• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Det blev Brexit, men...

Frågan är:

Varför röstar folk på SD? Där skall fokus ligga. Bara där. Peka finger har man försökt nu i tio år. Har inte fungerat öht. Tvärtom uppenbarligen.

För att man, precis som britterna, helt felaktigt tror att allt är invandringens fel.

Den här är gammalt men lika giltig fortfarande.
http://www.op.se/kultur/po-tidholm-det-ar-inte-invandringens-fel

Som han skriver på slutet: Det gäller att komma ihåg i vilken ordning sakerna hände.
 
@Anglarn

Jag håller inte med om ditt resonemang kring vad som triggar sd.

Att oroa sig för förändringar, främlingar och lyssna på populister, som Brexit, är en sak.

Att ta till något så ovetenskapligt som en fullt utvecklad rasideologi för att värdera och förtrycka andra människors är något helt annat. Att ens försöka urskulda sds rasideologi genom att skylla andra, som media, blir i förlängningen absurt, kom ihåg att sds förtryck inte bara gäller kultur, hudfärg och religion utan även kön, sexuell läggning och allt annat som inte passar in i deras vrickade människosyn. Vems fel är det att sd hatar homosexuella? Aftonbladet? Expressen? Resonemanget håller helt enkelt inte.

Populister som Brexit och partier som sd kanske låter lika men skrapar man på ytan så blir man varse att det rör sig om helt olika varelser. Vi måste hålla isär verkliga och påhittade problemsamband, annars kommer vi aldrig komma fram till någon lösning. Jag tror att många som röstat på sd inte reflekterat kring vidden av vad sd står för, men det är inget som på något sätt ursäktar partiet.
 
Jag håller inte med om ditt resonemang kring vad som triggar sd.

Att oroa sig för förändringar, främlingar och lyssna på populister, som Brexit, är en sak.

Att ta till något så ovetenskapligt som en fullt utvecklad rasideologi för att värdera och förtrycka andra människors är något helt annat. Att ens försöka urskulda sds rasideologi genom att skylla andra, som media, blir i förlängningen absurt, kom ihåg att sds förtryck inte bara gäller kultur, hudfärg och religion utan även kön, sexuell läggning och allt annat som inte passar in i deras vrickade människosyn. Vems fel är det att sd hatar homosexuella? Aftonbladet? Expressen? Resonemanget håller helt enkelt inte.

Populister som Brexit och partier som sd kanske låter lika men skrapar man på ytan så blir man varse att det rör sig om helt olika varelser. Vi måste hålla isär verkliga och påhittade problemsamband, annars kommer vi aldrig komma fram till någon lösning. Jag tror att många som röstat på sd inte reflekterat kring vidden av vad sd står för, men det är inget som på något sätt ursäktar partiet.

Det här är inte vad vi diskuterar. Men, vad jag vet så sitter det judar och homosexuella högt upp i SD. Så det där kladdandet känns lite fånigt. Därmed inte sagt att jag gillar SD. Men någon ordning ska det vara.


Övrigt. Jo. Lindberg skrev att omröstningen var en röstning om invandring och det var fascister som röstade brexit.
Vad gäller svensk media. Jag tittade på BBC när röstningen ägde rum. Det var fascinerande på så många sätt. Rakare diskussioner, ingen rädsla för frågor. Inget krypande för experter eller politiker. Svårt att peka på vad det var, men det kändes totalt annorlunda jämfört med SVT. Milt sagt.
 
Stor humor. Diskussionen börjar med Brexit och slutar med SD. Hela den politiskt korrekta undervegetationen, som inte hunnit med i svängarna när PK-toppen lagt om strategin och stramat åt, har fortfarande SD på hjärnan. Allt som är ont kan man koppla dit. Alla som röstar illa, dessa outbildade lantisarna, alla är dem SD. Kan man inte övertyga dem med argument, dra SD-kortet, prata om internets träskmarker, avpixlat osv.

