Långa kast med låg vikt

crazy; sa:
Raskesven; sa:
Särskilt i stora sjöar tycker jag det brukar löna sig om man kan få till kastlängden. Finns både öring och röding i sjön, brukar öringen konkurrera bort rödingen från strandregionen. Vill man då ha röding kan det krävas att man får lite längd på kastet. Just rödingen lever väl också ofta mer pelagiskt än öringen?

Raskesven


Jag har läst provfiske rapporter i fjällsjöar och rödingen går ofta vid botten. Vid nätfiske med pelagiska nät är de ofta helt tomma. Pelagisk är väl när de ligger mellan ytan och botten?

Tydligen så är de mindre firrar mer pelagiskt levande

"större fjällröding kan bli 75 cm lång, men är ofta dvärgvuxen, och lever av kräftdjur eller fisk; mindre fjällröding blir sällan större än 30 cm och lever vanligen pelagiskt av plankton." NE
Ok. Vill man fiska längs botten vill det till att få lite längd på kastet. Finns väl någon optimal längd där linbukten till slut förhindrar ett lätt drag att gå djupt, men minst 30 meter ut vill jag gärna komma om jag ska fiska längs botten i en djupare sjö. De flesta firrar jag fått har huggit ganska nära land, men det är efter att ha följt efter betet från en bit ut. Så, jag vurmar också för lite kapacitet när det gäller kastlängd.

Raskesven
 
kunghenrik; sa:
Man kastar i allmänhet längre med flätlina än med nylon, dels för att man kan välja en mycket tunnare lina, samt att linan är stum. Med rätt handhavande slår flätlinan nylonet på fingrarna i alla lägen.
Det är min personliga upplevelse.

Känns bra att höra. Jag älskar flätlina. Främst för att kontakten är brutal och att man slipper oroa sig för att linan skall gå av.
 
crazy; sa:
Köp ett UL spö. Jag kan nog kasta än 40 meter. Det var nog ingen slump att de fiskar jag har i mitt fotoalbum är tagna på UL och inte på flugspöt där jag bara kommer 15 meter.

15meter med flugspö.. Fanken Crazy, nu får du sluta kasta med vänsterhanden.. ;)
 
en sak till, det gäller att se sval och världsvan ut, det gör man inte med ett UL-haspel då ser man ut som en tossi bonne på fel ställe.. nä, ett schönt H.L. Leonard splitcane, kanske ett ultrlätt catskill eller så..
 
öringen; sa:
-PaTRiC-; sa:
en sak till, det gäller att se sval och världsvan ut
Du menar så här? Sval var jag iaf där jag låg och frös, höll fast den varma hunden så hon inte skulle gå iväg... Den vita hunden försvann tyvärr efter vi ätit vår keldasoppa med harr...

Finnmarksvidda%20054.jpg

HAHA!!! nu vet jag svaret på reklamen.. vad gör du när kelda gör jobbet?

-ligger i fosterställing...
 
crazy; sa:
kunghenrik; sa:
Man kastar i allmänhet längre med flätlina än med nylon, dels för att man kan välja en mycket tunnare lina, samt att linan är stum. Med rätt handhavande slår flätlinan nylonet på fingrarna i alla lägen.
Det är min personliga upplevelse.

Känns bra att höra. Jag älskar flätlina. Främst för att kontakten är brutal och att man slipper oroa sig för att linan skall gå av.

Exakt. Kontakten med betet är total jämfört med gummisnodslina. Grym känsla helt enkelt. Dessutom reder man ganska lätt upp bottennapp. Jag har flätlina på alla mina spön. Sen så ser ju en grön flätlina bra mycket mer hightech ut än en nylonlina. Och detta ska banne mig inte underskattas! ;)
 
Jag har inga problem att hiva iväg ett 8grams drag 80m,men som sagt,det är inget självändamål.Det bästa UL-spö jag använt är Berkeley Troutbaiter 9',det tillverkas inte längre,fråga vilken modell som har ersatt det,störtskönt.Att kasta långt handlar mest om teknik,men en tunn lina (Läs Fireline) och bra spöringar hjälper.En genväg är att tynga draget,ett par hagelskott på en bit stålwire är väl det enklaste.


peter
 
När frågan ändå är uppe och aktuell: vad ska jag köpa för UL-grejer, spö + rulle till sambon? Specifikationer vi är ute efter:

- Teleskop, 30-40 cm packat
- Max 500 kr
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...