Bush crafting

Om man inte har en Dutch Oven kan man kanske använda en vanlig gjutjärnsgryta? Eller är det inte BC då?

Nu väntar jag bara på att isterbuken ska skriva mig på näsan att det på svenska inte längre heter gjutjärnsgryta utan just Dutch Oven, men sådant är smällar man får ta...
 
Hej Jonas! Jag mailade en adress som jag hittade på en hemsida. Fick inget svar. Tänkte att jag inte hade där att göra eftersom jag tekniskt sett är finländare men i Finland gör man det här på finska. Som inte är ett av mina bästa språk.
hej
har tittat i våra loggar men tyvärr så hittar jag inger mail. vi gör ingen skillnad på vilket land folk kommer i från vi har en åläning som ska gå våran grundkurs nu till sommaren, hur det nu blir med kurser i år.

sös huvudfokus är övelevnad (hur klara man sig när det går åt skogen eller hur man undviker att det skiter sig) men många saker går in i det som folk kallar buchcraft, tyvärr så har namnet fått lite dålig klang i många sammanhang då många buchcraftgrupper fokuserar på prylar, bullenspilsnerkorv och koka kaffe
 
hej
har tittat i våra loggar men tyvärr så hittar jag inger mail. vi gör ingen skillnad på vilket land folk kommer i från vi har en åläning som ska gå våran grundkurs nu till sommaren, hur det nu blir med kurser i år.

Jag kollade mina skickade mail, 7/12 2018 har jag skickat det. Jag skickar en kopia som pm till dig så slipper vi dividera det här.
 
Varför skulle jag göra det? Vet inte ens vad det är. Gjutjärn är inget jag skulle ta med på en tur då jag oftast kör UL. Jag är ingen buschcraftsmänniska ens.

Du är förstås välkommen här ändå men om du inte förstår varför vi gör som vi gör och inte heller har intresse av att utforska våra metoder kanske vi kan komma överens om att det är onödigt att kommentera bara för sakens skull? UL hör nog inte hemma här, det är hela poängen med tråden.
 
Så, Skogsstjärnan, kan vi diskutera fältugn nu? :)

Här säljs de i varje större matbutik så jag tror nog att det finns folk som använder dem och är nöjda med dem. Friluftslivet här är ju ofta ute på holmarna och många har också en stuga. Annars tar man ändå båten ut så det är ingen stor sak att transportera en tung gryta. Det var väl gjutjärn i första hand du var intresserad av? Vad vill du använda den till? Vill du baka också eller är det mest matlagning som intresserar? Du kan väl berätta lite så kan vi spåna tillsammans? Kanske någon annan har testat lite mera och kan bidra med goda råd.
 
"foraging"

Samlare som i arkeologernas "jägar och samlarfolk".

Jo, det låter ju vettigt. Det är bara det att nuförtiden samlar folk på allt möjligt annat än mat, t.ex. ölburkar, fingerborgar, gamla mopeder och allsköns bråte, så risk för missförstånd föreligger. Annars vore det förstås mest logiskt. Det känns bättre att kalla sig svamp- eller bärplockare än matsamlare. Jag plockar dessutom örter, blad, nötter, frön m.m. men jag "samlar" ju inte på sånt i den bemärkelsen vi oftast använder ordet idag.
 
Du är förstås välkommen här ändå men om du inte förstår varför vi gör som vi gör och inte heller har intresse av att utforska våra metoder kanske vi kan komma överens om att det är onödigt att kommentera bara för sakens skull? UL hör nog inte hemma här, det är hela poängen med tråden.

Mitt svar var till Storfiskarn som antydde att jag skulle ha nåt emot det svenska språket. Hade jag svarat dig så hade jag citerat dig också, men det var uppenbarligen svårt att begripa.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.