• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Aktier

Otroligt bra läge att gå in i Starbreeze aktien nu enligt mig. Men alla måste skaffa en egen åsikt och handla efter det.

Andra tips mottages gärna :)
 
Energi

Kolla in Ripasso energi, använder sterlingmotor teknik för att ta reda på energin i restgaser som idag bara eldas för kråkorna.
använder även motorerna för solenergi, kan även kombineras med olika typer av förbränning.
 
Aktiefond till barn?

Ser att det finns en del aktieintresserade här på Utsidan. Kanske ni kan ge mig tips på bra aktiefonder för mitt barnsparande? När jag läst runt lite på nätet så tipsar "sparexperter" om indexfonder som sägs vara bättre än vanliga fonder. Enligt den här sidan http://placerapengar.nu/basta-indexfonder/ ska man köra Avanza Zero eller Avanza Global som har de lägsta avgifterna. Vilka fonder sparar ni i för era barn? Några tips? Fenix Outdoor har ju gått sidledes några år nu :(
 
Ser att det finns en del aktieintresserade här på Utsidan. Kanske ni kan ge mig tips på bra aktiefonder för mitt barnsparande? När jag läst runt lite på nätet så tipsar "sparexperter" om indexfonder som sägs vara bättre än vanliga fonder. Enligt den här sidan http://placerapengar.nu/basta-indexfonder/ ska man köra Avanza Zero eller Avanza Global som har de lägsta avgifterna. Vilka fonder sparar ni i för era barn? Några tips? Fenix Outdoor har ju gått sidledes några år nu :(

Vad som menas med "bättre" kan tolkas på olika sätt.
- Då du sparar över relativt lång tid och ränta-på-ränta effekten har stor påverkan kan det vara bra med en låg avgift. Då är indexfonder med låg avgift att föredra.

- Vill man uppnå så bra utveckling av fonden som möjligt är aktivt förvaltade fonder att föredra då den faktiskt kan överträffa sitt jämförelseindex. Dock så kan den lika gärna underprestera* jämfört med sitt jämförelseindex. Vill man investera mot mer nischade länder, branscher etc. brukar aktivt förvaltade fonder vara enda alternativet.
*Att den aktivt förvaltade fonden underpresterar snarare än överpresterar mot sitt jämförelseindex kan kan man se som mer troligt pga de högre avgifterna som hela tiden knaprar på kapitalet.

- För pengarna som ska placeras med inriktning mot Sverige så kan ju även direkt aktieägande i några investmentbolag och där återbäringen återinvesteras i fler aktier vara ett alternativ. Bra riskspridning då ett investmentbolag i sin tur äger flera (oftast) stabila bolag med olika inriktning och att kostnaden för att förvalta innehavet ofta är låg.

Vill man ha aktiefonder och till relativt låg risk kan ett alternativ vara att investera i en indexfond som har global inriktning och en indexfond som har inriktning mot svenska bolag och/eller kanske till och med mot svenska investmentbolag.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...