Tycker Andy och Ayrin förjtjänst fullt dragit av er alla byxorna på ett snyggt sätt. Fullfjädrade utlägg om hur "dunkla krafter" från internets träskmarker ligger bakom dessa inlägg. För att sedan kalla folk för skräp och föra fram åsikter om att ändra valsystemet så att endast utbildade ska ha rösträtt, så att resultatet blir det ni önskar. Minsann kreativt, men vi har sett sådant förut och då handlar det oftast om Putins Ryssland, Mugabes Zimbabwe eller någon gammal kommunist diktatur. Tack för att ni visar var ni hör hemma.

Hurvida SD har lösningar om fungerar eller ej är det ingen som vet. Vi kan bara spekulera kring det, då de inte fått pröva sina lösningar i praktiken.
Vad vi vet är att sju andra partiet i riksdagen under de senaste 30 åren fått inflytande för sin politik i varierande utsträckning. Resultatet är känt. Ökad segregation, ökat bidragsberoende, stegrande bostadsbrist, ökad arbetslöshet bland utrikes födda, ökad statsskuld, ökad skuldsättning i kommuner och landsting, järnvägsnät som krackelerar, utsålt totalförsvar, usel katastrofberedskap osv. osv. Vem tror på riktigt att dem som skapat detta ska lösa det med samma gamla metoder de redan prövat om och om igen?

Ursäkta OT. Ämnet ska ju egentligen vara Brexit, men efter som alla andra spårat ut gör jag gärna det också. Men Brexit är intressant, då den triggar ovanstående diskussioner. Det är solklart att EU-frågan, precis som invandringsfrågorna polariserar debatten mellan nationalister/sverigevänner/invandringskritiker eller vad ni nu kallar er, mot gloablister/världsmedborgare/urban Fi/Mp-medelklass eller vad ni nu vill kalla er. Den förmenta eliten som vet bäst mot de outbildade sin inte vet sig eget bästa. Precis så kände säkert britterna när de gick till valurnorna, oavsett vilken plats i samhället de egentligen hade. Känslan att slå mot makten är och kommer alltid vara en drivkraft för de som inte känner sig inkluderade i ett samhälle, alldeles oavsett om dem är det eller inte. Lita på att Brexit kommer följas av försök till Frexit, Swexit, Nexit etc etc.

Elitprojektet EU har visat att det inte var irreversibelt som man velat påskina. Britterna genomskådade lögnen om börskrasch, isolering och allmän apokalyps. Det värsta som kan hända för EU-byråkraterna och pamparna nere i Bryssel och deras fanclub här hemma, är att det går bra för Storbritannien utan EU. Vi andra som förfäktar nationalstaten och det demokratiska i att välja sina egna parlament och kunna ställa dem till ansvar ser med tillförsikt mot nationalstaternas Europa som på ett eller annat sätt är på väg tillbaka. Antingen genom fler exit som får hela projektet att falla samman eller så drar EU-topparna öronen åt sig och reformerar sin monstruösa teknostruktur och lägger ner planerna på en europeisk superstat. Tror dock inte på det senare. Minst sagt spännande framöver.
 
