Leave No Trace - är vi alla hycklare?

För mig är nyckeln till naturens bevarande att vi också får vistas i den.

Problemet är ju att om man inte begränsar vistelsen så är det snart ingen "natur" vi vistas i.

I Sverige har vi ju allemansrätten som gör att folk vistas väldigt utspritt, men tittar man på USA och deras nationalparker så ser man vilket enormt slitage det blir. Det är väl därifrån LNT-rörelsen kommer?
 
Problemet är ju att om man inte begränsar vistelsen så är det snart ingen "natur" vi vistas i.

I Sverige har vi ju allemansrätten som gör att folk vistas väldigt utspritt, men tittar man på USA och deras nationalparker så ser man vilket enormt slitage det blir. Det är väl därifrån LNT-rörelsen kommer?

Fast då är väl snarare problemet att de inte har någon allemansrätt så alla tvingas trängas på samma yta. Finns ju vissa turistmål även i Sverige där effekten börjar bli densamma. Men fortfarande så fyller det ju ingen funktion att bevara ett berg om ingen får vara där.
 
Jag är ingen anhängare av LNT - eftersom det är i mitt tycke av sila mygg, men svälja kameler.
T.ex. anser en del LNT-förespråkare att man inte skall elda i naturen. Kommande vandrare ser spår efter elden och det förstör deras naturupplevelse. Men att använda ett bensinkök går bra. Bensin som tillverkas av råolja med all den miljöförstöring det innebär. För att inte tala om att mycket av världens oljetillgångar utvinns i mer eller mindre auktoritära stater som man hjälper ekonomiskt genom att köpa deras olja.
Jag läste i en bok av Townsend att om man följer en vandringsled skall man inte gå vid sidan av stigen - även om den är lerig - eftersom stigen då breddas och man lämnar mer spår efter sig. Men att bygga motorvägar är tydligen OK?

Jag håller med om det du skriver om eldning, men inte absolut om att det är OK att gå bredvid stigarna. Det är ett större problem i Sverige där det inte finns medel att anlägga ordentliga stigar ens på de hårdast använda lederna som man gör i t. ex. USA. De blir breda som en väg för att för att det är lättare på kalfjället att gå bredvid leden än på den leriga och steniga leden. det blir sår i landskapet som syns på många kilometers håll. Exempelvis partier på Kungsleden , stigen upp på Storvättershågna mm. Om man valt att gå på led ska man hålla sig på leden även om det är lite bekvämare att gå bredvid, så det inte börjar se ut som om en armé ur sagan om ringen gått fram där. Det är miljöförstöring det med och det förstör upplevelsen för andra.
 
Men fortfarande så fyller det ju ingen funktion att bevara ett berg om ingen får vara där.

Intressant sätt att förhålla sig till naturen. Jag tycker att naturen inte inte enbart ska få finnas när och för att fulla en funktion för oss människor. Det är OK att den kan få finnas ändå för mig.
 
Tror diskussionen skulle vinna på att inte blanda ihop strävan att "inte lämna spår" medan vi faktiskt är ute i naturen, med strävan att "inte lämna spår" i den globala ekologin genom vår livsföring och konsumtionsmönster ((eller mer korrekt: lämna minsta möjliga i bägge fallen).

Det förra är enkelt och självklart (åtminstone för mig). Det senare svåröverblickat för en enskild individ, och där debatten ofta präglas just av "sila mygg och svälja kameler", eftersom det oftast inte är de individuella beteendena, som är de stora klimat- och miljöbovarna.
 
Problem? Man sköljer ur den och lägger den i soppåsen i ryggsäckslocket.

Mats

Latmasken pallar inte med det utan slänger förpackningen under en stenbumling. Inte heller mycket att skölja ur med till hands, kanske. Särskilt inte på högfjället.

Precis som hos kineserna. Förpackningen är tänkt att underlätta - man slipper ha med sig köksattiraljer - men den skapade ett skräpproblem.

Min lösning: bojkotta Real turmat och liknande, som bygger sin verksamhet på engångsförpackningar.
Använd torkad mat i påsar som går att återanvända.
 
Stigar som bildas genom djurs och människors vandringar har jag svårt att se som ett miljöproblem - särskilt jämfört med de spår som lämnas i form av avfall (typ engångsförpackningar).

Det finns oerhört mycket plast i haven. Varför?
Enbart p.g.a. 1) det finns plastförpackningar och fiskenät av plast, och 2) det kryllar av människor som inte tänker längre än vad näsan räcker utan slänger skräp vitt och brett.

På vilken trottoar som helst i Sverige ser man mängder av utspottade tuggummi och fimpar.

Varför?
 
Intressant sätt att förhålla sig till naturen. Jag tycker att naturen inte inte enbart ska få finnas när och för att fulla en funktion för oss människor. Det är OK att den kan få finnas ändå för mig.

Ja för mig med fast med förbehållet till rätten att besöka området som friluftsmänniska.
 
Stigar som bildas genom djurs och människors vandringar har jag svårt att se som ett miljöproblem - särskilt jämfört med de spår som lämnas i form av avfall (typ engångsförpackningar).

Det finns oerhört mycket plast i haven. Varför?
Enbart p.g.a. 1) det finns plastförpackningar och fiskenät av plast, och 2) det kryllar av människor som inte tänker längre än vad näsan räcker utan slänger skräp vitt och brett.

På vilken trottoar som helst i Sverige ser man mängder av utspottade tuggummi och fimpar.

Varför?

Har sett en gammal journalfilm där men presenterade det som en lösning att sänka skräpet i sjön när man var ute med båten. Gammal film såklart men skräpets väg har lång historia.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...