Redigering av inlägg?

Jag deltar även i ett forum där man inte kan ändra alls och det finns inget som tyder på att de som skriver där tänker efter mer än de som skriver på andra forum. Inte heller är förekomsten av inlägg där folk "tror" saker utan att ha några belägg mindre där än här.

Du gör precis som jag, och generalisera kraftigt. Jag skrev i mitt tidigare inlägg "På andra forum som kräver att man talar om vem man är, är diskussionerna mer sansade och fokuserade på sakfrågor" vilket jag nu i efterhand är en generaliisering jag säkert kan få skit för. Men den risken får man ta. Det finns säkert många exempel som kan visa på motsatsen.

Jag skriver ofta på ett forum där man diskuterar paddling och där alla som skriver uppmanas tala om vem dom är. Folk som ger sig in och diskuterar anonymt blir vänligen men bestämt uppmanade att ändra sin profil så att man kan se vem det är. Det forumet är mycket trevligt och det förs bra diskussioner. Men det finns säkert forum som är exempel på raka motsatsen. Jag tror dock varken i en begränsning i möjligheten att ändra på inlägg, eller att man talar om vem man är, påverkar forumet negativt, snarare tvärt om.

/Niklas
 
Senast ändrad:

clindh

Forumvärd
Jag håller iofs med om att tidsgränsen är lite begränsande och onödig i "tipstrådar" där man tex vill uppdatera informationen flera veckor sedan, men den är å andra sidan vettig när det diskuteras (inte bara "heta debatter"). Lagt ord ligger i debatter, annars kan det bli snurrigt att läsa.

Ang heta debatter - jag hade nyligen ett sådant fall på Sysidan (där vi inte hade gränsen tidigare) där en medlem kritiserade andras beteende på sajten (utan att nämna namn, så inget regelbrott). Andra medlemmar svarade då förstås på den hårda kritiken - men sedan tog den första medlemmen och ändrade all sin text. De som då svarat i trården såg nu ut som om de oprovocerat ha gett sig på denna medlem. Det vart rörigt att reda ut vad som hade hänt...

Får passa på be er att rätta till bildlänken i följande inlägg. Fungerar av okänd anledning inte efter att jag rättat ett meningsbyggnadsfel, som jag otroligt nog inte upptäckt innom gällande tidsram: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=47228
Det är bara att maila oss om man vill ha något fakta i ett gammalt inlägg ändrat.

Men det hjälper inte i detta fall tyvärr - för servern som den hämtas från returnerar "403 - Forbidden" på bilder som bäddas in på andra sajter (dvs har en referer-URL). Det är därför den inte syns, men tar man samma adress och skriver in i webbläsarn funkar det. De vill väl inte "bjussa" på bandbredden...

Så inlänkade bilder är inte bra - funderar faktist på att stänga av IMG-funktionen... Dels får man ju in bilder som tex är alldeles för stora (som den där, 879x659,190Kb). På Firefox och IE7 har vi iofs nu en CSS maxbredd satt men på Internet Explorer 6 (som inte klarar det) hade den där bilden spräckt designen helt och lagt sig över annan text. Och IMG gör det dessutom lite väl lätt att omedvetet bryta mot upphovsrätt om man länkar till andras bilder - alla vet inte att en inbäddad bild räknas ju som ny publicering.

Så ladda hellre upp bilderna direkt här på forumet .
 
Senast ändrad:
Är det så svårt att hålla sig till ämnet?

Mitt förslag var att man skulle tillåta redigering sitt inlägg tills dess att nästa inlägg postats. Det är mao detta jag vill att moderator och ansvarig skall fundera och sedan svara på.
Beträffande den nu aktuella bildlänken fungerade den utmärkt innan jag redigerade.
 
Senast ändrad:
Ber om ursäkt.

Hej PeterT.

Jag är ledsen om jag la mig i och inte höll mig till ditt specifika förslag. Jag hoppas Utsidans moderator och ansvariga svarar dig snart. Och jag hoppas att dom avslår ;-)

/Niklas
 
PeterT,

Du redigerade ditt inlägg medan jag skriv mitt. Så jag vill tillägga ang. stavningskontroll. Jag använder Mac OSX och har operativsystemets rättstavning i de flesta applikationer inklusive Safari (webbrowser). Detta kanske kommer till Windows också så småningom.

/Nikals
 

clindh

Forumvärd
Mitt förslag var att man skulle tillåta redigering sitt inlägg tills dess att nästa inlägg postats. Det är mao detta jag vill att moderator och ansvarig skall fundera och sedan svara på..
Ja det vore en vettig funktion men det finns tyvärr inte som funktion i den forumprogramvaran (vBulletin) vi använder nu. Kanske det kommer i en framtida version; då skall vi använda det.

Ang bilden - ja, det funkade för dig eftersom du surfat in på sidan där den bilden finns (eller testat direktlänk) tidigare. Detta pga att webbläsarcachen då redan hade den inladdad.

Om man tar fram bilden direkt via den där sajten och sedan kollar på foruminlägget igen, då ser man den - annars inte.

http://www.crazyguyonabike.com/pics/crazyguyonabike/docs/00/00/24/37/large/DSC01191.JPG?v=jV
Om du får felmeddelande via denna länk (403 Forbidden), tryck på Reload.
 
Senast ändrad:
stavningskontroll i explorer

PeterT,

Du redigerade ditt inlägg medan jag skriv mitt. Så jag vill tillägga ang. stavningskontroll. Jag använder Mac OSX och har operativsystemets rättstavning i de flesta applikationer inklusive Safari (webbrowser). Detta kanske kommer till Windows också så småningom.

/Nikals

Stavningskontroll går att få i explorer, har den i Google toolbar, använder den bara för sällan...
 
Ang. redigering.

Tack Christer! Glad att du engagerar dig så och ger mig ett rakt svar.
Lämnar nu debatten så alla snedseglare med oral inkontinens kan få sabba även denna tråden utan att bli emotsagda.
 
Tack Christer! Glad att du engagerar dig så och ger mig ett rakt svar.
Lämnar nu debatten så alla snedseglare med oral inkontinens kan få sabba även denna tråden utan att bli emotsagda.

Om du vill diskutera något med utsidans ansvariga utan att andra ska ges möjlighet att lägga sig i frågan så kan du säkert också skicka ett mail. Jag är ledsen om det framstod som att jag ville sabba tråden, jag ville mest uttrycka att jag hade en annan åsikt. Att jag tycker det är bra som det är.
Jag uppfattar dom andra inläggen av bla Harald, greendanger även de som seriösa inlägg så jag vet inte vad du menar med att sabba. M.a.o tycker jag det verkar vara du själv som har jobbig med att bli emotsagd.

/Niklas
 
Stavningskontroll finns också i Firefox och det finns svensk ordlista att ladda ned, men stavningskontroll löser ju inte allt. Den tar ju bara ord som inte finns i ordlistan. Felstavningar som ger ett annat ord, utelämnade ord eller ord som inte borde ha varit med kan inte stavningskontrollen ta. Sådana fel uppstår lätt när man klipper och klistrar p.g.a. att man vill ändra formuleringarna medan man skriver.
 
Jag röstar för att man ska kunna få redigera sina inlägg under lång tid efteråt.
Mycket irriterande att inte få göra det faktiskt.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...