(...) Hela den politiskt korrekta undervegetationen, som inte hunnit med i svängarna när PK-toppen lagt om strategin och stramat åt, har fortfarande SD på hjärnan. Allt som är ont kan man koppla dit. Alla som röstar illa, dessa outbildade lantisarna, alla är dem SD. Kan man inte övertyga dem med argument, dra SD-kortet, prata om internets träskmarker, avpixlat osv.
Du behöver inte förenkla, överdriva och dra alla meningsmotståndare i tråden över en kam. Jag räknar mig mer än villigt till "den politiskt korrekta undervegetationen" vad gäller min inställning till etnicitet, mångkultur, invandring etc, men var har du sett något om "outbildade lantisar som alla är SD" i mina inlägg? Eller för den delen i de flesta andras med liknande åsikter? Tvärtom har jag skrivit (och flera andra i samma anda):
(...) just nu tror jag den mest dramatiska insikten för britterna är det djupt splittrade klassamhälle, som omröstningen synliggjort. De som röstat för utträde är (,,,) de som får leva med konsekvenserna av de ökande samhällsklyftorna och gärna uppfattar EU som ett projekt för de globala eliterna.
(...)
Jag reagerar precis som du inför alla dessa underkännanden och omyndigförklaranden av brexit-röstarna. Att Remain-sidan varit blind för problemen i deras vardagsverklighet och i stället skällt dem för okunniga bakåtsträvare har säkert ökat deras frustration och bidragit till utgången.
(...)
Här finns en IMHO mycket belysande artikel, skriven dagen efter omröstningen, som ansträngt sig för att undvika lättköpta förenklingar.(...)
Säg det till en långtidsarbetslös 55-årig gruvjobbare eller textilarbeterska med grundskoleutbildning, i en avfolkningsbygd där deras enda arbetsplats slagit igen. Visst kan de dra iväg till någon av "framtidens dynamiska europeiska utvecklingsplatser" och starta en ny framgångsrik karriär.
(...)
Det är precis den sortens socialt blinda beskrivningar, som privatiserar samhällsproblem enligt modellen "du har inte hängt med i utvecklingen och har bara dig själv att skylla, om du är fattig och dum", som fått stora, alltmer exkluderade befolkningsgrupper i t ex Polen och Ungern, och nu (främst) England, att i brist på annat köpa de högerpopulistiska "förklaringarna".
Det traditionella politiska etablissemanget, inklusive vänstern, har inte klarat av att få dessa grupper att överhuvudtaget känna sig sedda i den offentliga debatten, än mindre att leverera någon alternativ problemformulering.(...) EU /har/ för många framstått som ett marknadsprojekt, som misslyckats med att ta fram ett socialt protokoll. (...)
Fullfjädrade utlägg om hur "dunkla krafter" från internets träskmarker ligger bakom dessa inlägg. För att sedan kalla folk för skräp (...)
Jag har sett ett inlägg av den sorten. Det har med rätta blivit bemött av dig och Anglarn, så jag tyckte inte det behövdes en tredje gång, men jag håller naturligtvis med om att vi inte bör ha den nivån på debatten - oavsett åsikt i övrigt.
(...) och föra fram åsikter om att ändra valsystemet så att endast utbildade ska ha rösträtt, så att resultatet blir det ni önskar. (...)
OK, ironi och sarkasm är svårt på nätet ;). Men jag har för säkerhets skull reagerat även på detta, se inlägg 59.
Hurvida SD har lösningar om fungerar eller ej är det ingen som vet. Vi kan bara spekulera kring det, då de inte fått pröva sina lösningar i praktiken.
Vad vi vet är att sju andra partiet i riksdagen under de senaste 30 åren fått inflytande för sin politik i varierande utsträckning. Resultatet är känt. Ökad segregation, ökat bidragsberoende, stegrande bostadsbrist, ökad arbetslöshet bland utrikes födda, ökad statsskuld, ökad skuldsättning i kommuner och landsting, järnvägsnät som krackelerar, utsålt totalförsvar, usel katastrofberedskap osv. osv. Vem tror på riktigt att dem som skapat detta ska lösa det med samma gamla metoder de redan prövat om och om igen?
Jag tycker joask202 säger det bäst:
(...) det faktum att ett rasistiskt parti som sd nu sitter riksdagen /är/ ett tecken på att det finns frågor som folk anser inte uppmärksammas och oroar sig för. Det samma syns runt om Europa där populistiska och rasistiska missnöjes partier är på frammarsch.
Dessa partier kan peka på problem (riktiga som påhittade) men de kommer aldrig ha några hållbara förklaringar eller lösningar... (jorden är inte platt)
Som nermanders länk så enkelt sammanfattar (se inlägg #61), fanns ju alla dessa problem under uppsegling redan innan Sverige började ta emot flyktingar i några större antal. Och de fanns inte den gången Sverige hade en rätt massiv arbetskraftsinvandring. Jag kan därför inte se någon adekvat diagnos om deras ursprung i SD:s problemformuleringar, än mindre några sammanhängande förslag till lösningar i deras program. Att rösta fram ett sådant parti till makten bara för att andra misslyckats känns som ett alltför riskabelt experiment.

