Cykla igenom Japan? ( Sapporo - Fukuoka )

Hejsan allihopa, detta blir mitt första inlägg på forumet.

Det är så att jag ska inhandla min första "riktiga" cykel inom ett tag och har nu på senare tid blivit grymt inspirerad till att göra min egna långdistans resa.
Jag har ingen tidigare erfarenhet från att cykla längre sträckor men jag vill gärna cykla igenom Japan, det är iaf dom tankarna man gått runt och haft nu i ett par veckor.
Har bara skissat lite på det, och tanken är väl att jag ska cykla från Sapporo till Fukuoka eller iaf från norr till söder, enligt webbsidan som jag använt för att mäta sträckan mellan dessa 2 städer så har jag kommit fram till att sträckan är ungefär 2000 KM lång, men misstänker att det mera lutar åt 3000, men inte kollat upp det ordentligt då jag knappt befinner mig i planeringsstadiet.
Det kan bli så att man överträffar sig själv, men samtidigt vill man inte ge upp efter 500-1000 km redan, och det är just därför jag verkligen försöker samla så mycket info det bara går innan man ens tänker tanken på att ta det till nästa nivå.

Det kommer inte att bli lätt, och då syftar jag på alla saker runt omkring förutom själva resan i sig då man inte direkt har någon erfarenhet och förväntas göra en massa enkla misstag till en början.

* Hur som helst så har jag även en del frågor angående flyget, vad kostar det att frakta en cykel? ( funderar på en Scott SUB 30 2008 års modell ).

* Hur ska man boka flygbiljetten, dubbel eller enkelresa?
problem är att jag kommer få ta tag eller lokalflyg om jag ska tillbaka till platsen jag började ifrån, kanske blir lite väl omständigt.
Vill gärna ha allt klart och färdigt innan jag åker härifrån känns det som.
men alla tips är välkommna.

* Klarar man att cykla denna sträckan på 4-6 veckor om försöker klara av 70-100 km per dag i snitt? Är detta overkill med tanke på att man är nybörjare?

* Vad kan maten kosta, jag planerar att campa en hel del, kanske endast fokusera på att campa och käka billigt, man har ju hört om att maten inte är alltför dyr i Japan iaf ute på landet.


Ja som ni ser har man rätt många frågor, hade uppskattat enormt ifall några av dom kan besvaras!

Tack på förhand
 
stort tack !!!

Hur gjorde du vad gällde bokning av flygbiljetter om jag får fråga?

*update, perfekt, detta är precis vad jag letade efter*
 
Jag bokade biljett till Sapporo och hem från Osaka 6v senare. Cykeln i en kartong båda gångerna, jag lyckades trixa in all packning som vanligt baggage, slapp betala något extra.... Allt funkade perfekt, jag är nästan sugen på att göra om det hela, nästa höst kanske.... !

/ Hans
 
Såg inte att det var din blogg, tänkte va kul om man hade kunnat kontakta denna personen, och så pratar man med honom utan att ens lägga märka till det =P,
tack för adressen ännu en gång, jag kommer säkert med en massa frågor inom kort , ska dock läsa igenom allt när jag kommit hem från jobbet =).
 
Senast ändrad:
Sådär hemma från jobbet igen, måste erkänna att jag satt och läste igenom säkert halva bloggen på arbetstid =)

Hasse jag måste bara fråga dig en sak som just slog mig, även fast jag inte läst igenom hela bloggen så såg jag att du skrev i slutet att du cyklade 2600+ KM, hur länge cyklade du per dag?
Orkar man igenom en sträcka som sapporo - fukuoka på 40 dagar, eller är jag helt ute och cyklar med tanke på min oerfarenhet?
 
Tjena actionbent, kul att se dig på detta forumet också.

Jaså, så du menar att det inte är längre än 1960Km?
Enligt sidan jag använde så var det typ 2300Km+ ca, men den kan ju ha fel, var är bästa verktyget att kartlägga distanser med, googleearth?
 
Vilket kul projekt! Japan är ett trevligt land, med hjälpsamma människor. Inte utan att jag blir avundsjuk.

Tänk bara på att de kör på vänster sida... ;)
 
Vilket kul projekt! Japan är ett trevligt land, med hjälpsamma människor. Inte utan att jag blir avundsjuk.

Tänk bara på att de kör på vänster sida... ;)

*smiles*, jadu hoppas det blir verklighet av det hela.. senast jag var påväg till Japan så ändrade jag mig i sista sekunden och avbeställde biljetten. Skulle dock dit för att plugga då.
Känns som detta blir min revansch 2 år senare isf.

Jaså gör dom? det visste jag inte :p
 
Jaså gör dom? det visste jag inte :p
Mmmm, tror att det är inaveln på öar som gör att de håller fast vid vänstertrafik (GB, Irland, Australien, Japan, Malta, Cypern... ok Hong Kong, Indien samt div andra fd brittiska kolonier är inte (bara) öar, de har inte lyckats kastat av sig det imperialistiska oket)
 
Mmmm, tror att det är inaveln på öar som gör att de håller fast vid vänstertrafik (GB, Irland, Australien, Japan, Malta, Cypern... ok Hong Kong, Indien samt div andra fd brittiska kolonier är inte (bara) öar, de har inte lyckats kastat av sig det imperialistiska oket)

I Thailand både cyklar och kör man på vänster sida och dom har aldrig varit koloni, icke heller är det en ö så tesen om inavel eller imperialistiskt ok verkar inte hålla ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
wendel90 Cykla i Afrika för välgörenhet Långcykling 4
Jackiie Cykla Nepal-Japan? Långcykling 2
enSAM Cykla, var? Långcykling 4
thureb Cykla i P1 Långcykling 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...