salongsgevär

Vanliga .22or har inte krut nog för en normallång pipa så sista delen av räfflorna bromsar faktiskt kulan. Därför finns det HW ammunition.

5,7mm var från början en svartkrutspatron. H:et i botten på Winchesters ammunition är till åminne av Henry han som först konstruerade bygelrepetergeväret.

W var fabrikör och skjortfabrikant innan han oxså slog sig på vapenfabrikation.

Problemet med räffelbromsen kan en uppbrotchning av mynningssidan i geväret lätt lösa. Det är lagligt men att sätta bågfilen i pipan är olagligt.

22or var notoriska tjuvjägarbössor, dessutom mycket tysta med ljudämpare på. Salongsgevären kunde lätt delas och hängas i snöre runt halsen under rocken osynligt.

Nja, det där köper jag inte. Vanliga .22or går utmärkt i normallång pipa. Är det där ens sant så kan det inte vara ett problem iallafall.

Jag har skrotat farsans salongsgevär. Det är i princip omöjligt att få licens på ett sådant. Vad stupar det på frågade jag vapenhandläggaren, och hon angav vikten och naturvårdsverket som skäl, och det dög inte att tynga bössan. Hon kan säkert sitt jobb; jag kan det inte. Nå, jag sörjer den inte. Finns bättre bössor i .22 lr att köpa.

Klipp ur RPSFS 2006:12

Salongsgevär
1 § Med ett salongsgevär skall avses ett enskottsgevär i klass 4 med
kaliber .22 (5,6 mm) och med en vikt som i originalutförande understiger
2,5 kilo.
Allmänna råd
Enligt 2 kap. 5 § 2 vapenförordningen bör behov att inneha
salongsgevär anses föreligga endast för avlivning av fällfångade djur.
Den som med fälla avsedd för levandefångst bedriver
fångstverksamhet i viss omfattning och som inte innehar ett lämpligt
skjutvapen för avlivning bör kunna ges tillstånd att inneha ett
salongsgevär för detta ändamål.
Ett salongsgevär som innehas för avlivningsändamål bör inte
räknas in i antalet vapen i vapengarderoben.
 
Nå, då kanske jag kan ärva farsans 22:a ändå då.
Jag fångar en mink eller mård nån gång, inte särskilt ofta, men för att min hönor ska få leva - eller i alla fall några av dem.
Man får väl inte ta ut dem ur fälla ner i en jutesäck och dänga i en trädstam, utan de ska avfångas utan att flyttas, och alla godkända metoder utom att skjuta dem är tämligen komplicerade - särskilt om man inte är leg veterinär...
Frågan är om man får skjuta (avfånga, inte jaga) mård med klass 4?
 
Nå, då kanske jag kan ärva farsans 22:a ändå då.
Jag fångar en mink eller mård nån gång, inte särskilt ofta, men för att min hönor ska få leva - eller i alla fall några av dem.
Man får väl inte ta ut dem ur fälla ner i en jutesäck och dänga i en trädstam, utan de ska avfångas utan att flyttas, och alla godkända metoder utom att skjuta dem är tämligen komplicerade - särskilt om man inte är leg veterinär...
Frågan är om man får skjuta (avfånga, inte jaga) mård med klass 4?

Brukar inte grytjägarna köra med 22LR pistol för att avfånga grävling i gryt?
 
Brukar inte grytjägarna köra med 22LR pistol för att avfånga grävling i gryt?

Jo det bruka dom. Det finns både enkelskottsvapen och grytrevolvrar med 6 skott.

Man får dessutom skjuta mård med .22 LR.

Jag viste faktiskt inte om att vapnets vikt hade betydelse men det förklarar kanske varför en jaktkamrat till mig lyckades att få licens på ett gammalt enkelskottsgevär cal. 22 Hornet. Men och andra sidan så är det ett klass 3-vapen!? Han var i alla fall övertygad att det skulle bli avslag på ansökan därför att det var ett enkelskottsvapen men han fick licens på vapnet och det står "Småviltstudsare" i papperna. Jag har läst den här tråden med stort intresse och jag måste tillägga att licensreglerna för jaktvapen kan vara lite svårförstådda. Vapenkungörelsen är skriven på ett sådant sätt att det inte skall finnas kryphål i lagen. ...och tur är väl det!
 
Mezzner och Seobserver ni fumlar i mörkret och ni bara gissar...Det stämmer inte det ni säger.
Eran okunskap är tydlig.
Var vänliga och sitt inte och gissa när ni inte vet vad som gäller.
Människor som läser era inlägg och som inte heller vet vad som är sant kan ju bli osäkra och få helt felaktig information.
Vet man inte säkert vad man pratar om är det faktiskt bättre att vara tyst...
 
Det är nog faktiskt du seobserver som svamlar mest...

".22 saknar krut för en "normallång pipa"?= Svammel...

"Uppbrotchning av pipan"= Svammel...

Dessutom är .22 LR inte 5.7 utan 5.6mm...
 
Mezzner och Seobserver ni fumlar i mörkret och ni bara gissar...Det stämmer inte det ni säger.
Eran okunskap är tydlig.
Var vänliga och sitt inte och gissa när ni inte vet vad som gäller.
Människor som läser era inlägg och som inte heller vet vad som är sant kan ju bli osäkra och få helt felaktig information.
Vet man inte säkert vad man pratar om är det faktiskt bättre att vara tyst...

...*gäsp*.
 

Du har tidigare skrivit ...

Det som också är speciellt med 22LR är att det är kanttändning, vilket möjligen gör ammunitionen mer användbar i primitiva (hemgjorda) vapen. Det var ju licenskrav på ammunitionen under en period, vilket var ganska udda, och det kanske hade mer med det att göra - eller så var det bara för att vapnet är ett känt tjuvjägarvapen?

Var vänlig och utveckla detta resonemang,som jag ser det är det ju bara dina egna fantasier och saknar all verklighetsbasering överhuvudtaget.

Utveckla ditt svar så att vi sedermera kan resonera kring ditt svar...
.
 
Kantantänding var ett av utvecklingsstegen från mynningsladdare till självtätande enhetspatron med centraltänding. .22 har levt vidare.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...