För tydlighetens skull: observera att jag i ovanstående utgått från dina argument för att ge SD en chans, och bortsett från mina egna "politiskt korrekta" skäl till att jag helst vill se dem långt borta från all maktutövning. Både mina föräldrar och jag själv har personliga erfarenheter av hur en stat där medborgarskap definieras av etnicitet kan bete sig mot dem som utdefinierats, och jag vill inte leva i ett Sverige, som förvandlas till något ens tillnärmelsevis liknande.

***
Det är solklart att EU-frågan, precis som invandringsfrågorna polariserar debatten mellan nationalister/sverigevänner/invandringskritiker eller vad ni nu kallar er, mot gloablister/världsmedborgare/urban Fi/Mp-medelklass eller vad ni nu vill kalla er. Den förmenta eliten som vet bäst mot de outbildade sin inte vet sig eget bästa.
Ligger något i det, men ändå inte så enkelt. Hur skulle du klassa de stora delar av vänstern, miljörörelsen etc, som är klart EU-kritiska? Och alla de invandringskritiska högerröstande polacker, som är de största EU-anhängarna?
Precis så kände säkert britterna när de gick till valurnorna, oavsett vilken plats i samhället de egentligen hade. Känslan att slå mot makten är och kommer alltid vara en drivkraft för de som inte känner sig inkluderade i ett samhälle, alldeles oavsett om dem är det eller inte.
Jag är benägen att hålla med dig om just detta. Men jag kan inte påstå att jag är glad över vilka som håvat in utdelningen. Och jag är inte alls lika säker som du på att "nationalstaternas Europa" blir et bättre (mindre dåligt...) alternativ på dessa premisser.
Och då ska du veta att jag röstade nej i den svenska EU-omröstningen.
 
Stor humor. Diskussionen börjar med Brexit och slutar med SD. Hela den politiskt korrekta undervegetationen, som inte hunnit med i svängarna när PK-toppen lagt om strategin och stramat åt, har fortfarande SD på hjärnan. Allt som är ont kan man koppla dit. Alla som röstar illa, dessa outbildade lantisarna, alla är dem SD. Kan man inte övertyga dem med argument, dra SD-kortet, prata om internets träskmarker, avpixlat osv.

Tycker Andy och Ayrin förjtjänst fullt dragit av er alla byxorna på ett snyggt sätt. Fullfjädrade utlägg om hur "dunkla krafter" från internets träskmarker ligger bakom dessa inlägg. För att sedan kalla folk för skräp och föra fram åsikter om att ändra valsystemet så att endast utbildade ska ha rösträtt, så att resultatet blir det ni önskar. Minsann kreativt, men vi har sett sådant förut och då handlar det oftast om Putins Ryssland, Mugabes Zimbabwe eller någon gammal kommunist diktatur. Tack för att ni visar var ni hör hemma.

Hurvida SD har lösningar om fungerar eller ej är det ingen som vet. Vi kan bara spekulera kring det, då de inte fått pröva sina lösningar i praktiken.
Vad vi vet är att sju andra partiet i riksdagen under de senaste 30 åren fått inflytande för sin politik i varierande utsträckning. Resultatet är känt. Ökad segregation, ökat bidragsberoende, stegrande bostadsbrist, ökad arbetslöshet bland utrikes födda, ökad statsskuld, ökad skuldsättning i kommuner och landsting, järnvägsnät som krackelerar, utsålt totalförsvar, usel katastrofberedskap osv. osv. Vem tror på riktigt att dem som skapat detta ska lösa det med samma gamla metoder de redan prövat om och om igen?

Ursäkta OT. Ämnet ska ju egentligen vara Brexit, men efter som alla andra spårat ut gör jag gärna det också. Men Brexit är intressant, då den triggar ovanstående diskussioner. Det är solklart att EU-frågan, precis som invandringsfrågorna polariserar debatten mellan nationalister/sverigevänner/invandringskritiker eller vad ni nu kallar er, mot gloablister/världsmedborgare/urban Fi/Mp-medelklass eller vad ni nu vill kalla er. Den förmenta eliten som vet bäst mot de outbildade sin inte vet sig eget bästa. Precis så kände säkert britterna när de gick till valurnorna, oavsett vilken plats i samhället de egentligen hade. Känslan att slå mot makten är och kommer alltid vara en drivkraft för de som inte känner sig inkluderade i ett samhälle, alldeles oavsett om dem är det eller inte. Lita på att Brexit kommer följas av försök till Frexit, Swexit, Nexit etc etc.

