• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Råkat ut för olycka! Hjälp mig med ett beslut!

Hejsan!

Jag var på utflykt med min sambo och min 3-åriga son. Jag gick upp på en sten för att ta ett foto, plötsligt halkade jag och nånting vreds till i foten.
Efter röntgen på akuten visade sig foten vara bruten! Jag hoppar på kryckor med en gipsad fot alltså. Min fot ska vara gipsad i 5 veckor.

Problemet: Har en vandring inbokad (Himalaya) om 5,5 veckor!
Ska jag avstå? Eller klarar jag det trots gipsad fot 5 dagar tidigare?

Tack på förhand!

Mvh Hanna
 
Hejsan!

Jag var på utflykt med min sambo och min 3-åriga son. Jag gick upp på en sten för att ta ett foto, plötsligt halkade jag och nånting vreds till i foten.
Efter röntgen på akuten visade sig foten vara bruten! Jag hoppar på kryckor med en gipsad fot alltså. Min fot ska vara gipsad i 5 veckor.

Problemet: Har en vandring inbokad (Himalaya) om 5,5 veckor!
Ska jag avstå? Eller klarar jag det trots gipsad fot 5 dagar tidigare?

Tack på förhand!

Mvh Hanna

Jag hade satt min tilltro till den läkare som behandlat foten istället för en massa amatörtyckare som oss här på forumet. Vi har inte sett foten och känner inte till något om din grundform. Läkare är utbildade och har betalt för att veta och bedöma just saker som denna. Resonera med ett proffs. Visst finns det duktiga läkare här (t ex thureb) men jag skulle ändå rekommendera undersökning i fysiska verkligheten framför en nätdiagnos/nätbedömning.

Här kommer du nog få två olika tips: Klart du ska åka alternativt - vänta för bergen finns ju kvar.

/Patrik
 
Eftersom ingen annan, kanske inte ens du själv, vet vad det är för vandring du skall göra i Himalaya så kan ju ingen rekommendera det! Vi vet ju inte heller din grundnivå innan du bröt foten! Skulle du ha klarat av K2 och Everest innan du bröt foten?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...