Paddling övre lainioälv

Ska flyga upp till x:et i lainioälv v.35 och ta gummibåt ner till jårkastakka. Är det någon som färdats denna sträcka som kan ge lite tips å råd? Vattenmängd, stora forsar, fall, fiske, flugor som fungerat bra, mm? Är tacksam för lite info.
 
Senast ändrad:
Vet inte vilket "x" du menar men jag har paddlat hela Tavvaätno och Lainioälven. Om det är från bifurkationen Rostu/Tavva som bildar Lainioälven så är det snabbt strömmande vatten med inslag av klass I forsar ca 17-18 km, ungefär till innan renvaktarstugan norr Routnuduolbat där en 2km lång klass II fors tar vid. Sen är det 8 km klass I fors igen fram till Ylinen Liedakkakoski. Där kan det vara läge att reka lite. Först en klass III 300m följt av ett lugnare parti och sen en klass IV 1,5 km ner till deltat innan Liedakka. Håll till vänster genom deltat.

Vid Liedakka är det ett långt sel som avslutas med en klass IV, 600m och en klass V fors i 600m. Enligt paddelbeskrivningen ska man hålla till vänster om ön i V-forsen men vi "hamnade" till höger vilket gick bra det med. Kanske läge att reka innan.

Efter de två forsarna är det lugna gatan ner till Jårkastakka där det blir forsigare igen, klass III.

Kruxet på denna sträcka är alltså forsarna innan och efter Liedakka. Var lite uppmärksam där. Hur svåra de är beror ju även en hel del på vattenståndet vilket jag inte har några aktuella uppgifter om. Det finns dock inga fall längs denna sträcka och vi paddlade igenom alla forsar utan större problem med en stor norrbåt.

Flugval är som alltid beroende på lokala förhållanden. Det som funkar i övriga fjällvärlden funkar i Lainioälven också så det är inga egentliga konstigheter. Det är fint längs hela sträckan men det är ruskigt fint ungefär de första två milen.

/David
 
Även jag är på väg till Rostu/Lainio för fiske om några dagar.

Har nån tips på sträckor, platser? Ska man lägga tiden uppströms eller nedströms greningen? Tacksam för alla tips!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...