Elitprojektet EU har visat att det inte var irreversibelt som man velat påskina. Britterna genomskådade lögnen om börskrasch, isolering och allmän apokalyps. Det värsta som kan hända för EU-byråkraterna och pamparna nere i Bryssel och deras fanclub här hemma, är att det går bra för Storbritannien utan EU. Vi andra som förfäktar nationalstaten och det demokratiska i att välja sina egna parlament och kunna ställa dem till ansvar ser med tillförsikt mot nationalstaternas Europa som på ett eller annat sätt är på väg tillbaka. Antingen genom fler exit som får hela projektet att falla samman eller så drar EU-topparna öronen åt sig och reformerar sin monstruösa teknostruktur och lägger ner planerna på en europeisk superstat. Tror dock inte på det senare. Minst sagt spännande framöver.

Väl skrivet. Förhoppningen är att EU starkt ändrar riktning, men det är nog inte särskilt troligt. Signalerna har funnits i åratal men politikerna har inte lyssnat en sekund på sina arbetsgivare. Jag ger det hela tio år. Kvar sitter antagligen Sverige och ropar inför tomma salar.


Vad gäller svensk media så bör vi ju även betänka researchgruppen. Helt jäkla horribelt att våra största tidningar använt sig av kriminella från extremvänstern(!) Det påvisar dock väldigt tydligt hur illa ställt det är hos "de goda".



http://www.dagenssamhalle.se/nyhet/granskare-som-inte-tal-en-granskning-14461
 
Fullfjädrade utlägg om hur "dunkla krafter" från internets träskmarker ligger bakom dessa inlägg.
Var har du sett det?

Det jag har sett i tråden är hur "dunka krafter från den styrande eliten" ligger bakom allt ont i samhället.

Vissa verkar inte förstå att demokrati handlar inte om alla alla gnällspikar ska få som de vill, demokrati handlar om att majoritetens val gäller. Det gör att man i värsta fall kan ha 49% missnöjda medborgare. Men det är ändå demokrati.

Sen kanske den demokratiska lösningen inte är den bästa. Visst kan det vara så att SD har rätt. Man så länge inte en majoritet röstar på dem så är det bara att acceptera.
 
Utsidan är sannerligen en plats ifrån samhället i stort.

Den ena kallar ca 20% av svenskarna för rasister (SD´s opinion i dagsläget)

Den andra ska ha nån form av utbildning för att få rösta så resultatet ska bli som denne själv önskar (Sjukaste jag hört på riktigt länge)

Den tredje påstår att det som Anders Lindberg häver ur sig i Aftonbladet inte stämmer (Att han kallat alla BREXIT för fascister och 20% av svenskarna för rasister, det senare hävdar denne många gånger i månaden faktiskt)

Den fjärde anser att SD aldrig haft rätt i någonting

Den femte börjar dumförklara Britterna.

Och sådär kan jag hålla på hela dagen...

Vad gäller SD så ska vi komma ihåg en sak.
De hade 100% rätt i vad de varnade om vad gäller flykting/asyl-kaoset i Sverige.
De hade 100% rätt i deras bild om vad som nu sker i Sverige med livslånga utanförskaper, ghettoområden som förvandlats till rena "no go zoner", kostnader som skenar och ett kvinnoförtryck som ökar. mm mm.

Därav har vi idag 6 partier som mer eller mindre kopierat SD´s politik på punkt efter punkt efter punkt efter punkt... och nu är FAKTA att vi ligger på EU´s miniminivå vad gäller mottagande av flyktingar.

Så var det med den saken och detta kan ingen snacka bort. Även om väldigt många försöker och bankar sig blå i huvudet för att man inte vill att det ska vara så...

