Kan man åka snowboard med storskor?

  • Trådstartare bjorn@geologist.com ()
  • Start datum

bjorn@geologist.com ()

Gäst
Kan man åka snowboard med storskor eller alpinistkängor? (Jag har nyss blivit snowboardintresserad, bara åkt telemark innan och ska skaffa grejor till hösten.) Anledningen att jag undrar är att snowboardskorna är så kassa att gå i, man halkar bara omkring. Eller finns det alternativ.


Tacksam för svar.
 
re:

Visst kan du det, eller tom Lundhagskängor (Som jag gjorde när jag började åka -89) , men varför?


Snowboardskon är nästan det viktigaste i hela utrustningen, väldigt viktiga för åkkänslan och komforten. Köp så bra som du har råd med, som ger ordentligt hälgrepp och stöd, det är inte kul att åka hela dagen och ha ont i fötterna. Burton eller Airwalk är mkt bra. För övrigt är de bra mycket bättre att gå med på barmark än slalom eller telemarksskor.


Jarl.
 

elsa

Gäst
problemet

är att så fort det blir brant och hårt så funkar inte de vanliga bootsen så bra (underdrift).


kul att ngn till sist kunde svara
 

gh@kj (Do it right from the beginning damn!!)

Gäst
Du kan åka i gummistövlar också....

Dom är kassa att gå i.....för i helv...du ska åka
på berget inte klättra omkring.
Vad är viktigast-åkkänslan eller att kunna gå obehindrat bort till toaletten.
Så klart kängor och gummistövlar är bra att gå omkring i,klättra och köra bil med.Men varför förlöjliga dig själv med att
åka snowboard med dem. Du kommer att åka sämre och dessutom se dum ut,åker du i regnkläder också, med hockeyhandskar?
Sorry blev lite upprörd bara, bry dig inte om det där sista.
De sämsta billigaste snowboardbootsen med gammaldags design är mycket lätta och mjuka, tex Askew.
De är dåliga att åka med men bra att gå i och mycket bättre än kängor.


Själv köper jag snowboard boots för 2500-5000kr varje år, har 5 par just nu.Dom är de absolut viktigaste delen i hela snowboard utrustningen.
 
inte så enkelt

jag hade ju iofs inte tänkt gå på toaletten m dojorna. snarare klösa lite is ovanför mère de glace och då är inte snowboardboots så bra...

elsa
 
Hur får du fast stegjärn på gummistövlar?

Jag fick ett betydligt mer positivt svar på forum för alpin klättring. Kanske beror på vad man prioriterar, klättra upp eller åka ner......
 
snowboardskor

Jag rekomenderar snowboardskor. Du får ut mer av åkningen och de är ganska sköna att gå i. Ska du gå där det är isigt så fins det stegjärn för snoboardskor och de flesta lite bättre snöskor har knivar under foten. Jag har ett par TSL snöskor. Bra gå brant med. Hälhöjare och bra knivar. Ett par teleskopstavar på det så är det bara att gå.
 
stegjärn

vilken typ av stegjärn menar du? vilken typ/vilka skomodeller passar de till?
Är det K2-clickersystem du tänker på? har hört att det inte är så lyckat.
Snöskor m rejäla knivar är väl ok om det inte är alltför brant och hårt tycker jag
 
Jodå, det går.

Som flera har sagt så går det att åka i ganska många olika sorters skor. Jag rekommenderar dock att du använder skorna till vad de är till för, klättrar i klätterskor och åker bräda i snowboardskor. Om du väl ska klättra med brädan så kommer du behöva en ryggsäck och då kan du ta med dig de skor som behövs. Jag antar att du inte vill klättra i snowboardskor, och på samma sätt vill du nog inte (egentligen) åka bräda i andra skor än snowboardskor.

/.
 
Snowboard + AT pjexor

I alperna är det många som med Randoneé skor och platt bindningar ,
Jag funderar själv på att skaffa mig ett par Scarpa Denali eller Dynafit TLT Termoflex, för att kunna klättra, med och utan stegjärn,
Skulle oxå passa utmärkt till sammans med en Split desicion utrustning
( http://www.voile-usa.com/new2000/new2000.html )
är det någon här som åker på en sådan?
 
klättring

om du ska klättra ngt seriöst skulle jag satsa på ett par justa läderpjuck istället. Plastskor görs i ett fåtal skalstorlekar och det enda som varierar är storleken på innerpjäxan. Trist att försöka klättra i ett par stl 39 när man har 37 normalt. Nya generationens läderskor (typ La Sportiva Nepal Top) har mkt bättre känsla och är lika bra när det brantar på.
Smaken är som baken när det gäller det här dock så du får inte ta mig för bokstavligt utan att skaffa dig en egen uppfattning
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ryden Var köper man nya remmar? Snowboard 2
wastedandlazy vart kan man köpa snowdeck? Snowboard 1
ponte_95 Måste man gå snowboard gymnasium Snowboard 11
gambit13 Skydd när man åker snowboard Snowboard 4
stea åka lift för första gången. Snowboard 13
ponnypiloten Åka skidor/bräda i Iran? Snowboard 4
telishåkan gamla artiklar i Åka Skidor Snowboard 0
sespalan Topptur i Lofoten. Snowboard.. eller? Snowboard 1
fotomangan Nerför Sylarna med Snowboard Snowboard 24
jela längd på snowboard? Snowboard 4
Adventure-Cilla Snowboard med UCPA Snowboard 4
Inde7 Snowboard near stockholm Snowboard 2
tango tips på nybörjarbok snowboard? Snowboard 2
magnus1977 snowboard? Snowboard 0
karl-petter Skön snowboard film? Snowboard 17
ViktorForsberg Snowboard vid kebnekaise Snowboard 3
avslutad120814 skidor + snowboard? Snowboard 2
fiskbulle666 snowboard-ort i frankrike Snowboard 0
R1-Gustav Köpa Snowboard på nätet? Snowboard 3
lromberg Slalomskor på snowboard?? Snowboard 13
Jätte Micke Student SM i Snowboard Snowboard 0
mirrre snowboard i österrike Snowboard 1
afem Snowboard offpist i Götet? Snowboard 3
dabac snowboard - tips till nybörjare & er som hyr brädor Snowboard 2
lagrave Bära snowboard Snowboard 9
Blåbär Repade Snowboard? Snowboard 3
zeromaker Snowboard i Jämtland Snowboard 3
Coqrouge GAMMAL snowboard sökes (Sims eller Winterstick) Snowboard 0
T.i.m Snowboard offpist Snowboard 11
Palle07 Snowboard på tur? Snowboard 12
fbk Snowboard Snowboard 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...