Ont i knogen efter klättring

I början av juli (2,5 månader sedan) började jag uppleva smärta i höger långfingers knoge och en cm in på fingret. Smärtan uppkommer endast när jag knyter handen (!), alltså har jag aldrig besvär när jag klättrar.

Det är inte svullet och ömmar inte vid beröring, men gör väldigt ont när jag skruvar upp ett lock, drar i handbromsen på cykeln eller vrider ur en trasa.

Har under den här perioden skurit ner mer och mer på klättringen och vilar sedan 2 veckor helt från den typen av träning.

Besökte en sjukgymnast idag som aldrig hade varit med om en liknande skada efter 30 år i branschen (!), men körde lite laser och geggade runt lite med ultraljud, han verkade inte kunna hitta något men jag vet inte hur pålitlig han egentligen var... han gissade på inflammation i en led och ordinerade iaf. Voltarenkräm och antiinflammatoriska tabletter dagligen.

Är det någon som känner igen denna typ av skada och har tips på vad det är och hur jag kan bli bättre?

tacksam för respons.

g
 
Låter som en överbelastning av sena/muskelfäste/leden eftersom musklerna blir starkare snabbare än senor och leder. Vila, värm upp ordentligt och kör stora grepp tills det känns bättre. Det finns säkert fler tips och förklaringar men detta är inte ovanligt bland klättrare.
 
I början av juli (2,5 månader sedan) började jag uppleva smärta i höger långfingers knoge och en cm in på fingret. Smärtan uppkommer endast när jag knyter handen (!), alltså har jag aldrig besvär när jag klättrar.

Det är inte svullet och ömmar inte vid beröring, men gör väldigt ont när jag skruvar upp ett lock, drar i handbromsen på cykeln eller vrider ur en trasa.

Har under den här perioden skurit ner mer och mer på klättringen och vilar sedan 2 veckor helt från den typen av träning.

Besökte en sjukgymnast idag som aldrig hade varit med om en liknande skada efter 30 år i branschen (!), men körde lite laser och geggade runt lite med ultraljud, han verkade inte kunna hitta något men jag vet inte hur pålitlig han egentligen var... han gissade på inflammation i en led och ordinerade iaf. Voltarenkräm och antiinflammatoriska tabletter dagligen.

Är det någon som känner igen denna typ av skada och har tips på vad det är och hur jag kan bli bättre?

tacksam för respons.

g

Hur länge har du sysslat med klättring? Och vilken typ av klättring mer exakt höll du på med när skadan skedde? Topprep inomhus? Bouldring? Campusboard?

För klätterrehab så är det ju bra att vila, men att ändå hålla igång. Sedan finns det ju diverse kosttillskott som är bra också.

http://addnature.com/product.aspx?pf_id=METOLIUSGRIPSAVERPLUS
En boll att klämma på är bra för att hålla igång blodflödet. Den mellanhårda, röda bollen, är bäst tycker jag.

http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/joint-fusion-120-kapslar
Det finns studier som visar att MSM, kondroitin och glukosamin funkar bra mot ledvärk. Av personlig erfarenhet så är detta guld mot överbelastning i fingrarna.

Sen så är jag inte alls förvånad över att din sjukgymnast aldrig hade stött på något liknande. Det är stört omöjligt att hitta folk med erfarenhet av klätterskador, både bland sjukgymnaster och läkare. Jag har aldrig lyckats i alla fall.

Med vänlig hälsning,
Tommy
 
Tack så jättemycket för feedback. det är främst bouldring jag hållit på med regelbundet det senaste året. Har skaffat en sån röd liten boll och ska kika närmare på kosttillskotten.
Skadehjälpsnätverket verkar ju super oxo.

g.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thomalin Ont i bkasidalår/rumpa/korsrygg Träning och hälsa 2
bredviken konstigt ont i vaden Träning och hälsa 3
Trilla Ont i foten!! Träning och hälsa 4
GustavOh Ont i hålfoten? Träning och hälsa 15
Toffs. #¤#%¤ ont i axeln! Träning och hälsa 17
climbermaja Ont i armbågarna?! Träning och hälsa 10
rubing Ont i knät, pga skorna eller pga otränad. Träning och hälsa 4
GustavOh Ont på insidan av knät Träning och hälsa 10
Martin B Ont i benhinnorna.. Träning och hälsa 10
hogdefoo Ont bakom ögat? Träning och hälsa 3
grodanbolle Ont på framsidan av vaden vid löpträning. Träning och hälsa 19
bergholm Ont i höftleden Träning och hälsa 0
Johan es Ont i ryggslutet vid cykling Träning och hälsa 10
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
lillskinn Ont i fötterna med nya kängor Träning och hälsa 11
Danne W Ont under trampdynan vid löpning Träning och hälsa 5
Roypeter ont/trött i ryggen när jag springer! Träning och hälsa 4
Mikro ont i ryggslutet efter träning : ( Träning och hälsa 5
thomastg Ont i piriformis Träning och hälsa 4
johan1234 ont i nacken/axlar när jag bär ryggsäck? Träning och hälsa 1
kennyka Ont i knaet! Träning och hälsa 16
srpp Ont i armbågarna Träning och hälsa 7
JSG ont under hälen Träning och hälsa 17
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
thureb Blodtrycksfall i duschen efter bastubad Träning och hälsa 23
insumaster Supertrött efter löprundan Träning och hälsa 7
camoscio Efter en hälsoundersökning. Träning och hälsa 17
jpma Sjuk efter träning, dålig allmän hälsa. Träning och hälsa 27
aksello letar efter app till iphone Träning och hälsa 2
niklaz Problem med illamående och huvudvärk efter intensiv träning Träning och hälsa 39
såg gå ner i vikt efter julmaten. Träning och hälsa 68
soderkisen Komma tillbaka efter benfraktur / gipsad Träning och hälsa 13
tango Stretcha - hur långt efter träning? Träning och hälsa 1
fridaeus träna efter måltid Träning och hälsa 1
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
blotrese Ökad puls efter träning Träning och hälsa 2
kattenihatten Träning efter graviditet Träning och hälsa 5
tinook Efter höftoperation. Träning och hälsa 17
mararv Asics GT2090 slut efter 70 mil? Träning och hälsa 20
schweingaard Bastu efter träning Träning och hälsa 9
tmthulin Stopp efter 3 mil! Träning och hälsa 9
ingopongo Efter Vasaloppet. Träning och hälsa 1
Mathew Vad äta efter träning? Träning och hälsa 13
mararv Äta efter träning Träning och hälsa 8
tbt Pulszoner - Vad ska man rätta sig efter Träning och hälsa 3
Duff Träning efter förkylning Träning och hälsa 9
Calle_sthlm Sötsugen efter träning. Träning och hälsa 5
x-treme Efter influensan? Träning och hälsa 7
markthenils Mat efter träning... Träning och hälsa 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...