Så med retoriken som förs i tråden är det Ca 90% rasister i Sverige.
Det är ett gott gäng alltså :)

Hade de övriga partier haft nån som helst kompetens och någon som helst kurage hade krisen aldrig inträffat och miljarders miljarder i skattepengar gått åt till vansinnet som skedde i vintras.

Jag läste senast idag i Wall street journal att Tysklands skattebetalare nu får en nota på 880 miljarder svenska kronor de närmsta 4 åren pga detta.
Merkel är alltså även hon ute ur maktens korridorer relativt snart.

I mångt och mycket EU´s fel.

Rasist, fascist och nazist måste för övrigt vara Sveriges överlägset mest missbrukade ord.
Ofta av personer som inte har nån aning om vad det betyder eller än mindre om vad de snackar om överhuvudtaget.

När man hör nått av de tre orden idag, då vet man att argumenten är slut och att personen (vem det än må vara) har 100% rätt.
Ganska enkelt alltså.
 
Senast ändrad:
Var har du sett det?

Det jag har sett i tråden är hur "dunka krafter från den styrande eliten" ligger bakom allt ont i samhället.

Vissa verkar inte förstå att demokrati handlar inte om alla alla gnällspikar ska få som de vill, demokrati handlar om att majoritetens val gäller. Det gör att man i värsta fall kan ha 49% missnöjda medborgare. Men det är ändå demokrati.

Sen kanske den demokratiska lösningen inte är den bästa. Visst kan det vara så att SD har rätt. Man så länge inte en majoritet röstar på dem så är det bara att acceptera.

Precis, hur kan man då kalla 52% av britterna för fascister?? Som ledande skribent på Sveriges största tidning?

De dunkla krafterna måste väl ändå alla de som gör allt för att förstöra ett land ha??
Vilket var precis vad Sverige höll på med i höstas/vintras. Vilket alla partier utom V är överens om idag.
Vad var tanken??

Först försökte regeringen indoktrinera in i befolkningen att det minsann inte skulle kosta en krona, det var enbart en plusaffär. Alla var så välutbildade. Sanningen vet vi...

Sen försökte regeringen hävda att det minsann inte gick att stoppa flyktingströmmarna för det gick emot EU, asylrätt och det vette fan allt.
Trots att alla andra länder gjorde detta märkligt nog...
Sanningen vet vi, det gick tydligen alldeles utmärkt då vi idag ligger på miniminivå.

Sen försökte regeringen stämpla alla som ville stoppa vansinnet som rasister, fascister och nazister.
Sanningen vet vi. 90% av svenska folket blev nån av dessa tre ord. Vänsterpartiet undantaget.

Man kan hålla på hela dagen över lögnerna som kastats runt bland inkompetenta politiker det senaste året.

DET OM NÅGOT ÄR DUNKLA KRAFTER.

Idag finns alla fakta på bordet. Fakta som de mest hängivna fortfarande försöker snacka bort på ett eller annat sätt men faktum är att EU med dess fria rörlighet inte har levererat någonstans. Allra minst vad gäller flyktingar.

Anledningen till att det blir mycket SD är ju att det är det enda partiet som vill ha folkomröstning av EU.
Vänsterpartiet vill omförhandla medlemsskapet.
Resten är EU-kramare.
Så det är inte så konstigt alltså.
 
Senast ändrad:
Ni som gillar EU borde lyssna på Jan Björklunds tal i Almedalen igår.

Där går han all in på EU. Som förmodligen ensamt parti förespråkar han MER överstatlighet och MER EU.

Så den rösten kastar man i papperskorgen.
 
Du behöver inte förenkla, överdriva och dra alla meningsmotståndare i tråden över en kam. Jag räknar mig mer än villigt till "den politiskt korrekta undervegetationen" vad gäller min inställning till etnicitet, mångkultur, invandring etc, men var har du sett något om "outbildade lantisar som alla är SD" i mina inlägg? Eller för den delen i de flesta andras med liknande åsikter? Tvärtom har jag skrivit (och flera andra i samma anda):
Jag har inte svarat dig personligen. De som känner sig träffade får gärna reflektera över sina inlägg. Varför kan de inte diskutera en folkomröstning om Brexit och EU utan att dra SD-kortet, och beskylla sina motdebattörer för att hämta sin världsbild på avpixlat anhängare, ha någon "dunkel makt" bakom sig osv.?

