Snöskor. Plast eller aluram?

Jag ska inhandla ett par snöskor (för att vandra upp på toppar med brädan på ryggen) inom kort, men har gått vilse lite bland alla modeller. Tänkte köpa ett par Faber mtn pro, "vanliga" med aluram. Ser ut som Atlas och Lundhags. Men så såg jag TSL- och Salomon-skor i plast, som även uppskattats av vissa. Har dock inte fått grepp om skillnaden. Hittar inte heller så stora plastskor som jag skulle behöva (med brädan på ryggen väger ekipaget över hundrasträcket). Fördelar/nackdelar med aluram vs plast?
 
Jag har sedan -98 ett par plastskor med alu-stomme. Det viktigaste råd jag kan ge dig efter några års sporadiskt användande är att noggrant testa bindningen och se till att dina sboardskor sitter som berget i snöskon. Det är ruggigt irriterande att ha ett par snöskor som liksom vrider och vänder på sig åt helt fel riktning än dit du är på väg.
Rejäla spikar och järn på undersidan är ju ett måste, s'att du inte glider ner på vägen upp...
Resten är - enligt mig - av sekundär betydelse, förutsatt att du hittar en modell som pallar vikten.

//Johan
 
Jag tror jag chansar...

Tack för svaret! Jag chansar och inhandlar ett par. Funkar de inte bindningen blir det till att modifiera själv.
 
Såg idag att Lundhags tecknat ett miljonkontrakt med försvaret på just snöskor, så det är nog inget skräp dom säljer.
Anledningen till snöskor var att det är lättare att packa snöskor, än skidor, i öststatskonservburkarna dom åker omkring i nuförtiden.

/BAX
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.