är skeptisk till KS luckor är att de är - i mina ögon - anskrämliga. Det var därför som jag först sneglade åt Beckson hållet.

Problemet här är alltså hur jag ska hitta luckor som är:
1. Vattentäta
2. Tillräckligt stora
3. Ser bra ut

Träluckorna har en svaghet på punkt 1, Becksonluckorna faller på punkt 2 och KS luckorna faller på punkt 3.

Jag tar tacksamt till mig alla tips och erfarenheter från andra byggare då jag inte har någon egen kajakbyggarerfarenhet. Speciellt tacksam är jag om någon kan ge mig ett tips om vackra vattentäta luckor :)
 
Det verkar som att KS har mycket bra, funktionella luckor, jag får ha det i bakhuvudet när jag väl bestämmer mig. Orsaken till att jag är skeptisk till KS luckor är att de är - i mina ögon - anskrämliga. Det var därför som jag först sneglade åt Beckson hållet.

Problemet här är alltså hur jag ska hitta luckor som är:
1. Vattentäta
2. Tillräckligt stora
3. Ser bra ut

Träluckorna har en svaghet på punkt 1, Becksonluckorna faller på punkt 2 och KS luckorna faller på punkt 3.

Jag tar tacksamt till mig alla tips och erfarenheter från andra byggare då jag inte har någon egen kajakbyggarerfarenhet. Speciellt tacksam är jag om någon kan ge mig ett tips om vackra vattentäta luckor :)


Är själv helt oerfaren och befinner mej i planeringsstadiet.
Som jag tänker nu blir det en krage typ sittbrunssargen i lämplig storlek som jag trär på ett vattentätt tyg typ transportkapell. Sedan lägger jag på en lös trälucka som jag eventuellt säkrar med ett gummiband. Tacksam för synpunkter.
 
En slätt monterad lucka som Becksonluckan har en svaghet att det alltid kommer att ligga några droppar i glipan när man öppnar. Där har Kajaksport en fördel iom den uppstående sargen.

För egen del är utseendet en fördel men aldrig på bekostnad av funktion. Bra funktion ger tillfredsställelse medan dålig funktion ger grått hår...

Watski säljer en skruvlucka från Avon som är livbåtsklassad (tät...). Finns med svart eller genomskinligt lock. Ytterdia på sarg 236 mm.
http://www.watski.se/Butiken/Produkt/?EnovaId=16722
 
För att få slut på "vad gör bra design"-diskussionen så säger jag att jag självklart är ute efter en vattentät och helst underhållsfri lösning som är enkel att bygga.

Av diskussionerna hittills så verkar det som att Kajaksports luckor är vattentäta och i princip felfria. Lika så Becksons luckor, men de är i minsta laget. Träluckor är mariga att få vattentäta. Finns det fler alternativ? Andra tillverkare av kvalitetsluckor?

En slätt monterad lucka som Becksonluckan har en svaghet att det alltid kommer att ligga några droppar i glipan när man öppnar. Där har Kajaksport en fördel iom den uppstående sargen.

För egen del är utseendet en fördel men aldrig på bekostnad av funktion. Bra funktion ger tillfredsställelse medan dålig funktion ger grått hår...

Watski säljer en skruvlucka från Avon som är livbåtsklassad (tät...). Finns med svart eller genomskinligt lock. Ytterdia på sarg 236 mm.
http://www.watski.se/Butiken/Produkt/?EnovaId=16722

Med tanke på mina estetiska invändningar mot KS-luckorna tar jag ditt tips som ett skämt :) Tack för tipset ändå!
 
Jag valde träluckor till mitt senaste stripbygge 2007 och har inte haft någon anledning att ångra mitt beslut. Fick från "experthåll" höra att de skulle slå sig och börja läcka men jag har inte upplevt några problem med det. Kolfiberförstärkta lister på insidan av luckor och sarg tycks ge tillräcklig formstabilitet.
Det står lite vatten i springorna som droppar ner när man öppnar men det stör mig inte nämnvärt. Allt fuktkänsligt packar jag ändå i vattentäta förvaringspåsar. Det blir ju kondens också.

/Rune
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.