Som nermanders länk så enkelt sammanfattar (se inlägg #61), fanns ju alla dessa problem under uppsegling redan innan Sverige började ta emot flyktingar i några större antal. Och de fanns inte den gången Sverige hade en rätt massiv arbetskraftsinvandring. Jag kan därför inte se någon adekvat diagnos om deras ursprung i SD:s problemformuleringar, än mindre några sammanhängande förslag till lösningar i deras program. Att rösta fram ett sådant parti till makten bara för att andra misslyckats känns som ett alltför riskabelt experiment.
Denna länken bevisar inget annat än att PO Tidholm kan argumentera mot sina egna halmgubbar. Visa mig den SD-anhängare som beskyllt kurderna för att flytta företag till låglöneländer eller palestinierna lagt ner postkontoren. Så dumt så att man baxnar. Men det tilltalar kanske hans likasinnade.

För tydlighetens skull: observera att jag i ovanstående utgått från dina argument för att ge SD en chans, och bortsett från mina egna "politiskt korrekta" skäl till att jag helst vill se dem långt borta från all maktutövning. Både mina föräldrar och jag själv har personliga erfarenheter av hur en stat där medborgarskap definieras av etnicitet kan bete sig mot dem som utdefinierats, och jag vill inte leva i ett Sverige, som förvandlas till något ens tillnärmelsevis liknande.
Jag vill inte leva i ett Sverige där ett parti eller en ideologi, vare sig det är socialdemokrater, moderater eller sverigedemokrater, får styra och utveckla det efter eget huvud. Jag tror på åsiktspluralism, maktbalans och
ansvarsutkrävande av politiker som kör landet i botten. Makt ska komma och gå. Ingen ska vara säker på att sitta kvar efter ett val. Bara så vaccinerar man sig mot de ideologier du ogillar, men också det vanstyre vi sett hittills, med okontrollerad invandring, ökad segregation, kriminella som får styra förorter, rasade bostadsbrist, järnvägsnät som kracklerar osv. Ingen tar tag i detta för alla i sittande sjuklöver är inblandade med passivitet, uppgörelse över blockgränserna osv. Jag tror Sverige behöver nytt blod i det styrande skiktet. SD, men också Fi eller andra uppstickare bör få utrymme. Allt som gör fler intresserad av politik och känner att de kan påverka. Den sittande politiska klassen måste utmanas, även om man inte gillar utmanarens åsikter. I bästa fall triggar det de gamla att bli bättre. Maktkarteller som decemberöverenskommelser gör det inte.

Ligger något i det, men ändå inte så enkelt. Hur skulle du klassa de stora delar av vänstern, miljörörelsen etc, som är klart EU-kritiska? Och alla de invandringskritiska högerröstande polacker, som är de största EU-anhängarna?
Fast finns det riktiga EU-kritiker på vänsterkanten? Uppriktigt nyfiken i så fall om du kan länka något. Vänsterpartisten Höj-Larsen fick frågan i gårdagens debatt. V vill vara kvar i EU och reformera det inifrån. De tror inte på utträde. Högerpolacker vill plocka de goda bitarna från EU-kakan. Så länge de är nettomottagare av pengar gillar de EU. Men vill inte delta i exempelvis i en gemensam asylmottagning.

