Kraftverk i Kutjaure

Ok, vi får acceptera att vi har olika syn på detta. Jag känner till lagen och anser att den är rasistisk och olycklig. Jag har svårt att se något gott komma ur att man odlar sina etniska särarter. Historien är full av exempel på att det är en dålig idé. Jag tror mer på assimilering och jämkning och jämlikhet inför lagen.

När vi nu är överens om att vi har olika uppfattningar om rasism vill jag förtydliga min syn på den samiska kulturen och dess beroende av renskötseln. (Min avsikt är inte att starta en diskussion om saken utan ge min uppfattning eftersom du ganska utförligt redogjort för din.)

Samerna anser att renarna och renskötseln är omistlig för deras kultur och tradition och de kämpar för att få behålla den rätt till renskötsel de haft i hundratals (kanske tusentals) år. Denna rätt är inte självklar. Om inte svenska staten sanktionerar de förutsättningar som behövs så har skötseln ingen bärkraft, varken ekonomiskt eller rättsligt. Då skulle den vara som vilken näring som helst, vilket snabbt skulle ta död på den.

Därför kan jag inte hålla med dig om att vilken svensk medborgare som helst borde kunna få rätten att ägna sig åt renskötsel i den form som samebyarna sköter. Det krävs nämligen särskilda skäl, och samerna skulle knappast ha fått statens stöd för rennäring om de inte haft status som ursprungsfolk. Att i icke-rasismens namn göra dem "tjänsten" att betrakta dem enbart som svenska medborgare (dvs assimilera dem) medför i praktiken att man kommer ta död på de rättigheter och den kulturtradition som de kämpar för att behålla. Jag har svårt att tro att samerna skulle betrakta detta som icke-rasistiskt; jag tror att de skulle anse det vara motsatsen. För de vill ju bli betraktade som samer (och naturligtvis samtidigt svenska medborgare) och ha inflytande över sitt språk, renskötseln, lappmarkernas förvaltning, osv.

Slutligen anser jag att den svenska fjällvärlden skulle bli berövad både historia och livsnerv om den samiska renskötseln, språket och kulturen inte längre existerade. För att detta ska fungera måste samerna ha en viss särställning i fjällvärlden (även om detaljerna naturligtvis kan diskuteras).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ripnils Kraftverk i Norge - tunnel från Pieskejaure Miljöpåverkan 2
Raskesven Kraftverk rivs Miljöpåverkan 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...