Jag är benägen att hålla med dig om just detta. Men jag kan inte påstå att jag är glad över vilka som håvat in utdelningen. Och jag är inte alls lika säker som du på att "nationalstaternas Europa" blir et bättre (mindre dåligt...) alternativ på dessa premisser.
Och då ska du veta att jag röstade nej i den svenska EU-omröstningen.
Jag är övertygad om ett Europa som består av demokratiska oberoende stater som har frihandel och samarbetar i det stora frågorna, som säkerhetspolitik, gränsöverskridande brottslighet, miljö osv. är flera gånger bättre än en europeisk monsterstat ledd från den kringresande cirkusen nere i Europa. Robustheten för vår kontinent hade varit större med fria ekonomier som kan reglera sig själva i kriser och turas om att vara motorer i olika konjukturscykler. Exempelvis hade ett Grekland i kris hade kunnat devalvera sin valuta och fått ökade handelsintäkter. Vi andra hade kunna fått varor från Grekland till lägre pris och därmed fått mer över till inhemsk konsumtion eller sparande. Win win. Istället är grekerna fast i en för stor kostym, anpassad efter tysk och fransk storindustri och en globalt stark valuta.
En passande liknelse är de gamla bruksorterna där man la alla ägg i en korg. När storbruket konkade tvärdog stora delar av orten. Medans orter med en mångfald av mindre företag klarat sig bättre även i lågkonjukturer.

Var har du sett det?
Vissa verkar inte förstå att demokrati handlar inte om alla alla gnällspikar ska få som de vill, demokrati handlar om att majoritetens val gäller. Det gör att man i värsta fall kan ha 49% missnöjda medborgare. Men det är ändå demokrati.

Sen kanske den demokratiska lösningen inte är den bästa. Visst kan det vara så att SD har rätt. Man så länge inte en majoritet röstar på dem så är det bara att acceptera.

Jag har aldrig argumenterat för att något annat än att majoritetsstyre ska gälla. Problemet många gånger är dock att majoriteten inte får bestämma. I vår representativa demokrati kan politiker ta beslut som en majoritet inte håller med om. Kvoterad föräldraförsäkring är ett sådant exempel. Eller försäljning av brunkol, där majoriteten av MP:s väljare och medlemmar är emot, ändå beslutar toppen något som går tvärs emot detta.
Jag hade gärna sett ett system mer direktdemokrati. Låt oss rösta om Swexit, före eller emot restriktivare invandring, föräldrarförsäkring, Nato eller alla andra frågor där politikernas åsikter inte synkar med väljarna som satt de på sina poster.
 
Det här är inte vad vi diskuterar. Men, vad jag vet så sitter det judar och homosexuella högt upp i SD. Så det där kladdandet känns lite fånigt. Därmed inte sagt att jag gillar SD. Men någon ordning ska det vara.

sds politik går ut på att ställa grupper mot varandra och de använder sig systematisk av både HBTQ och judar för att sprida hat och intolerans mot andra grupper. Att använda HBTQ på detta sätt kallas pinkwashing och är ett ämne som bland annat tagits upp flera gånger under PRIDE och då just avseende på sds pinkwashing. Svenska kommittén mot antisemitism (SKMA) tar också återkommande upp sds utnyttjade av judar som slagträ i sin rasism. Sionistiska federationen gör direkta jämförelser mellan sd och den svenska naziströrelsen på 30-talet. Att det finns judar och homosexuella medlemmar i sd negerar på intet sätt inte detta.

Det är ganska intressant hur den logiken fungerar, uppenbarligen finns det homosexuella som skattar sds rasism högre än de motsätter sig sd förtryck av dem själva. I många fall när man talar med homosexuella som stöder öppet fascistiska och nazistiska grupperingar och frågar dom varför de stöder de som vill utrota dem så brukar de lyfta fram Ernst Röhm som exempel, deras resonemang går ut på att nazismen kan inte varit så farlig för homosexuella eftersom Röhm var ledare för sa...

Det är helt klart rädsla och missnöje som styr snarare än rationellt tänkande. Det är självklart att man ska lyssna på folk som är missnöjda och oroliga men man ska aldrig gå med på att hat och intolerans skulle vara lösningen på reella problem.


  • Vad sd tycker och jobbar för står att läsa i sds partiprogram, arbetsplaner och offentliga uttalanden, där finns både rasideologi och planer för ett apartheidsystem, sedan kan man naturligtvis välja att blunda eller inte bry sig, men igen ska påstå att informationen om vad sd är inte existerar.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...